Helsinkiläinen Kirsi Mäntylä, 58, laihdutti ensin 60 kiloa ja alkoi sitten hoitaa psoriasistaan ruokavaliolla. – Uskon, että sairauden syy on suolistossa. Vältän lihaa, paprikaa ja perunaa.

"Psoriakseni todettiin 1980-luvun lopulla, jolloin olin stressaantunut yksityisyrittäjä. Oireet alkoivat kiristävästä päänahasta, josta puski ulos uusiutuvaa ihosolukkoa. Voitelin ihoa ja irrotin karstaa öljyllä.

En jaksanut hoitaa itseäni. Isäni kuoli, tein konkurssin ja opiskelin vanhoilla päivilläni lähihoitajaksi vanhustyöhön.

Minulla on neljä lasta. 19-vuotiaan kuopukseni puolesta olen saanut taistella aina, sillä hän on autisti.

Vuonna 2006 mursin pahassa tapaturmassa olkapääni ja jouduin leikkaukseen. Ihoni oli täynnä paksua valkoista ihottumaa. Nostan hattua valveutuneelle sairaanhoitajalle, joka vaati lääkärikierron aikana minulle lähetteen Iho- ja allergiasairaalaan.

Nivelpsoriasis puhkesi viisi vuotta sitten. Polvet turposivat, en päässyt liikkumaan ja jalat menivät alta. Myös kyynärtaipeissa, ranteissa ja sormissa oli hermo- ja nivelsärkyä.

Näin ET-lehti kirjoitti psoriasiksesta 1978: Katso pysäyttävä kuva

Reumatologi antoi kaksi vaihtoehtoa: joko joudun pyörätuoliin liikuntakyvyttömäksi ylipainon, nivel- ja ihopsoriasiksen ja liitäntäsairauksien kanssa tai teen teen täyskäännöksen elämässä.

'"Nykysin seuraan tarkasti, mikä ruoka ei ole hyväksi psoriasikselle."

Kevyttä elämää ilman lääkkeitä

Päätin laihduttaa. Sain homman alkuun terveyskeskuksen painonhallintaryhmässä. Laihdutin kahdessa vuodessa 60 kiloa. Olen tehnyt täydellisen ruokavalioremontin. Nykysin seuraan tarkasti, mikä ruoka ei ole hyväksi psoriasikselle.

Kokeilen elämää ilman lääkkeitä ja hoidan sairauttani ruokavaliolla. Tämä on oma päätökseni, ja sen kerroin myös lääkärille. Lääkkeet ovat toki koko ajan ulottuvilla. Aikaisemmin pistin kerran viikossa itseeni solumyrkkyä, josta tuli paha olo. Siihen piti sitten ottaa toista lääkettä!

Ohjenuoranani ovat olleet amerikkalaisen Voita psoriasis -kirjan opit ruokavaliosta. Kirjan mukaan meidän psoriaatikkojen suolisto ei pysty käyttämään hyväkseen tiettyjä ravintoaineita, jotka sitten puskevat suolenseinämistä ja ihosta ulos ja aiheuttavan tulehduksen ihollemme. Noudatan kirjan oppeja mukaillen.

Lue myös: Kärsitkö ahmimisesta? Voit saada autoimmuunisairauden

Ei lihaa, mutta havupuu-uutetta

Jätin ruokavaliosta lihan pois. Syön paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja kalaa joka päivä. En syö tomaattia, perunaa ja paprikaa.

Kesällä söin salaattia, jossa oli tomaattia ja paprikaa. Heräsin yöllä heti kutinaan. Perunasta saan sekä ihottumaa että nivelkipua, mutta bataatti on sallittu.   

Lisäravinteina nautin havupuu-uutetta ja Valmarinia. Havupuu-uute on vahva antioksidantti, joka hillitsee tulehdusta. Valmarin on vanha suomalainen happo-emästasapainon säätelijä, joka tehostaa myös kudoshengitystä ja poistaa kuonaa.

Käytän oliivi-, hasselpähkinä-, pistaasi- ja kookosöljyjä, sillä solut tarvitsevat hyviä rasvoja. Kookosöljy on hyvää myös ihon rasvaukseen.

"Jätin ruokavaliosta lihan pois."

Minusta ruuanlaitto on aina ollut tylsää. Olisin ihan tyytyväinen, jos voisin laittaa pillerin napaan ja nälkä menisi sillä ohi. Mutta aamulla nautin. Syön ruishiutalepuuroa, rouhittuja pellavansiemeniä, hasselpähkinäöljyä ja pakastemarjoja. Yksi lämmin ateria päivässä riittää. Kalsiumit popsin pillereinä, sillä en käytä muita maitotuotteita kuin rahkaa. Paheitani ovat jäätelö ja salmiakki.

Ruokaremontin jälkeen minulla on nyt vain hyvin vähän ihottumaa keskivartalolla, ja portaissa kuljen ilman nivelkipuja. Monet psoriaatikot uskovat ravinnon merkitykseen hoidossa, vaikka lääketiede ei sitä myönnä.”

Psoriasis ei parane

  • Psoriasis on tulehduksellinen krooninen sairaus, joka ilmenee ihottumana ja nivelten tulehduksena.  
  • Ihottuma on useimmin taipeissa tai päänahassa. Ihottuma hilseilee ja kutiaa. Läiskät saattavat olla pistemäisiä tai suuria.
  • Psoriasiksen aiheuttama tulehdus heikentää insuliinin vaikutusta, jonka vuoksi psoriaatikot usein lihovat ja sairastuvat diabetekseen. Nivelpsoriasiksen hoitona on tulehduskipu- tai reumalääkitys. 
  • Psoriasiksen oireet lievenevät valohoidolla. Tavallisesti käytetään UVB-säteilyä, toisinaan myös PUVA-hoitoa. Kesällä psoriaatikko voi paremmin kuin talvelle. Matkat aurinkoisiin maihin toimivat kuntoutuksena.
  • Paikallishoitoina käytetään perusvoiteita ja lääkevoiteita. Ruokavalion parantavaa vaikutusta ei ole todistettu tutkimuksilla.
  • Suomessa psoriasista sairastaa noin 150 000 henkilöä.
Vierailija

Näin psoriasis pysyy hallinnassa: Kirsi laihdutti 60 kiloa ja jätti lihan

Uskoahan saa ja hyvä, jos oot saanu psorin hallintaan... mutta, mutta nää ravinto- jne hömpät mitä markkinoidaan (lähinnä jenkkilästä käsin), on oikeesti hömppää.. Psori on kuitenki autoimmuuni-sairaus, johon ei ravinnolla niinkään voi vaikuttaa ja jos voi sekin on aikas yksilöllistä. Sairaus kyllä liippaa läheltä aineenvaihdunnan häiriöihin, ei yksistään, mutta vaikutusta silläkin on. Kenellä sen laukasee stressi, kenellä kropan yleistulehdus (hampaat jne) Lukaseppa yks tarina tämän sairauden...
Lue kommentti

Tomaatti on tärkein lykopeenin lähteemme. 

Terveellinen väriaine

Maailman eniten viljelty vihannes sisältää runsaasti lykopeenia. Lykopeeni on antioksidantti, joka antaa tomaatille sen voimakkaan punaisen värin. Tutkimukset ovat antaneet viitteitä, että runsas lykopeenin saanti voisi hidastaa epäedullisia valtimomuutoksia.

Lisäksi tomaatissa on A- ja C-vitamiineja, folaattia sekä useita kivennäisaineita.

Kestää kuumennusta

Lykopeeni on sitoutunut tuoreessa tomaatissa solurakenteisiin. Kun tomaattia hienonnetaan tai kypsennetään, solurakenteet rikkoutuvat ja lykopeeni pääsee imeytymään elimistöön paremmin. Lykopeeni imeytyykin tuoretta tomaattia paremmin tomaattikastikkeesta, -murskasta ja -pyreestä.

Tiesitkö? Tomaatti säilyttää makunsa parempana huoneenlämmössä kuin jääkaapissa.

Loraus rasvaa sekaan

Tomaattiruokiin kannattaa lorauttaa tilkka rasvaa, vaikkapa oliiviöljyä. Lykopeeni on rasvaliukoinen antioksidantti, ja rasva tehostaa sen imeytymistä.

Värillä ei niin väliä

Tomaattiin mieltyneet italialaiset antoivat tomaatille aikoinaan nimen pomodoro, kultainen omena, koska maahan tuodut ensimmäiset tomaatit olivat kaiketi keltaisia. Lisäksi on olemassa oransseja, vihreitä, ruskeita ja vaaleanpunaisia tomaatteja. Punaisissa tomaattilajikkeissa on eniten lykopeenia, mutta kaikenväriset tomaatit tekevät terveydelle hyvää.

Asiantuntijana yliopistonlehtori Tiina Rissanen, lähteenä myös terveystalo.fi

Helpoin eettinen päätös ruokakaupassa on ostaa lähellä tai ainakin kotimaassa tuotettua ruokaa. Vastuullisuusmerkinnät auttavat valinnoissa.

Tarve toimia oikein ja halu olla hyvä ihminen ovat monelle tärkeitä arvoja, myös ruokaostoksilla.

– Tuntuu hyvältä, kun saa parantaa maailmaa tai edes pienentää kulutuksen haittoja. Hyvä mieli on eettisen kuluttamisen tärkein motiivi, sanoo tietokirjailija ja kuluttajaekonomisti Mari Koistinen.

Eettisiin valintoihin vaikuttavia asioita on paljon eikä aina ole selvää, mikä olisi oikea tapa kuluttaa. Eettisyys merkitsee eri asioita eri tilanteissa eri ihmisille.

Ruokakaupassa arvot punnitaan käytännössä. Jos haluaa esimerkiksi tukea eläinten hyvinvointia, kannattaa rajoittaa lihansyöntiä ja ostaa maitotuotteiden sijaan kaura- ja soijapohjaisia tuotteita. Parempaa harvemmin -periaate on hyvä ohjenuora.

"Kannattaa kysyä kauppiaalta kotimaista hevosenlihaa."

Samalla tulee suojelleeksi ympäristöä, sillä eläinten kasvattaminen rasittaa luontoa.

– Jos mahdollista, kannattaa ostaa lihaa tai kananmunia suoraan tuottajalta, joka pystyy takaamaan eläimille tavanomaista paremmat elinolot. Valitettavasti Suomessa ei vielä ole eläinten hyvinvoinnin arviointijärjestelmää, joka auttaisi valinnoissa, Mari Koistinen toteaa.

Luomutuotannossa on tiettyjä etuja verrattuna tavanomaiseen tuotantoon, mutta sekään ei ole ongelmatonta. Yksi vaihtoehto on syödä riistaa, kuten jäniksiä, lintuja ja hirvieläimiä, mutta niiden liha on usein kallista ja sitä voi olla hankala saada.

– Kannattaa kysyä kauppiaalta kotimaista hevosenlihaa. Hevosia ei Suomessa kasvateta lihaksi, joten ne saavat nauttia tuotantoeläimiä paremmasta kohtelusta.

Sesonkisyöminen on ekoteko

Kasvisten, hedelmien, marjojen, kalan ja viljatuotteiden suhteen pätee sama sääntö: kotimainen on yleensä vastuullisempi valinta.

Mitä lyhyempi tuotantoketju ja mitä lähempää ostajaa ruoka tulee, sitä helpompaa on selvittää ruuan alkuperä, tuottaja ja valmistaja.

– Eettisyydestä voi olla varma, jos kasvattaa itse yrtit, tomaatit tai omenat, Koistinen sanoo.

Verkko helpottaa lähiruuan löytämistä. Esimerkiksi osoitteesta ruokaasuomesta.fi voi hakea lähes sadan tuottajan tuotteita eri puolilta Suomea. Palvelussa tuottajat myyvät lähiruokaa suoraan asiakkailleen, joten välikädet jäävät pois ja tuottaja saa isomman osan tuloista.

Maailman väärennetyin elintarvike on oliiviöljy.

Jos haluaa päästä vähällä vaivalla, riittää kun poimii kaupasta kotimaassa kasvatettuja tai valmistettuja tuotteita ja käyttää kasviksia vaihtelevasti sesongin mukaan.

Kesäaikaan niitä kannattaa nauttia runsaasti. Talvella voi keskittyä sipuliin, kaaleihin sekä juureksiin ja syödä ulkomaisten tuontihedelmien sijaan kotimaisia pakastemarjoja.

– Suomalaisen tuotannon tukeminen on eettistä siksikin, että Suomessa yhteiskunnan rakenne, palkkataso ja lainsäädäntö ovat kunnossa, Mari Koistinen toteaa.

Vertaileminen on vaikeaa

Kaikkia ruoka-aineita ei pystytä Suomessa tuottamaan, ja eettinenkuluttaja joutuu turvautumaan myös ulkomaisiin elintarvikkeisiin. Kun ruoka tulee kaukaa, sen alkuperää on vaikeaa tai jopa mahdotonta selvittää.

– Vertaileminen on vaikeaa. En osaa sanoa, kumpi on eettisempi, espanjalainen vai senegalilainen tomaatti.

Maailmalla tapahtuu paljon ruokahuijauksia. Kiinassa on tehty riisiä muovista ja Italiassa mozzarellaa rahkasta, sitruunahaposta ja jätteiden poltosta saadusta savuaromista.

Maailman väärennetyin elintarvike on oliiviöljy. Sen väärentämiseen löytyy ohjeita jopa netistä. Turvallisinta on kotimainen rypsiöljy.

Vastuullisia elintarvikkeita etsivä saa apua pakkausmerkinnöistä ja sertifikaateista. Esimerkiksi Reilun kaupan merkillä varustettuja tuotteita on tarjolla yli 1 700: kahvia, teetä, kaakaota, suklaata, sokeria, hedelmiä, riisiä, mausteita ja viinejä.

Vastuullisuusmerkinnöissä on eroja sen suhteen, kuinka tiukat vaatimukset tuotteen on täytettävä saadakseen merkinnän. Huijauksiakin mahtuu joukkoon.

– Onneksi esimerkiksi kansalaisjärjestöt tutkivat ja valvovat merkkijärjestelmiä. Tarkimmankin kuluttajan on kuitenkin hyväksyttävä se, ettei mikään tuote ole täydellisen eettinen.

Mitä merkit kertovat?

Muistilista: Näin teet eettisiä valintoja

  1. Vähennä lihansyöntiä. Panosta mieluiten lähellä tuotettuun lihaan. Jos et halua luopua lihasta, hyvä motto on: syö hyvää lihaa, mutta harvemmin.
  2. Maitotuotteiden sijaan ota käyttöön kaura- ja soijapohjaiset tuotteet.
  3. Suosi riistaa, sillä riistaeläimet ovat saaneet elää vapaana metsässä. Voit myös kysyä kauppiaalta kotimaista hevosenlihaa.
  4. Osta suomalaisia kasviksia, hedelmiä, marjoja, viljatuotteita ja kalaa.
  5. Kasvata itse tomaatteja, yrttejä ja muita vihanneksia.
  6. Hanki lähiruokaa netin kautta. Apuna on esimerkiksi ruokaasuomesta.fi.
  7. Hyödynnä sesonkituotteet. Suosi kesällä tuoreita, kotimaisia kasviksia ja marjoja. Talvella kannattaa syödä sipulia, kaalia ja juureksia ja ulkomaisten hedelmien sijaan kotimaisia pakastemarjoja.
  8. Suosi vastuullisia elintarvikkeita, kuten Reilun kaupan tuotteita.

Asiantuntijoina kuluttajaekonomisti Mari Koistinen ja ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.