Pellavansiemenrouhe sisältää paljon terveellisiä aineita, mutta sitä ei saa käyttää liikaa.
Pellavansiemenrouhe sisältää paljon terveellisiä aineita, mutta sitä ei saa käyttää liikaa.

Pellavansiemeniä kannattaa nauttia päivittäin pari ruokalusikallista. Pellava vaikuttaa verensokerin lisäksi myös kolesterolitason säätelyyn. 

Öljyä ja rouhetta

Pellavaa on viljelty tuhansia vuosia. Nykyään pellavan siemenistä puristetaan kylmäpuristusmenetelmällä öljyä. Samalla syntyy pellavansiemenrouhetta, johon jää osa öljystä. Markkinoilla on myös rouheita, joihin on käytetty koko pellavansiemen.

Pellavassa on runsaasti omegakolmosia.

Hyviä rasvahappoja

Pellava sisältää omega-3- ja omega-6-rasvahappoja ihanteellisessa suhteessa. Erityisen runsaasti pellavassa on omegakolmosia, jotka auttavat pitämään kolesterolitason normaalina. Omegakolmosia saa päivän tarpeen 1–2 ruokalusikallisesta rouhetta.

Suoliston ystävä

Runsaskuituisen pellavan kuiduista suurin osa on liukenematonta kuitua, joka edistää vatsan toimintaa. Pellavan liukoinen kuitu puolestaan tasapainottaa aterian jälkeen verensokerin nousua, lisää kylläisyyttä ja auttaa kolesterolitasapainon ylläpidossa.

Pellavan sisältämä lignaani on tehokas antioksidantti.

Suojaava lignaani

Pellavan sisältämä lignaani on kasviestrogeeni ja tehokas antioksidantti. Luonnossa lignaanit suojaavat kasveja taudeilta ja tuholaisilta. Lignaani muuttuu suolistossa enterolaktoniksi, jonka arvellaan ehkäisevän sepelvaltimotautia ja hormoniperäisiä syöpiä.

Huomioi haitta-aineet

Pellava kerää maaperästä kadmiumia, joka on haitallinen raskasmetalli. Pellavansiemenet sisältävät myös linamariinia, josta vapautuu elimistössä pieniä määriä syanidia. Evira suosittelee, että aikuiset käyttäisivät pellavaa enintään kaksi ruokalusikallista, lapset yhden ruokalusikallisen päivässä. Tällöin haitallisten yhdisteiden saanti pysyy turvallisella tasolla. Pellavansiemenrouhe sisältää paljon terveellisiä aineita, mutta sitä ei saa käyttää liikaa.

Juttu on julkaistu ET Terveys -lehdessä 5/2018.