Pari puraisua punajuurta päivässä kannattaa, sillä helakan värisen juureksen on todettu vilkastuttavan aivojen verenkiertoa ja vähentävän väsymystä.

1. Alentaa verenpainetta

Punajuuren sisältämän nitraatin on tutkimuksissa todettu alentavan verenpainetta ja edistävän sydämen terveyttä.

2. Virkistää aivoja

Päivittäinen annos puna­juurimehua edistää ikääntyvien aivojen terveyttä, kertoo amerikkalais­tutkimus. Tutkittujen verenkierto parani erityisesti aivojen etulohkossa, jonka rappeutuminen yhdistetään dementiaan. Suositeltu päiväannos 2,5 dl tuoretta mehua.

3. Vähentää väsymystä

Punajuuren mehu saattaa parantaa kestävyyttä, sillä nitraatin vaikutuksesta hapen kuluminen vedestä voi vähentyä ja näin ­liikunta on vähemmän kuluttavaa kuin muuten.

4. Suojaa soluja

Punajuuri sisältää runsaasti folaattia, jonka niukka saanti on yhdistetty lisääntyneeseen syöpäriskiin. 100 g punajuurta sisältää folaattia 150 mg.

5. Luille ja lihaksille

Punajuuri sisältää monipuolisesti kivennäisaineita: paljon kaliumia, kalsiumia, kuparia, magnesiumia, natriumia, ­rautaa ja sinkkiä.

6. Kohentaa mielialaa

Punajuuren violetin värin ja syykuvioiden on ajateltu piristävän mielialaa. Juureksen sisältämän tryptofaanin uskotaan tuovan mielihyvää vastaavasti kuin suklaa tai punaviini.

100 g punajuurta sisältää:

  • magnesiumia 20 mg
  • kalsiumia 14 mg
  • kaliumia 450 mg