Silakat, mustaherukat, lehtikaali... Näissä elintarvikkeissa on kalsiumia saman verran kuin maitolasillisessa. 

Alla listattujen elintarvikkeiden kohdalla ilmoitetut määrät vastaavat kalsiumpitoisuudessaan yhtä lasillista maitoa. Neljä annosta täyttää päivän kalsiumtarpeen.

1. Jugurtti

2 desissä jugurttia on saman verran kalsiumia kuin lasillisessa maitoa. Tarkista sokerin määrä: monet jugurtit ovat ylimakeita.

2. Silakat

2–3 silakkaa ruotoineen tekee hyvää. Silakan sisältämien ympäristömyrkkyjen vuoksi sitä kannattaa syödä enintään kahdesti viikossa.

3. Lohi

160 grammaa kypsää kirjolohta. Myös villeissä lohikaloissa on hyviä rasvoja ja kalsiumia sekä runsaasti tärkeää D-vitamiinia.

4. Mustaherukat

6 desilitraa mustaherukoita. Määrä tuntuu suurelta, mutta kun surautat niistä pirtelön, saat samalla reilusti C-vitamiinia.

5. Pinaatti

270 grammaa pinaattia. Pinaattia kannattaa syödä myös siksi, että se sisältää harvinaisia B-ryhmän vitamiineja ja folaattia.

6. Mantelit

1 desilitra manteleita. Manteleista saat yön yli liottamalla myös täyteläistä mantelimaitoa, joka sopii pirtelöiden pohjaksi.

7. Juusto

3–4 viipaletta juustoa. Voit valita mieleistäsi juustoa mozzarellasta edamiin ja tuhdista emmentalista omatekoiseen kotijuustoon.

8. Lehtikaali

600 grammaa lehtikaalia. Lehtikaalisipsit hurmaavat: ruoto pois ja uunipannulle paahtumaan, ripaus suolaa päälle!

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 1/2016.