Kurpitsansiemenet kannattaa nauttia rikottuina tai pureskella hyvin, jotta niistä saa parhaan hyödyn.

1. Pieniä ravintopommeja

Kurpitsansiemenet sisältävät kuitua, pehmeää rasvaa, proteiinia sekä monipuolisesti vitamiineja ja kivennäisaineita.

Kovin kevyttä syötävää ne eivät ole : sadassa grammassa kurpitsansiemeniä on 48 grammaa rasvaa. Se on kuitenkin pääasiassa terveellistä pehmeää rasvaa.

2. Pureskele perusteellisesti

Ihmisen elimistössä ei ole entsyymejä, jotka pilkkoisivat kokonaisia siemeniä. Kokonaisina syödyt siemenet soljuvat läpi ruuansulatuskanavan ja ravintoaineet hulahtavat hukkaan. Vatsan toimintaa ne silti edistävät.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Ravintoaineet imeytyvät paremmin rikotuista siemenistä, joten siemenet on hyvä rouhia vaikka morttelilla tai pureskella kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Jugurtin joukkoon, palkokasvien pariksi

Sata grammaa kurpitsansiemeniä sisältää 35 grammaa proteiinia.

Siementen proteiinissa ei ole kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, joten kurpitsansiemeniä on hyvä yhdistää palkokasveihin tai eläinkunnan tuotteisiin, kuten jugurttiin tai rahkaan.

4. Kaksi lusikallista päivässä

Kurpitsan ja muiden öljykasvien siemeniin kertyy maaperästä raskasmetalleja, kuten nikkeliä ja kadmiumia.

Niiden liikasaannin välttämiseksi Elintarviketurvallisuusvirasto Evira suosittelee syömään enintään kaksi ruokalusikallista vuorokaudessa ja eri siemenlajeja vaihdellen.

Asiantuntija: laillistettu ravitsemusterapeutti Tarja Himberg.

Jutun voi lukea kokonaisuudessaan ET-lehden numerosta 24/2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla