Opettiko äiti syömään lautasen tyhjäksi? Tähän kaatuu monen suomalaisen painonhallinta.

Tunnetko piston omassatunnossasi, jos joudut laittamaan ruokaa haaskuuseen? Tai ajatteletko, että jos ravintola-annokseen kuuluu kahdeksan lihapullaa, niin kyllähän ne pitää kaikki syödä, vaikka puolet vähemmän riittäisi täyttämään vatsan.

– Ruokakulttuuriset tekijät vaikuttavat monella ihmisellä siihen, että ei osata syödä vatsaa sopivasti kylläiseksi. Pula-aikana lapsuuttaan elänyt on opetettu syömään kaikki ruoka, joka on tarjolla. Jos syö itsensä useamman kerran ähkyyn asti, elimistön kylläisyyssignaali heikkenee. Jatkossakin tulee syötyä enemmän kuin oma energiankulutus vaatisi, sanoo ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Makustele ruokaa rauhassa

Toinen kylläisyyteen vaikuttava asia on syömisen tahti. Moni hotkii ruokansa, ja vatsa ehtii tulla enemmän kuin täyteen, ennen kuin aivot ehtivät ymmärtää asian.

– Neuvon ihmisiä makustelemaan ruokaa eli syömään hitaasti ja rauhallisesti. Jokaista suupalaa pitäisi nautiskella kuin se olisi kulaus 300 euron hintaisesta viinipullosta.

Rauhallinen ateriointi tapahtuu pöydän ääressä, ilman samanaikaista television seuraamista tai edes lehden lukemista. Silloin syömiseen pystyy keskittymään kunnolla.

Hallittuun syömiseen kuuluu myös hyvä ruokailurytmi.

– Mieti kuinka nälkäisenä menet syömään? Ateriat ja välipalat tulisi ajoittaa niin, että tuntuu pieni hiuko, mutta ei ole vielä suden nälkä. Jos syömistä panttaa ja panttaa, niin aterialla on vaikeampi pysyä kohtuullisessa annoksessa.

Tänään vietetään Sydänpäivää. Sopivat annoskoot helpottavat painonhallintaa ja tekevät näin ollen myös sydämelle hyvää.

Vierailija

Näin opit syömään sopivasti kylläiseksi

Minä en koskaan istuudu ruokapöytään kellon mukaan, kun asun jo yksin eikä ole tiettyjä ruoka-aikoja. Jos on kiireinen ja pitkä kaupunkipäivä, otan vain vähän evästä mukaan nälän varalta ja syön jossain välissä (vaikka salaa paikallisbussissa tai kirjastossa kassista nappaillen). Normaalipainossa olen pysynyt tähän asti (sexti-sex), vaikka tiedä tuosta seksikkyydestä...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: