Kaupan suolahyllyllä on hurjasti valinannvaraa. Tunnistatko niistä terveellisimmät?

Ruokasuola, merisuola, vuorisuola, ruususuola, Pansuola. Vaihtoehtoja riittää, onko niissä eroja terveyden kannalta? Tutkimusprofessori Antti Jula Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanoo, että on.

Ihmiselle suola on välttämätöntä, mutta liikaa käytettynä haitallista. Ongelma-aine ruokasuolassa eli natriumkloridissa on se natrium.

Suomalaiset saavat natriumia päivittäin jopa 12–15-kertaisesti yli tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Viime kädessä elimistö poistaa ylimääräisen suolan verenpaineen nousulla ja suodattaa natriumin munuaisten kautta virtsaan. Tällöin munuaiset ja verenpaine ovat kovilla, Antti Jula huomauttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Natriumin määrä ei eri suoloissa ole sama.

Ruokasuola on lähes täysin puhdasta natriumkloridia, mikä tarkoittaa, että siinä on jopa 40 prosenttia haitallista natriumia.

Merisuola on 99-prosenttista ruokasuolaa, joten natriumin määräkin siinä on lähes sama kuin ruokasuolassa. Merisuolaa saadaan haihduttamalla merivettä suola-altaassa

Vuorisuola on yleisnimi kallioperästä louhittavalle suolalle. Sitä kutsutaan myös kristalli-, intiaani- tai ruususuolaksi. Vuorisuola sisältää natriumkloridin lisäksi muita suoloja, kuten kaliumkloridia ja magnesiumsulfaattia.

– Vuorisuolassa on vähän enemmän kalsiumia kuin merisuolassa, mutta käytännössä niin vähän, että se kattaisi vain 1-2 prosenttia päivittäisestä kalsiumin tarpeesta, Jula kommentoi.

Nimi ruususuola tulee punertavasta väristä, joka syntyy muun muassa mangaanista ja raudasta. Nimi intiaanisuola puolestaan tulee suolan louhintapaikan Uyunin suolajärven seudun asukkaista, Chilen ja Bolivian rajalta Andeilta. Vuorisuolojen joukosta voi löytyä vaihtoehtoja, joissa on enemmänkin mineraaleja.

Pansuola on mineraalisuola, jossa osa natriumkloridista on korvattu muilla mineraaleilla, kuten kaliumkloridilla ja magnesiumsulfaatilla. Siinä on 45 prosenttia vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa.

– Pansuolassa natriumia on merkittävästi vähemmän kuin muissa suolalaaduissa. Sekä kalium että magnesium edistävät natriumin eritystä virtsaan ja sitä kautta vähentävät natriumin haittavaikutuksia elimistöön, Antti Jula huomauttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla