Tänään vietetään kansainvälista diabetespäivää. Kakkostyypin diabetes on ennaltaehkävissä ja diabeetikkokin saa apua, kun muistaa muuttaa elintapansa onnistuneesti ajoissa.

  1. Huolehdi painonhallinnasta

    Ylipainoisella jo viiden prosentin painonlasku pienentää vaaraa sairastua tyypin 2 diabetekseen. Varsinkin vyötärölihavuus lisää riskiä sairastua tähän salakavalaan tautiin. Normaalipainoa kannattaa tavoitella, mutta siitä ei pidä ottaa stressiä. Elintavoillasi on merkitystä painonhallinnassa, mutta myös muut elämääsi liittyvät luvut vaikuttavat.
    Tarkista elämäsi 10 tärkeintä lukua.

  2. Syö säännöllisesti

    Nauti joka päivä ja säännöllisesti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysviljatuotteita. Saat niistä tärkeitä kuituja, joita pitäisi nauttia päivittäin vähintään 25 grammaa. Kannattaa suosia myös pehmeitä rasvoja, esimerkiksi ruokaöljyä voin sijaan.
    Testaa, syötkö suositusten mukaan.

  3. Liiku päivittäin

    Liiku säännöllisesti, mieluiten päivittäin noin puoli tuntia. Suosi hyöty- ja arkiliikuntaa – lisää päivittäisiä askeleita vaikka kauppamatkoilla ja porraskävelyä. Liiku niin, että hengästyt, mutta pystyt puhumaan. Tämän muistaa helposti PPPP:n säännöllä: pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta.
    Testaa, liikutko oikein.

    Lähde: Suomen Diabetesliitto ja ET-lehden arkisto

    Karu visio: Suomessa on miljoona diabetesta sairastavaa

Maailman diabetespäivää vietetään perjantaina 14.11. Silloin usealla paikkakunnalla järjestetään yleisötapahtumia, joissa on tarjolla tietoa diabeteksen hoidosta ja ennaltaehkäisystä. Tapahtumissa on mahdollisuus maksuttomaan verensokerimittaukseen ja muun muassa keskusteluun asiantuntijoiden kanssa.