Samettisen pehmeä avokado on muita hedelmiä rasvaisempi. Rasvasta suurin osa on terveellistä pehmeää rasvaa.

1. Runsaasti energiaa

100 grammassa kuorittua avokadoa on 198 kilokaloria. Sama määrä omenaa sisältää 37 kilokaloria. Avokadon syötävässä osassa on rasvaa noin puolitoista ruokalusikallista. Hedelmäliha sopiikin margariinin korvikkeeksi leivän päälle.

Avokado tarvitsee rinnalleen myös muita pehmeän rasvan lähteitä.

2. Omegoja vain vähän

Avokadon rasvasta suurin osa on niin sanottuja yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja. Välttämättömiä monityydyttymättömiä omega-6-rasvahappoja ja etenkin omega-3-rasvahappoja siinä on vain vähän. Siksi avokado tarvitsee rinnalleen myös muita pehmeän rasvan lähteitä, esimerkiksi rypsiöljyä. Pehmeä, tyydyttymätön rasva pienentää muun muassa veren kokonaiskolesterolin ja haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuuksia.

Marevan-lääkitystä käyttävien on syytä rajoittaa avokadon syöntiä.

3. Kaliumia kohtuullisesti

Vitamiinien ja kivennäis­aineiden lähteenä avo­kado ei ole kummoinen.

Poikkeuksen tekee kalium, jota on avokadossa melko paljon, 20 milligrammaa 100 grammassa. Marevan-lääkitystä käyttävien on syytä rajoittaa avokadon syöntiä. Sopiva määrä voi olla esimerkiksi puolikas avokado päivässä, jotta ruokavalioon mahtuu myös muita vihreitä ja tummanvihreitä kasviksia.


4. Kuivan ihon kaveri

Miedon ja pehmeän makuinen avokadoöljy sopii ruuanlaittoon, paistamiseen, marinoimiseen, leivän dippaamiseen ja salaatinkastikkeeksi. Hedelmänlihasta puristettava, ravitseva ja paksu öljy on omiaan myös ihonhoidossa ja sopii erityisesti kuivalle, ikääntyvälle ja couperosa-iholle. Avokadoöljy muistuttaa rasvahappokoostumukseltaan oliiviöljyä, mutta ihoa suojaavaa E-vitamiinia on avokadoöljyssä huomattavasti enemmän kuin oliiviöljyssä.

Lue myös: