Moni kevyenä tai terveellisenä pidetty ruoka ei todellisuudessa ole niin terveellistä kuin luullaan. 

1. Täysmaito on luonnollista.

Moni juo ”prosessoimatonta” täysmaitoa. Se on ennen purkittamista käynyt läpi samanlaisen käsittelyn kuin rasvaton maito.

2. Turkkilainen jugurtti on terveellistä, koska siinä on paljon proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Onhan siinä proteiineja, mutta myös 10 prosenttia rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Oliiviöljy on paras öljy rasvahappojensa vuoksi.

Todellisuudessa rypsiöljy on parempi vaihtoehto, sillä sen rasvahappokoostumus on terveyden kannalta edullisempi kuin oliiviöljyllä.

4. Voi-kasviöljyseos on lisäaineetonta, eli terveellistä.

Voi-kasviöljyseoksia suositaan, koska niissä ei ole lisäaineita. Tutkimusten mukaan levitteissä käytettävät lisäaineet ovat kuitenkin ihmiselle haitattomia. Kovan rasvan haitat taas ovat kiistattomat.

5. Rahka on kevyttä. 

Markkinoilla on maustettuja rahkoja, joissa rasvaa saattaa olla jopa seitsemän prosenttia. Ei siis kovin kevyttä. Rasvattomat ja maustamattomat maitorahkat ovat asia erikseen.

6. Kookosöljyssä on hyviä rasvahappoja.

Kookosöljyn rasva on lähes kokonaan kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Terveydelle välttämättömiä rasvahappoja kookosöljyssä ei ole.

7. Ruususuolassa on parhaat hivenaineet.

Ehkä hivenaineita on hiukan enemmän kuin tavallisessa suolassa, mutta sillä määrällä, jota suolaa käytetään, asialla ei ole merkitystä.

8. Täysmehusta saa vitamiineja, joten se on terveellistä.

Täysmehuissa on vitamiineja, mutta niissä on myös runsaasti kaloreita. Kuituja ja vitamiineja saa paremmin, jos nauttii hedelmät ja marjat sellaisenaan.

9. Mysliä kannattaa popsia, koska siinä on kuituja. 

Monissa mysleissä on hyvien viljojen lisäksi paljon sokeria, toisinaan myös suolaa ja rasvaa.

10. Terveellinen ruoka on kallista. 

Kana ja lohi ovat edullisia, samoin kotimaiset juurekset, joista saa uunissa haudutettuina herkullista syötävää. Kauden hedelmät eivät yleensä ole kalliita, suosi niitä.

Lähde: laillistettu ravitsemusterapeutti ja ravitsemusterapian professori Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta

Vierailija

No, margariinitehtaat käyttävät palmurasvaa sen takia, että sitä voisi levittää leivän päälle tai käyttää leipomiseen. Nykyään tuo margariini täytyy tuoteselosteessa hajottaa osiin eli deklaroida. Ennen siellä luki vain margariini tai kasvirasva, eikä kukaan tiennyt palmusta mitään.

Vierailija

Taas tätä samaa. Kovan rasvan haitat ovat kiistattomia, sanoo hän. Monissa tutkimuksissa on osoitettu, etteivät nuo rasvat ole syypäitä kolesterolin kohoamiseen, vaan esim. sokeri. Margariini- ja sokeriteollisuuden puolestapuhuja tämä tyyppi. Ja lohi ja kana edullisia?! Missä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla