Jos havahdut öisin siihen, että puolisosi tuuppii sinua hereille, kannattaa selvittää, sairastatko uniapneaa. Uniapnea voi altistaa myös diabetekselle ja korkealle verenpaineelle.

Kymmenisen prosenttia kuorsaavista sairastaa uniapneaa.
Ensimmäisenä oireet havaitsee yleensä petikumppani, joka huolestuu kuorsausta katkovista tauoista ja tauot päättävistä korahduksista.

Tilanteeseen ei kannata tottua ja alistua, sillä hoitamaton uniapnea aiheuttaa päiväsaikaan väsymystä, päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia ja masentuneisuutta.

Myös toistuva torkahtelu päivän mittaan saattaa viestiä uniapneasta.

Pitkäkestoisena uniapnea altistaa korkealle verenpaineelle, sydän- ja verisuonitaudeille, halvauksille ja diabetekselle.

Hengityskatkos on hälytysmerkki

Nukkuessa vartalo ja hengitysteiden lihakset rentoutuvat. Jos nenä, suu, nielu ja kurkunpää rentoutuvat liikaa, hengityskoneisto alkaa ikään kuin yskiä. Suunnilleen tätä on harmiton kuorsaus.

Jos hengitystiet ahtautuvat kokonaan, hengitys katkeaa. Tätä puolestaan kutsutaan apneaksi. Apneassa hengityskatkoksen pituus vaihtelee 10 sekunnista minuuttiin. Kun veren happipitoisuus alkaa laskea, aivot herättelevät nukkujan automaattisesti. Stressitaso kohoaa, hengitys starttaa ja uni häiriintyy – myös vierustoverin uni.

Harvinaisemmassa keskushermostoperäisessä uniapneassa hengityskatkokset johtuvat aivojen ja hengitystä ylläpitävien lihasten välisistä tiedonsiirto-ongelmista. Tällaista sentraalista uniapneaa esiintyy lähinnä vanhuksilla sekä sydämen vajaatoiminnan ja erilaisten halvausten yhteydessä.

Naisilla yllättävän yleistä

Naisten uniapnea on luultua yleisempää, sillä uniapneaa pidettiin pitkään ylipainoisten keski-ikäisten miesten sairautena.

Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan vaihdevuosi-iän ohittaneilla naisilla uniapneaa esiintyy yhtä paljon kuin miehillä, mutta sairautta on vaikeampi havaita, sillä naisten uniapneassa hengitystiet sulkeutuvat vain osittain.

Pitääkö tässä huolestua?

Jos kumppani tökkii yöllä ja väsymys painaa päivällä, on syytä selvittää, onko kyseessä uniapnea.

Uniapnean öisiä oireita saattavat olla myös toistuvat heräämiset, lukuisat wc:ssä käynnit, tukehtumistuntemukset, painajaiset ja hikoilu.

Ylipaino altistaa uniapnealle. Mahdollisen ylipainon voi laskea yksinkertaisella kaavalla: pituus kertaa pituus jaettuna painolla (esimerkiksi 1,80x1,80/85). Jos tulos on yli 25, kyseessä on ylipaino. Yli 30:n menevä tulos luetaan lihavuudeksi.

Uniapnean riski kasvaa myös, jos kaulan ympärysmitta on naisella yli 40 senttimetriä ja miehellä yli 43.

Perintötekijät riskinä

Perintötekijät vaikuttavat nielun lihassäikeiden koostumukseen, mikä puolestaan vaikuttaa uniapnean puhkeamiseen. Uniapnea kulkee ainakin jossain määrin suvuissa.

Hoitoa ja helpotusta uniapneaan voi löytää sekä elämäntaparemontilla että yöllisellä ylipainehoidolla. Ylipainehoidossa nukkuja käyttää maskia tai nenäkanyyliä, johon ohjataan kevyesti paineistettua ilmaa. Ilma pitää ylemmät hengitystiet avoimina.

Jos hengitysteiden tukkeutumiseen on rakenteellinen syy, se voidaan korjata leikkauksella.

Elämäntaparemontin resepti on yksinkertainen. Paino alas, lisää liikuntaa ja terveellinen ruokavalio. Jos uniapnea on ehtinyt viedä tarmon ja voimat, elämäntaparemontti on aloitettava viisaasti.
Alkoholi ja tupakointi ovat myrkkyä myös uniapneassa.

Oikotietä ei ole paitsi ehkä yksi. Kuorsaus ja hengityskatkokset pahenevat selällään nukkuessa. Selällään kiepsahtamista voi estää ompelemalla tennispallon taskuun pyjaman selkäpuolelle tai totuttelemalla kevyeen uniselkäreppuun.

Lähteet: www.uniapnea.fi ja Hengitysliitto

Vierailija

Uniapnea voi altistaa kuorsaajan diabetekselle

Voi apua! Sain painoindeksin 0.042 (1.68x1.68/67). Siis olen aika alipainoinen. Tennispallojuttuun olen kyllästynyt; en ole ainakaan 10 vuoteen pystynyt nukkumaan selälläni koska jos nukahdan maatessani selällä, herään heti siihen että hengitys salpautuu. Ei tarvita tennispalloja, ei niin. Juttu alkaa olettamalla että kaikilla on puoliso joka tuuppii kuorsaajaa hereille. Ehkei kaikilla ole puolisoa ja kaikki puolisot eivät nuku samassa sängyssä eikä edes samassa huoneessa.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju