Päästeletkö sinäkin yöllä rohinaa suustasi? Kuorsaaja, unohda häpeä ja hakeudu tutkimuksiin. Kuorsaamista voi oikeasti hoitaa.

1. Mistä kuorsaamiseni johtuu?

Kun nukahdat, myös kurkun seudun lihaksesi rentoutuvat ja kielen sekä pehmeän suulaen kudokset painuvat taaksepäin.

Kuorsatessasi ilman kulku ylähengitysteissäsi ahtautuu. Pehmeän suulaen, kielen ja nielun takaosan välinen tila pienenee ja alkaa väristä. Nielu toimii tavallaan kuin soittimena – joskin siitä syntyvä ääni ei vuodekumppanisi mielestä ole luultavasti kovinkaan miellyttävä.

Samalla kun nielun ja kurkun alueen lihakset nukkuessasi rentoutuvat, pääsee leukasi painumaan taaksepäin. Juuri tuo leuan taaksepäin painuminen pitää kuorsaamista yllä jopa koko yön.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Miten yleistä kuorsaaminen on?

Aikuisista melkein puolet kuorsaa joskus. Ajoittainen kuorsaaminen on tavallista raskaiden ilta-aterioiden jälkeisillä yöunilla ja silloin, jos alkoholia on illan mittaan kulunut runsaanlaisesti.

Kuorsaaminen on miehillä huomattavasti yleisempää kuin naisilla. Myös lapset voivat kuorsata.

Iän myötä kuorsaus yleensä lisääntyy. Taipumus kuorsaukseen on usein periytyvää.

Taaksepäin vetäytyvä alaleuka ja ylipaino kasvattavat taipumusta kuorsaukseen.

3. Milloin kuorsaaminen on ongelma?

Tärkein syy, jonka vuoksi kuorsaajat hakeutuvat hoitoon, on sosiaalinen, parisuhteeseen liittyvä haitta. Se ei siis läheskään aina tuota ongelmia itse kuorsaajalle, vaan hänen puolisolleen.

Siksi pieni vinkki puolisolle: ota kuorsaaminen ystävällisesti puheeksi kuorsaajan kanssa ja kerro, että kuorsaamista voidaan hoitaa.

Kuorsaaminen tuottaa kuorsaajalle usein häpeää ja tunnetta esimerkiksi siitä, ettei hän uskalla lähteä vaikkapa työporukan kanssa hotellimatkalle tai yökylään sukulaisiin. Kuorsaaja itse on usein päiväväsynyt.

Yleinen, mutta väärä luulo on, että jokaisella kuorsaajalla on myös uniapnea. Kuorsata voi myös ilman terveyshaittoja. Hengitysteiden rakenteellinen ahtaus on vieläkin harvinaisempi kuorsauksen syy.

Sen sijaan on totta, että jokainen, jolla on uniapneaa eli yöllisiä hengityskatkoksia, myös aivan varmasti kuorsaa. Kovan kuorsaajan kannattaa siis mennä uniapneatutkimuksiin, sillä hengityskatkokset kuuluvat sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöihin.

Sairaus piinasi Pirkkoa tauotta: "Nukuin vain 1,5 tuntia yössä"

4. Mitkä ovat uniapnean merkit?

Yölliset hengityskatkokset. Ne huomaa vieressä nukkuva parhaiten. Hengitysääni häviää joksikin aikaa, ja usein hengityksen alkaessa uudelleen syntyy voimakas korahdusääni.

Uniapneaa potevaa yöuni harvoin myöskään virkistää.

Jos tällaisia katkoksia alkaa tulla harva se yö, on lähdettävä lääkäriin. Keskivaikeaa ja vaikeaa uniapneaa voidaan tarvittaessa hoitaa ylipainehappimaskilla, mutta hoito pitää aina aloittaa lääkärin valvonnassa.

5. Kuinka voisin omin avuin vähentää kuorsaustaipumustani?

Alkoholi ja rauhoittavat lääkeaineet rentouttavat nielua ja ylähengitysteiden lihaksia sekä edesauttavat kuorsausta.

Niin ikään tukeva ilta-ateria, selällään nukkuminen, ylipaino ja tukkoinen nenä vaikuttavat kuorsausalttiuteen.

Kokeile ensin ainakin näitä konsteja: Koeta saada paino hallintaan. Liiku säännöllisesti ja syö illalla kevyesti. Säädä alkoholinkäyttösi kohtuulliseksi. Harjoittele nukkumaan kyljelläsi ja hanki sopivan korkuinen tyyny, joka nostaa päätäsi hieman kohoasentoon.

6. Miten kuorsausta ja uniapneaa voi hoitaa?

Jos kuorsaaminen liittyy selällään nukkumiseen, voit kokeilla tennispallokikkaa. Pallo ommellaan yöpaidan selkämykseen, ja kun käännyt unissasi selällesi, pallo saa sinut palaamaan kyljellesi.

Kuorsaamiseen kannattaa hakea herkästi apua lääkäristä tai hammaslääkäristä siinäkin tapauksessa, että kuorsaamiseen ei liittyisi hengityskatkoksia. Jopa 95 prosenttia kuorsaajista saa apua hoidosta.

Vain harvat kuorsaajat hyötyvät itse­hoitovalmisteina myytävistä kuorsaussuihkeista.

Varmin keino päästä kuorsaamisesta eroon on yksilöllisesti suunniteltu kuorsauskisko, joka pitää leuan nukkuessa eteenpäin työnnettynä, jolloin ilma kulkee esteittä.

Kiskon käyttöä pitää harjoitella, mutta valtaosa tottuu nukkumaan sen kanssa muutamassa viikossa. Valmiskiskojakin on, mutta ne eivät välttämättä pysy kovin hyvin paikoillaan. Kiskot suunnittelee ja valmistaa kuorsaamishoitoihin perehtynyt hammaslääkäri.

Lue myös: 8 vastausta vaikeisiin uniongelmiin

Asiantuntijana neurologian dosentti, unilääketieteen erikoislääkäri Markku Partinen Helsingin Uniklinikalta sekä oikomishoidon erikoishammaslääkäri, kuorsaamishoitoihin erikoistunut Heli Siirilä Hymy­klinikalta.

Kylläpä oli aika hepponen kirjoitus kuorsauksen ja uniapnean haitoista elämänlaadulle . Ehkä kuitenkin kannattaa hoitaa asia lääkärin kautta, oma uniapneadiagnoosini viivästyi 15 vuotta näihin "poppakonsteihin". Ja se kannattaa muistaa, että unipneaa esiintyy naisilla ihan yhtä paljon kuin miehilläkin, mutta diagnosoidaan masennukseksi. Turhaan syötetään masennuslääkkeitä parantamaan jatkuvaa väsymystä vaikka syynä on oikeasti hapenpuute yönaikana hengityskatkosten takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla