Kiusallinen lima haittaa nukkumista. Mitä sille olisi tehtävissä? ET-lehden omalääkäri Risto Laitila vastaa.

Minua on kiusannut jo pari vuotta nieluun kertyvä lima. Sitä tulee yhtä lailla päivällä ja yöllä.

Yöllä lima yskittää ja uni karkaa.

Ei auta flunssalääkkeet, ei astmalääkkeet eivätkä unta parantavat mielialalääkkeet.

Tätäkö tämä nyt sitten on hamaan loppuun asti?

Nimimerkki Kirsti 82 v.

Pääepäilty jää yleensä kiinni nenästä. Tai siis vaivan syy on useimmiten siellä. Nenän ja sen sivuonteloiden limakalvosto on laaja-alainen ja tärkeä puolustusmuuri taudinaiheuttajia vastaan. Yksi puolustustehtävä on suojaavan liman tuotto. Liman tehtailun voi käynnistää flunssavirus, allergisella jokin allergeeni tai kenellä hyvänsä hengitysilman epäpuhtaudet. Pitkittyneen limaisuuden syytä ei aina ole mahdollista osoittaa saatikka nimetä, mutta sinuna hakeutuisin korvalääkärille.

Kirjoita paperille nuo kaikki oireet, ja jos olet hoksannut minkä tahansa seikan pahentavan tai helpottavan oireitasi, kirjaa nekin. Vastaanottoaikaa odotellessasi voisit kokeilla nenähuuhtelukannua, sarvikuonoa. Saat sellaisen apteekista. Pienen opettelun jälkeen huuhtelu suolavedellä alkaa kyllä sujua ja voi olla hyväkin apu.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Vierailija

Olenko limainen hamaan loppuun asti?

Jos enne nukkumaan menoa vaikka pari tuntia ennen juon tai syön maitopohjaista tai imeskelen makeutettua pastillia, herään tunnin päästä yskimään ja nenä on tukossa, siitä ei tule loppua ennekuin nousen ja juon kunnolla vettä, niistän ja kakon kurkkuani, saan loppuyön olla rauhassa. Siis jokin muukin voi liman takana olla kuin poskiontelot. Kannattaa kokeilla, minulle on noiden karttaminen tehonnut, ei mene nänä tukkoon eikä lima karvasta kurkkua.
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.