Tässä marjassa on paljon terveellisiä aineita: C-vitamiinia, folaatteja, kuitua sekä syöpää torjuvia yhdisteitä.

1. Hillitsee syöpäkasvaimia

Lakassa on paljon ellagitanniineiksi kutsuttuja yhdisteitä, jotka ehkäisevät syöpää. Lakkaa sisältävä ruokavalio on vähentänyt hiirikokeissa uusien syöpäkasvainten muodostumista ja jo muodostuneiden kasvainten kasvua.

Ellagitanniinit hillitsevät myös haitallisten suolistobakteerin kuten salmonellan kasvua. Ellagitanniineja on lakan lisäksi runsaasti granaattiomenassa ja jonkin verran mesimarjassa, mansikassa, vadelmassa, tyrnissä ja ruusunmarjassa.

2. Hillossakin terveellistä

Lakkaa pääsee yleensä poimimaan Etelä-Suomessa heinäkuun puolivälissä, Pohjois-Suomessa elokuun alussa. Kokonaiset marjat kannattaa pakastaa mahdollisimman nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pieni määrä sokeria parantaa värin, maun ja C-vitamiinin säilymistä. Lakka säilyy myös survottuna omassa mehussaan jääkaapissa, sillä se sisältää luontaista hapettumisenestoainetta bentsoehappoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyötyaineet pääosin tallessa myös lakkahillossa.

Ellagitanniinit kestävät melko hyvin kuumennusta, joten lakan hyötyaineet ovat pääosin tallessa myös lakkahillossa.

Hillossa on kuitenkin sokeria, ja siksi se ei vedä vertoja tuoreille marjoille.

3. Päihittää appelsiinin

Lakka on C-vitamiinin lähteenä erityisen hyvä: siinä on sitä jopa enemmän kuin appelsiinissa. Runsas desilitra lakkoja tyydyttää päivän C-vitamiinitarpeen.

Lakka sisältää myös karotenoideja, jotka toimivat elimistössä antioksidantteina. Myös folaatteja on lakassa runsaasti.

4. Kuitua muita enemmän

Lakka on runsaskuituisin luonnonmarjamme. Sata grammaa lakkoja sisältää 6,3 grammaa kuitua, josta iso osa on liukenematonta. Se edistää suolen toimintaa ja ehkäisee ummetusta.

Edistää suolen toimintaa.

Lakan kuitu, fruktoosi ja polyfenolit yhdessä voivat auttaa pitämään verensokerin tasaisempana aterian jälkeen. Polyfenolit hidastavat glukoosin imeytymistä verenkiertoon.

5. Vähän ja hyvää

Lakan suuret siemenet sisältävät elimistölle välttämättömiä monityydyttymättömiä rasvahappoja sekä rasvaliukoista E-vitamiinia. Rasvaa on lakassa kuitenkin vain puolisen prosenttia tuore­painosta. Suurin osa eli 84 prosenttia on vettä, joten lakka on muiden marjojen tavoin kevyttä syötävää.

Asiantuntija: Yliopiston lehtori Anne-Maria Pajari, Helsingin yliopisto

Lue myös:

Sisältö jatkuu mainoksen alla