Alkoholistiksi ei synnytä. Viina vie ihmisen vähä vähältä, mutta onneksi apua on saatavilla. Sinä päätät.

Onko pullokaappiin kertynyt liikaa tyhjiä pulloja ja purkkeja. Siidereitä, olutta ja viiniä on kulunut ehkä liian paljon ja nopeasti.

Pitäisikö yrittää vähentää tissuttelua tai lopettaa se kokonaan?

Moni aloittaa syksyisin uuden elämän. Ilmoittautuu työväenopiston kursseille, hakee sauvat vaatekaapin nurkasta ja käynnistää kävelyharrastuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Taas ryhdytään taas syömään terveellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta myös jokailtaisesta viininmaistelustakin pitäisi luopua. Miksi se tuntuu niin vaikealta? Miten sen asian saisi hallintaan? Ja miksi pitäisi?

Monen ongelman tuoja

Tissuttelua kannattaa vähentää tai lopettaa se kokonaan, koska alkoholi heikentää unen laatua, lisää alakuoloa ja väsymystä, aiheuttaa keskittymiskyvyn heikkenemistä, lisää verenpainetta, monenlaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita.

Lisäksi se tulee kalliiksi, ja viina lihottaa.

Elämänlaadun kohottajaksi voi riittää se, että vähentää lipittelyä. Joku taas tahtoo lopettaa kokonaan.

Jos juominen on ryöpsähtänyt ongelmaksi, saattaa olla, että tarvitsee muiden ihmisten tukea ja neuvoja.

Listaa ja testaa

Alkajaisiksi kannattaa listata juomiset ja tehdä testi, joka kertoo minkälainen alkoholinkäyttäjä olet.

Esimerkiksi Päihdelinkki-sivustolla on uutuutena yli 65-vuotiaan alkoholimittari, joka on kehitetty ikäihmisten alkoholinkäytön itsearviointiin.

Duodecimin julkaisemassa Irti alkoholista -kirjassa on hyvä neuvoja ja harjoituksia.

Lisätietoa ja -neuvoja löydät myös muun muassa Terveysportti- ja Mielenterveystalo-sivustoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla