Helsinkiläinen Kirsi Mäntylä, 58, laihdutti ensin 60 kiloa ja alkoi sitten hoitaa psoriasistaan ruokavaliolla. – Uskon, että sairauden syy on suolistossa. Vältän lihaa, paprikaa ja perunaa.

"Psoriakseni todettiin 1980-luvun lopulla, jolloin olin stressaantunut yksityisyrittäjä. Oireet alkoivat kiristävästä päänahasta, josta puski ulos uusiutuvaa ihosolukkoa. Voitelin ihoa ja irrotin karstaa öljyllä.

En jaksanut hoitaa itseäni. Isäni kuoli, tein konkurssin ja opiskelin vanhoilla päivilläni lähihoitajaksi vanhustyöhön.

Minulla on neljä lasta. 19-vuotiaan kuopukseni puolesta olen saanut taistella aina, sillä hän on autisti.

Vuonna 2006 mursin pahassa tapaturmassa olkapääni ja jouduin leikkaukseen. Ihoni oli täynnä paksua valkoista ihottumaa. Nostan hattua valveutuneelle sairaanhoitajalle, joka vaati lääkärikierron aikana minulle lähetteen Iho- ja allergiasairaalaan.

Nivelpsoriasis puhkesi viisi vuotta sitten. Polvet turposivat, en päässyt liikkumaan ja jalat menivät alta. Myös kyynärtaipeissa, ranteissa ja sormissa oli hermo- ja nivelsärkyä.

Näin ET-lehti kirjoitti psoriasiksesta 1978: Katso pysäyttävä kuva

Reumatologi antoi kaksi vaihtoehtoa: joko joudun pyörätuoliin liikuntakyvyttömäksi ylipainon, nivel- ja ihopsoriasiksen ja liitäntäsairauksien kanssa tai teen teen täyskäännöksen elämässä.

'"Nykysin seuraan tarkasti, mikä ruoka ei ole hyväksi psoriasikselle."

Kevyttä elämää ilman lääkkeitä

Päätin laihduttaa. Sain homman alkuun terveyskeskuksen painonhallintaryhmässä. Laihdutin kahdessa vuodessa 60 kiloa. Olen tehnyt täydellisen ruokavalioremontin. Nykysin seuraan tarkasti, mikä ruoka ei ole hyväksi psoriasikselle.

Kokeilen elämää ilman lääkkeitä ja hoidan sairauttani ruokavaliolla. Tämä on oma päätökseni, ja sen kerroin myös lääkärille. Lääkkeet ovat toki koko ajan ulottuvilla. Aikaisemmin pistin kerran viikossa itseeni solumyrkkyä, josta tuli paha olo. Siihen piti sitten ottaa toista lääkettä!

Ohjenuoranani ovat olleet amerikkalaisen Voita psoriasis -kirjan opit ruokavaliosta. Kirjan mukaan meidän psoriaatikkojen suolisto ei pysty käyttämään hyväkseen tiettyjä ravintoaineita, jotka sitten puskevat suolenseinämistä ja ihosta ulos ja aiheuttavan tulehduksen ihollemme. Noudatan kirjan oppeja mukaillen.

Lue myös: Kärsitkö ahmimisesta? Voit saada autoimmuunisairauden

Ei lihaa, mutta havupuu-uutetta

Jätin ruokavaliosta lihan pois. Syön paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja kalaa joka päivä. En syö tomaattia, perunaa ja paprikaa.

Kesällä söin salaattia, jossa oli tomaattia ja paprikaa. Heräsin yöllä heti kutinaan. Perunasta saan sekä ihottumaa että nivelkipua, mutta bataatti on sallittu.   

Lisäravinteina nautin havupuu-uutetta ja Valmarinia. Havupuu-uute on vahva antioksidantti, joka hillitsee tulehdusta. Valmarin on vanha suomalainen happo-emästasapainon säätelijä, joka tehostaa myös kudoshengitystä ja poistaa kuonaa.

Käytän oliivi-, hasselpähkinä-, pistaasi- ja kookosöljyjä, sillä solut tarvitsevat hyviä rasvoja. Kookosöljy on hyvää myös ihon rasvaukseen.

"Jätin ruokavaliosta lihan pois."

Minusta ruuanlaitto on aina ollut tylsää. Olisin ihan tyytyväinen, jos voisin laittaa pillerin napaan ja nälkä menisi sillä ohi. Mutta aamulla nautin. Syön ruishiutalepuuroa, rouhittuja pellavansiemeniä, hasselpähkinäöljyä ja pakastemarjoja. Yksi lämmin ateria päivässä riittää. Kalsiumit popsin pillereinä, sillä en käytä muita maitotuotteita kuin rahkaa. Paheitani ovat jäätelö ja salmiakki.

Ruokaremontin jälkeen minulla on nyt vain hyvin vähän ihottumaa keskivartalolla, ja portaissa kuljen ilman nivelkipuja. Monet psoriaatikot uskovat ravinnon merkitykseen hoidossa, vaikka lääketiede ei sitä myönnä.”

Psoriasis ei parane

  • Psoriasis on tulehduksellinen krooninen sairaus, joka ilmenee ihottumana ja nivelten tulehduksena.  
  • Ihottuma on useimmin taipeissa tai päänahassa. Ihottuma hilseilee ja kutiaa. Läiskät saattavat olla pistemäisiä tai suuria.
  • Psoriasiksen aiheuttama tulehdus heikentää insuliinin vaikutusta, jonka vuoksi psoriaatikot usein lihovat ja sairastuvat diabetekseen. Nivelpsoriasiksen hoitona on tulehduskipu- tai reumalääkitys. 
  • Psoriasiksen oireet lievenevät valohoidolla. Tavallisesti käytetään UVB-säteilyä, toisinaan myös PUVA-hoitoa. Kesällä psoriaatikko voi paremmin kuin talvelle. Matkat aurinkoisiin maihin toimivat kuntoutuksena.
  • Paikallishoitoina käytetään perusvoiteita ja lääkevoiteita. Ruokavalion parantavaa vaikutusta ei ole todistettu tutkimuksilla.
  • Suomessa psoriasista sairastaa noin 150 000 henkilöä.
Vierailija

Näin psoriasis pysyy hallinnassa: Kirsi laihdutti 60 kiloa ja jätti lihan

Uskoahan saa ja hyvä, jos oot saanu psorin hallintaan... mutta, mutta nää ravinto- jne hömpät mitä markkinoidaan (lähinnä jenkkilästä käsin), on oikeesti hömppää.. Psori on kuitenki autoimmuuni-sairaus, johon ei ravinnolla niinkään voi vaikuttaa ja jos voi sekin on aikas yksilöllistä. Sairaus kyllä liippaa läheltä aineenvaihdunnan häiriöihin, ei yksistään, mutta vaikutusta silläkin on. Kenellä sen laukasee stressi, kenellä kropan yleistulehdus (hampaat jne) Lukaseppa yks tarina tämän sairauden...
Lue kommentti

Inkivääri edistää terveyttä, mutta millä kaikilla tavoilla? Vain osa terveysväittämistä saa tutkimuksista tukea. Diabetes- ja verenpainelääkkeitä käyttävälle siitä voi olla jopa haittaa.

Aasialaisten ruokien yleistyminen on Suomessakin lisännyt inkiväärin käyttöä selvästi. Paitsi mausteena sitä on käytetty myös edistämään terveyttä vuosisatoja jollei -tuhansia. Inkiväärin on väitetty parantavan melkein mitä tahansa.

Ravitsemuksen asiantuntija Heli Reinivuo Terveyden- ja hyvinvoinninlaitokselta ja Ravitsemusakatemiasta kertoo, että ihmisillä on kuitenkin tehty vain vähän laadukkaita inkivääritutkimuksia.

– Todetut terveysvaikutukset perustuvat pitkälti koeputki- ja eläinkokeisiin, eivätkä ne ole yleistettävissä ihmisiin.

Seuraavat inkivääriin liitetyt väitteet voivat kuitenkin Reinivuon mukaan pitää paikkansa ainakin osittain:

  1. Inkivääri ehkäisee tulehduksia. Inkiväärin on todettu laboratorio-olosuhteissa vähentävän tulehduksia. Toistaiseksi asiasta ei ole riittävästi näyttöä ihmisillä.
  2. Inkivääri auttaa vatsavaivoihin. Inkivääri vähentää pahoinvointia ja helpottaa ilmavaivoja. Kasvin vaikutuksesta ripuliin tai ummetukseen ei ole näyttöä.
  3. Inkivääri ehkäisee mahahaavoja. Eläinkokeiden perusteella näin on. Asiasta ei kuitenkaan ole luotettavaa näyttöä ihmisillä.
  4. Inkivääri lievittää kuukautiskipuja. Alustavien tulosten perusteella tämä saattaa pitää paikkansa.
  5. Inkivääri lievittää reuma- ja nivelkipuja. Inkiväärin on sanottu toimivan kipulääkkeen tavoin reuma- ja nivelsairauksissa sekä vammojen yhteydessä. Sen on arvioitu voivan auttaa myös rannekanavaoireyhtymästä kärsiviä. Tällaisesta kipua lievittävästä vaikutuksesta on vasta alustavaa näyttöä. Kattavien selvitysten saamiseksi tarvitaan yhä lisätutkimuksia.

ET-lehti kertoi aiemmin Antu Soraisesta, joka pääsi pahoista lihas- ja nivelkivuista eroon juomalla inkivääristä ja kurkumasta tekemäänsä juomaa. Myös reumaa sairastava Sanna Heikkilä kertoo keittävänsä joka aamu inkiväärijuoman, koska se pitää nivelkivut loitolla. Heikkilän mukaan kivut palaavat heti, jos hän jättää inkiväärijuoman väliin. 

Auttaako inkivääri flunssaan?

Moni sanoo inkiväärin ehkäisevän flunssaa ja helpottavan sitä. Inkiväärin on kerrottu irrottavan limaa ja vähentävän tukkoisuutta ja helpottavan poskiontelotulehdusta. Tieteellisesti näitä väitteitä ei kuitenkaan ole todistettu.

Kasvin on sanottu myös lieventävän hammassärkyä ja jopa ehkäisevän sydäntauteja. Tutkimustulokset myös näistä vaikutuksista puuttuvat. 

Vaikka moni inkivääriin liitetyistä hyvistä ominaisuuksista kaipaa lisää tutkimusta, se vaikuttaa useaan vaivaan. Kannattaisiko mukulaa varmuuden vuoksi syödä säännöllisesti?

Reinivuo toppuuttelee liikaa intoilua.

– Tutkimusnäytön perusteella ei ole tarpeellista käyttää inkivääriä päivittäin.

Reinivuo pitää silti todennäköisenä, että inkiväärillä on turvallista maustaa ruokaa vaikka joka päivä. Inkivääriä voi nauttia tuoreena, kuivattuna jauheena tai kapseleina. Eri muodoissa vaikuttavien bioaktiivisten aineiden pitoisuudet vaihtelevat, mutta luotettavaa tietoa määristä ei ole.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan inkiväärin tunnettuja kemiallisia ainesosia ovat muun muassa zingibereeni, β-bisaboleeni, seskvifellandreeni, ar-kurkumeeni, geraniaali, citronellyyliasetaatti ja gingerolit.

Älä syö liikaa

Jos inkivääriä syö liikaa, vatsa saattaa tulla kipeäksi ja mennä löysäksi. Siitä voi saada ripulinkin.

Inkivääri lisää verenvuototaipumusta. On havaittu, että se vaikuttaa yhdessä verenohennus-, diabetes- ja verenpainelääkkeiden kanssa. Reinivuo sanoo, että näitä käyttävien kannattaa välttää esimerkiksi paljon inkivääriä sisältävien luontaistuotteiden syömistä.

Eviran mukaan raskaana olevia naisia pitää varmuuden vuoksi varottaa inkiväärivalmisteista ja -teestä. Vaikka tietoa inkiväärin vaikutuksista raskauteen ja sikiöön on vähän, ja tulokset ovat osin ristiriitaisia, osa sen aineosista saattaa haitata sikiön kehitystä.

Jos unohdat haukata välipalaa, voit väsyä kesken päivän. Parhaat energiat saat kuitujen, hitaita hiilareiden ja proteiinin yhdistelmästä.

1. Miksi välipaloja on hyvä syödä?

Monilla meistä pääaterioiden väli venyy liiaksi. Jos niin käy, verensokeri voi laskea ja väsymys yllättää. Hyvä nyrkkisääntö on syödä maltillisen kokoisia annoksia 3-5 tunnin välein. Tärkeimmät ateriat ovat aamiainen, lounas ja päivällinen.

Välipalojen tarpeen huomaa parhaiten juuri jaksamisesta. Jos tuntee olonsa energiseksi, illalla ei ole hillitön nälkä eikä makeanhimo kiusaa jatkuvasti, ruokavalio on tasapainoinen. Kaikki eivät tarvitse välipaloja.

Välipaloilla ei pidä korvata monipuolista, kunnon ruokaa. Jos välipaloja on tarve mussuttaa harva se tunti, kannattaa mieluummin miettiä, mitä pääaterioissa olisi petrattavaa.

2. Milloin on välipalan aika?

Useimmille meistä tulee pieni nälkä ainakin lounaan ja päivällisen välissä. Siksi iltapäivän välipala on yleensä tarpeen. Moni eläkeläinen tosin syö aamiaisen jo hyvin varhain, vaikkapa kuuden maissa, ja lounaan kenties puolilta päivin. Silloin on hyvä nauttia myös aamupäivän välipala.

3. Millainen on hyvä välipala?

Välipalalla kannattaa panostaa niin sanottuihin hitaisiin hiilihydraatteihin. Esimerkiksi ruisleipävälipala kasviksilla tai hedelmällä ryyditettynä nostaa verensokeria ja vireystasoa tasaisesti ja pitkäkestoisesti. Rukiin, muiden täysjyväviljojen, kasvisten sekä hedelmien hiilihydraatit sisältävät suolistossa sulamatonta ravintokuitua, joka ehkäisee ummetusta. Samalla ne pitävät kolesterolia aisoissa.

Suomalaiset ovat napostelijakansaa: jopa 40 prosenttia päivän kaloreista kertyy välipaloista.

Turhan usein syömme välipalana jotakin nopeasti sulavaa, hiilihydraattipitoista tavaraa, vaikkapa pullaa kahvin kera. Makea "höttö" nostaa kyllä heti verensokeria, mutta se kääntyy myös nopeasti laskuun. Tällainen välipala ei täytä eikä ravitse.

Vanhemmiten ravinnostamme puuttuu usein myös proteiinia. Näin kertovat monet tieteelliset tutkimukset. Jos lounas tai päivällinen on kevyt, olisi hyvä lisätä proteiinia välipaloihin. Annos rahkaa tai raejuustoa vaikkapa marjasoseella, banaanilla tai pähkinöillä höystettynä tuo mukavasti proteiinilisää.

4. Tarvitseeko välipalan täyttää vatsaa?

Hieman, mutta ei sentään niin, että pääaterioilla ei enää olisikaan ruokahalua. Jos välipaloista sukeutuu kovin runsaita, energiaa eli kaloreita kertyy helposti liikaa.

Monelle välipalat antavat tekosyyn napostella. Kun päivän mittaan napsii jääkaapilta sitä sun tätä, lihoo helposti. Tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme varsinaista napostelijakansaa: jopa 40 prosenttia päivän kaloreista kertyy juuri välipaloista.

Jos tunnistat itsessäsi napostelijan, pohdi, onko aamiaisen, lounaan ja päivällisen laadussa toivomista. Hyvä konsti on tutkailla omia syömistottumuksiaan vanhan kunnon lautasmallin valossa. Etenkin lounaalla ja illallisella lautasella on hyvä olla puolet vihanneksia tai juureksia, neljännes vähärasvaista lihaa tai kalaa ja loppuneljännes täysjyväriisiä, -pastaa tai perunaa. Oheen täysjyvävoikkari ja nokare 60-prosenttista kasvirasvalevitettä. Ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä.

Huonolaatuinen välipala lisää iltanapostelua ja alttiutta painon kertymiseen.

5. Miten välipaloilla voi tukea painonhallintaa?

Sokeri- ja rasvapommit välipaloina kasvattavat vyötärönympärystä. Sellaisissa välipaloissa on myös liian vähän kylläisyydentunnetta ylläpitävää kuitua ja proteiinia. Huonolaatuinen välipala myös lisää iltanapostelua ja alttiutta painon kertymiseen.

Painoaan tarkkailevan kannattaa mieluummin pienentää annoskokoja lounaalla ja päivällisellä, mutta säilyttää aterian monipuolisuus. Välipaloina on hyvä sen sijaan nauttia jotakin vatsaa täyttävää mutta kevyttä. Laihduttaja saa vatsaansa täyteyden tunnetta pitkäksi aikaa esimerkiksi kipollisesta tuoretta kaaliraastetta, johon on lisätty hedelmäpaloja tai rasvatonta raejuustoa.

6. Ovatko välipalat diabeetikolle välttämättömiä?

Ovat ja eivät. Etenkin tyypin 2 diabeetikoilla verensokeri tuppaa tavallisesti olemaan pikemminkin liian korkealla kuin liian matalalla. Siksi ylimääräisiä välipaloja ei yleensä tarvita. Nälkää poissa pitävä kuituinen välipala voi kuitenkin olla tarpeen, jos aterioiden väli jää liian pitkäksi - yli kolmen neljän tunnin. Hyvälaatuisen välipalan avulla verensokerikaan ei heilahtele niin paljon.

Runsas liikunta lisää diabeetikon välipalojen tarvetta. Liikkuessa verensokeri voi etenkin normaalipainoisilla, diabeteslääkitystä käyttävillä potilailla laskea liian alas.

Verensokerin säännöllinen mittaus ja omien tuntemusten kuunteleminen kertovat kyllä, milloin on välipalan aika.

7. Mitä suomalaisten senioreiden välipalatottumuksissa olisi erityisesti parannettavaa?

Mitä iäkkäämmäksi tulemme, sitä huonommin tunnemme nälkää tai janoa. Tutkimusten mukaan etenkin proteiinien, mutta myös kasvisten ja hedelmien saanti hiipuu liikaa, ja se puolestaan aiheuttaa osalla iäkkäistä jopa vajaaravitsemusta.

Proteiinijuomat ovat vaihtoehto niukkaruokaisen välipalaksi.

Moni yksin asuva syö yksipuolisesti sen vuoksi, että panee suuhun vain sitä, mitä tekee mieli. Omaisen tai ystävän olisi siksi hyvä varmistaa, että jääkaapista löytyy monipuolisesti erilaista ruokaa.

Jos pääruuat jäävät vähäisen ruokahalun vuoksi pieniksi, läheistä on hyvä kannustaa syömään useampia välipaloja päivässä.

Kaupoissa ja apteekeissa myytävät proteiinijuomat ovat yksi vaihtoehto niukkaruokaisen proteiinivälipalaksi.

8. Yöpala ennen nukkumaanmenoa – hyvä vai huono juttu?

Unensaanti voi olla vaikeaa, jos maha kurnii. Ilta- tai yöpalan on kuitenkin hyvä olla kevyt, sillä liian raskaat annokset ennen nukkumaanmenoa haittaavat unta.

Pitkäkestoiset hiilihydraatit ovat hyvä valinta myöhäiseksi iltapalaksi. Täysjyvävoileipä, pieni annos puuroa tai muutama hedelmä sisältävät maltillisesti kaloreita, mutta ovat kuitupitoista syötävää. Kuitu ja hitaat hiilarit pitävät veren sokeri- ja rasva-arvoja tasaisempana aamua kohti kuin vaikkapa jokin rasvainen ja sokerinen herkku.

Iltapalalla ei kuitenkaan kannata korvata illallista. Jos niin käy, moni sortuu syöpöttelemään iltamyöhään aivan liikaa. Yötä vasten syöminen näyttää tutkimusten mukaan edistävän lihomista - aamupainotteinen syöminen puolestaan auttavan laihtumisessa.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta. Lähteenä myös diabetes.fi.