Hyönteisiä voi olla ruokakaupoissa jo ensi vuoden lopulla. Mutta miltä sirkat ja toukat maistuvat? Entä miksi niiden syönnistä pitäisi innostua?

Puistattaa, ei voi mitään! Onko pakko maistaa?

Lounaslautasellani on hyönteisiä. Tarkemmin sanottuna sirkkoja, matoja ja toukkia. Saan herkutella maissilastuilla paistettujen kotisirkkojen kera, salaatin päälle on ripoteltu mehiläisentoukkia ja vietnamilaisten kevätrullien sisältä löytyy jauhomatoja. Hyönteisiä on jopa jälkiruuassa, sillä punajuurismoothieen on lisätty sirkkajauhetta. 

Menun on laatinut hyönteiskokki Topi Kairenius, joka on kiertänyt kertomassa hyönteisten syönnistä jo kahden ja puolen vuoden ajan. 

Tilaisuuden järjestää Suomen Coca-Cola. Kokista onkin käytetty ruoka-annoksissa ainesosana, tai sitten annokset on suunniteltu juuri kolan kanssa nautittavaksi. 

– Coca-Cola on aina ollut kehittämässä ja edistämässä uusia ruokatrendejä. Kokikseen yhdistetään hampurilainen ja pizza, ja mietimme, mikä voisi olla seuraava makupari. Hyönteiset kiinnostivat, sillä ne ovat uutta ruokakulttuuria, kertoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri.

Kyllä vain, hyvältä maistuu.

Kokoan maissilastuni päälle salsaa, juustokastiketta ja sirkkoja. Sitten teen virheen: katson näkyä ja huomaan sirkkojen jalat. Hyönteisiä lienee parasta maistaa aluksi silmät kiinni. Vieruskaverilla on päällä lievä paniikki. 

Mutta kyllä vain, hyvältä maistuu! Sirkat eivät ole niin rapeita kuin odotin, mutta koostumus on silti mukava. Coca-cola maistuu sirkkojen marinadissa, ja suolaiset nachot sopivat makeuden kaveriksi hyvin. Maistan sirkkaa vielä sellaisenaan. Maku on lihaisa ja neutraali, eikä millään tavalla häiritsevä.

Jauhomadot sen sijaan häiritsevät hieman. Niiden kuori jää hampaankoloon. Mehiläisentoukka taas on hyvää. Hunajan esiastetta ravinnokseen syövät toukat ovat makeahkoja ja maku on vähän maissimainen.  

Paistetut sirkat sopivat nachojen kaveriksi.
Paistetut sirkat sopivat nachojen kaveriksi.

Hyönteiset kauppoihin ensi vuoden lopulla

Maailmanlaajuisesti jo kaksi miljardia ihmistä syö hyönteisiä. Me länsimaalaiset olemme oikeastaan niitä outoja, koska lautasiltamme ei löydy vielä toukkia eikä sirkkoja. Siihen on kuitenkin syynsä.

Ensimmäinen ja selkeä syy liittyy evoluutiopsykologiaan: hyönteiset ällöttävät, pelottavat ja puistattavat, koska ne eivät ole koskaan kuuluneet ruokakulttuuriimme tai -historiaamme. 

Ötököitä voidaan nähdä kaupoissa syksyllä 2018.

Toinen syy liittyy lainsäädäntöön. Hyönteiset on vuodesta 1997 luokiteltu uuselintarvikkeeksi. Uuselintarvikelainsäädännön mukaan elintarvikkeita pitää tutkia 25 vuoden ajan Euroopassa ennen kuin niitä saa myydä elintarvikkeena. Laki muuttuu vuoden 2018 alussa siten, että myös muualta maailmasta tuleva tutkimustieto hyväksytään. Ötököitä voidaan siis nähdä kaupoissa jo vuoden 2018 syksyllä.

Yksityiskäyttöön hyönteisiä saa tälläkin hetkellä kasvattaa. Niin tekee myös hyönteiskokki Topi Kairenius, joka kasvattaa jauhomatoja pienpanimotoimintansa ohella. Lisäksi esimerkiksi Kurikassa kasvatetaan kotisirkkoja porsastuotantotilan yhteydessä. Tänään tarjolla olleet sirkat ovat oikeaa lähiruokaa, sillä ne tulevat espoolaiselta Entocube Oy:ltä.

Vielä toistaiseksi hyönteisten syönti on kallista: kilohinta on yli 60 euroa. Kun yritykset alkavat vähitellen kehittää hyönteisten kasvatusta, niiden hintakin laskee. Myös kotikasvatuksesta voi tulla trendi.

Suomalaiset hyönteissyönnin edelläkävijöitä

Hyönteisvillitys alkoi vuonna 2013, kun YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO julkaisi raportin, jonka mukaan länsimaiden tulisi hyödyntää hyönteisiä ravinnossa.

"Suomalaiset ovat vastaanottavaisia uusille ruokatyypeille."

Euroopan maista hyönteisten syönnistä innostuneimpia ovat hollantilaiset ja belgialaiset, mutta suomalaiset tulevat heti kolmantena. Turun yliopistossa tehtiin vuoden alussa tutkimus, jonka mukaan jopa 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis käyttämään hyönteisiä ruuanlaitossa.

– Suomalaiset ovat uteilaita ja vastaanottavaisia uusille ruokatyypeille. Kun olin kokkaamassa hyönteisiä eräässä tilaisuudessa Oulussa, minulla oli purkissa esillä jauhomatoja. Ne katosivat ihmisten suihin ennen kuin ehdin edes paistaa niitä, Topi Kairenius nauraa.

Kairenius uskoo, että hyönteisravinto sopii hyvin suomalaisten arkeen.

– Hyönteisiä voidaan murskata tai rouhia ja tarjota vaikka myslin seassa. Niitä voidaan paistaa, keittää ja käyttää jauheena leivonnassa.

Suomalaiset kokeilevat mielellään uusia asioita, ja ruokakulttuurimme muuttuu jatkuvasti. Vuoden 2016 superhittejä olivat uudet kasvisproteiinit, nyhtökaura ja härkis, mutta olemme me osannneet innostua jo aiemminkin. Kun viime vuonna äänestettiin Suomen kansallisruuasta, listalla oli pizza, joka saapui maahamme vasta 1960-luvulla. Hampurilaisia ihmeteltiin 80-luvulla ja sushia 2000-luvulla. 

Ei ole vaikea kuvitella, että myös hyönteisistä vähitellen innostuttaisiin. Kenties niitä nähdään tavallisten suomalaisperheiden paistinpannuilla kymmenen vuoden päästä? 

– Ei siihen niin kauaa mene. Muutama vuosi riittää, uskoo Kairenius.

150 gramman naudanlihatuotantoon kuluu 3290 litraa vettä, samaan määrään sirkkaproteiinia 0 litraa.

Ekologista ja ravintorikasta

Miksi hyönteisiä sitten pitäisi syödä? 

Ensinnäkin se on ekologista. Hyönteisten tuotantoon kuluu merkittävästi vähemmän luonnonvaroja kuin lihantuotantoon. Kun 150 gramman naudanlihatuotantoon kuluu 3290 litraa vettä, vastaavaan määrään sirkkaproteiinia ei kulu vettä lainkaan. Vähäisen vedenkulutuksen vuoksi hyönteisten syönti on jopa ekologisempaa kuin monien kasvien, kuten soijan, tuotanto.

Hyönteiset tarvitsevat vain vähän elintilaa ja niille kelpaavat ravinnoksi elintarviketeollisuuden ruokajätteet sekä sellaiset rehukasvien osat, joita ei syötetä eläimille. Hyönteisiä varten ei tarvitse kaataa sademetsiä tai kuljettaa ravintoa toiselta puolen maapalloa.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Ruokapöydässä on näytillä myös eläviä esimerkkejä.
Ruokapöydässä on näytillä myös eläviä esimerkkejä.

Toiseksi: hyönteiset ovat ravinteikkaita. Ne sisältävät paljon proteiinia, esimerkiksi sirkkajauheessa on proteiinia on peräti 68 prosenttia. Lisäksi hyönteisissä on hyviä rasvahappoja, kuitua, mineraaleja sekä vitamiineja – myös B12-vitamiinia, jota kasvikunnan proteiineista ei löydy.

Hyönteisten syönnin eettisyydestä ollaan montaa mieltä. Muihin tuotantoeläimiin verrattuna niiden syönti on taatusti eettisin valinta. Tämän hetkisten tutkimusten valossa hyönteiset eivät ole tiedostavia olentoja. Niiden vastuullinen tehotuotanto on helppoa, ja kasvatusolosuhteet ovat hyvin lähellä niiden luonnonvaraista kasvuympäristöä. Hyönteiset tapetaan pakastamalla, jolloin ne vaipuvat ennen kuolemaansa horrokseen.

Hyönteisten syönti on parhaimmillaan ilmaista.

Toisaalta hyönteiset ovat tietysti eläviä olentoja ja kärsivät siten jollain tasolla pakastuksesta.

Yksi hyönteisten syönnin etu on myös se, että niiden syönti on parhaimmillaan ilmaista. Ötököitä voi keräillä maasta vaikka mustikanpoimintareissun yhteydessä, toteaa Topi Kairenius.

– Villihyönteiskausi on pitkä. Esimerkiksi kovakuoriaisten ja perhosten toukat alkavat jo heräillä horroksestaan.

Jos unohdat haukata välipalaa, voit väsyä kesken päivän. Parhaat energiat saat kuitujen, hitaita hiilareiden ja proteiinin yhdistelmästä.

1. Miksi välipaloja on hyvä syödä?

Monilla meistä pääaterioiden väli venyy liiaksi. Jos niin käy, verensokeri voi laskea ja väsymys yllättää. Hyvä nyrkkisääntö on syödä maltillisen kokoisia annoksia 3-5 tunnin välein. Tärkeimmät ateriat ovat aamiainen, lounas ja päivällinen.

Välipalojen tarpeen huomaa parhaiten juuri jaksamisesta. Jos tuntee olonsa energiseksi, illalla ei ole hillitön nälkä eikä makeanhimo kiusaa jatkuvasti, ruokavalio on tasapainoinen. Kaikki eivät tarvitse välipaloja.

Välipaloilla ei pidä korvata monipuolista, kunnon ruokaa. Jos välipaloja on tarve mussuttaa harva se tunti, kannattaa mieluummin miettiä, mitä pääaterioissa olisi petrattavaa.

2. Milloin on välipalan aika?

Useimmille meistä tulee pieni nälkä ainakin lounaan ja päivällisen välissä. Siksi iltapäivän välipala on yleensä tarpeen. Moni eläkeläinen tosin syö aamiaisen jo hyvin varhain, vaikkapa kuuden maissa, ja lounaan kenties puolilta päivin. Silloin on hyvä nauttia myös aamupäivän välipala.

3. Millainen on hyvä välipala?

Välipalalla kannattaa panostaa niin sanottuihin hitaisiin hiilihydraatteihin. Esimerkiksi ruisleipävälipala kasviksilla tai hedelmällä ryyditettynä nostaa verensokeria ja vireystasoa tasaisesti ja pitkäkestoisesti. Rukiin, muiden täysjyväviljojen, kasvisten sekä hedelmien hiilihydraatit sisältävät suolistossa sulamatonta ravintokuitua, joka ehkäisee ummetusta. Samalla ne pitävät kolesterolia aisoissa.

Suomalaiset ovat napostelijakansaa: jopa 40 prosenttia päivän kaloreista kertyy välipaloista.

Turhan usein syömme välipalana jotakin nopeasti sulavaa, hiilihydraattipitoista tavaraa, vaikkapa pullaa kahvin kera. Makea "höttö" nostaa kyllä heti verensokeria, mutta se kääntyy myös nopeasti laskuun. Tällainen välipala ei täytä eikä ravitse.

Vanhemmiten ravinnostamme puuttuu usein myös proteiinia. Näin kertovat monet tieteelliset tutkimukset. Jos lounas tai päivällinen on kevyt, olisi hyvä lisätä proteiinia välipaloihin. Annos rahkaa tai raejuustoa vaikkapa marjasoseella, banaanilla tai pähkinöillä höystettynä tuo mukavasti proteiinilisää.

4. Tarvitseeko välipalan täyttää vatsaa?

Hieman, mutta ei sentään niin, että pääaterioilla ei enää olisikaan ruokahalua. Jos välipaloista sukeutuu kovin runsaita, energiaa eli kaloreita kertyy helposti liikaa.

Monelle välipalat antavat tekosyyn napostella. Kun päivän mittaan napsii jääkaapilta sitä sun tätä, lihoo helposti. Tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme varsinaista napostelijakansaa: jopa 40 prosenttia päivän kaloreista kertyy juuri välipaloista.

Jos tunnistat itsessäsi napostelijan, pohdi, onko aamiaisen, lounaan ja päivällisen laadussa toivomista. Hyvä konsti on tutkailla omia syömistottumuksiaan vanhan kunnon lautasmallin valossa. Etenkin lounaalla ja illallisella lautasella on hyvä olla puolet vihanneksia tai juureksia, neljännes vähärasvaista lihaa tai kalaa ja loppuneljännes täysjyväriisiä, -pastaa tai perunaa. Oheen täysjyvävoikkari ja nokare 60-prosenttista kasvirasvalevitettä. Ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä.

Huonolaatuinen välipala lisää iltanapostelua ja alttiutta painon kertymiseen.

5. Miten välipaloilla voi tukea painonhallintaa?

Sokeri- ja rasvapommit välipaloina kasvattavat vyötärönympärystä. Sellaisissa välipaloissa on myös liian vähän kylläisyydentunnetta ylläpitävää kuitua ja proteiinia. Huonolaatuinen välipala myös lisää iltanapostelua ja alttiutta painon kertymiseen.

Painoaan tarkkailevan kannattaa mieluummin pienentää annoskokoja lounaalla ja päivällisellä, mutta säilyttää aterian monipuolisuus. Välipaloina on hyvä sen sijaan nauttia jotakin vatsaa täyttävää mutta kevyttä. Laihduttaja saa vatsaansa täyteyden tunnetta pitkäksi aikaa esimerkiksi kipollisesta tuoretta kaaliraastetta, johon on lisätty hedelmäpaloja tai rasvatonta raejuustoa.

6. Ovatko välipalat diabeetikolle välttämättömiä?

Ovat ja eivät. Etenkin tyypin 2 diabeetikoilla verensokeri tuppaa tavallisesti olemaan pikemminkin liian korkealla kuin liian matalalla. Siksi ylimääräisiä välipaloja ei yleensä tarvita. Nälkää poissa pitävä kuituinen välipala voi kuitenkin olla tarpeen, jos aterioiden väli jää liian pitkäksi - yli kolmen neljän tunnin. Hyvälaatuisen välipalan avulla verensokerikaan ei heilahtele niin paljon.

Runsas liikunta lisää diabeetikon välipalojen tarvetta. Liikkuessa verensokeri voi etenkin normaalipainoisilla, diabeteslääkitystä käyttävillä potilailla laskea liian alas.

Verensokerin säännöllinen mittaus ja omien tuntemusten kuunteleminen kertovat kyllä, milloin on välipalan aika.

7. Mitä suomalaisten senioreiden välipalatottumuksissa olisi erityisesti parannettavaa?

Mitä iäkkäämmäksi tulemme, sitä huonommin tunnemme nälkää tai janoa. Tutkimusten mukaan etenkin proteiinien, mutta myös kasvisten ja hedelmien saanti hiipuu liikaa, ja se puolestaan aiheuttaa osalla iäkkäistä jopa vajaaravitsemusta.

Proteiinijuomat ovat vaihtoehto niukkaruokaisen välipalaksi.

Moni yksin asuva syö yksipuolisesti sen vuoksi, että panee suuhun vain sitä, mitä tekee mieli. Omaisen tai ystävän olisi siksi hyvä varmistaa, että jääkaapista löytyy monipuolisesti erilaista ruokaa.

Jos pääruuat jäävät vähäisen ruokahalun vuoksi pieniksi, läheistä on hyvä kannustaa syömään useampia välipaloja päivässä.

Kaupoissa ja apteekeissa myytävät proteiinijuomat ovat yksi vaihtoehto niukkaruokaisen proteiinivälipalaksi.

8. Yöpala ennen nukkumaanmenoa – hyvä vai huono juttu?

Unensaanti voi olla vaikeaa, jos maha kurnii. Ilta- tai yöpalan on kuitenkin hyvä olla kevyt, sillä liian raskaat annokset ennen nukkumaanmenoa haittaavat unta.

Pitkäkestoiset hiilihydraatit ovat hyvä valinta myöhäiseksi iltapalaksi. Täysjyvävoileipä, pieni annos puuroa tai muutama hedelmä sisältävät maltillisesti kaloreita, mutta ovat kuitupitoista syötävää. Kuitu ja hitaat hiilarit pitävät veren sokeri- ja rasva-arvoja tasaisempana aamua kohti kuin vaikkapa jokin rasvainen ja sokerinen herkku.

Iltapalalla ei kuitenkaan kannata korvata illallista. Jos niin käy, moni sortuu syöpöttelemään iltamyöhään aivan liikaa. Yötä vasten syöminen näyttää tutkimusten mukaan edistävän lihomista - aamupainotteinen syöminen puolestaan auttavan laihtumisessa.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta. Lähteenä myös diabetes.fi.

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti