Väsyttääkö kevät? Aina ei tarvita lääkkeitä, vaan positiiviset ajatukset – ja yrtitkin – voivat auttaa. Unentarve on yksilöllinen, jopa viisi tuntia voi riittää. Mittaa siis oma tarpeesi.

 Murra unettomuuden kehä

Haitalliset ajatusmallit Positiiviset ajatusmallit
Minun pitäisi pystyä nukkumaan yhtä hyvin kuin normaali ihminen. Useat ihmiset nukkuvat huonosti. Minäkin pystyn nukkumaan paremmin, jos harjoittelen.
Sama juttu joka ilta – taas saan kärsiä unettomuudesta. Kaikki yöt eivät ole samanlaisia. Tämä yö voi olla edellistä parempi.
Jos en nyt nuku, en pysty huomenna tekemään, mitä lupasin, ja joudun naurunalaiseksi. Pystyn pitämään lupaamani, vaikka olenkinväsynyt. Lepään nyt ja rentoudun, vaikken nukkuisikaan.
En koskaan pysty nukkumaan! En hallitse tätä tilannetta! Unettomuuttani voidaan hoitaa. Jos lopetan murehtimisen, pystyn voittamaan unettomuuteni.
Taas kestää ainakin tunnin, ennen kuin olen unessa. En tiedä, miten kauan uneen pääseminen vie. Jos rauhoitun, voin nukahtaa nopeammin.

Sairaus piinasi Pirkkoa tauotta: "Nukuin vain 1,5 tuntia yössä"

Unta purkista?

Unilääkkeet ovat aina reseptilääkkeitä. Luontaistuotekaupoista saatava yritti valeriaana voi kuitenkin auttaa lievemmissä univaikeuksissa.

  • Masennuslääkkeet

Unettomuus heijastaa joskus masentuneisuutta. Masentuneisuuteen viittaa se, että herää jatkuvasti muutaman tunnin kuluttua nukahtamisesta tai aamuyön ”sudenhetkinä”.

Masentuneen unta voivat unilääkkeitä paremmin parantaa väsyttävästi vaikuttavat antidepressiiviset reseptilääkkeet, kuten mirtatsapiini hyvin pienillä annoksilla.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: 5 ruokaa, jotka auttavat sinua nukkumaan

  • Pitkävaikutteiset unilääkkeet

Eivät sovi tyypillisten unettomuusoireiden hoitoon, sillä lisäävät tuntuvasti päiväväsymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Käytetään lähinnä ahdistuneisuudesta johtuvan unettomuuden hoitoon. Esimerkiksi nitratsepaami ei kuitenkaan sovi vanhuksille.

  • Keskipitkävaikutteiset unilääkkeet

Käytetään, kun uni on katkeilevaa. Vaikuttavat melko nopeasti ja vaikutus kestää aamuyöhön. Ovat ehkäpä parhaita unilääkevaihtoehtoja ikääntyneille, kunhan pysyy poissa auton ratista 7–8 tuntia lääkkeen otosta. Tällainen lääke on muun muassa tematsepaami.

  • Lyhytvaikutteiset unilääkkeet

Nopeuttavat nukahtamista, joten sopivat niille, joilla on vaikeuksia saada unta. Tällaisia lääkkeitä ovat muun muassa tsopikloni ja tsolpideemi. Tosin tsopiklonin vaikutus voi ikääntyneellä kestää jopa 10–14 tuntia.

Haittavaikutuksena voi olla se, että tällaista lääkettä ottanut saattaa herätä yöllä, eikä aamulla muista, mitä on yöaikaan tehnyt.

Taustaa: Täällä syödään eniten unilääkkeitä Suomessa

  • Melatoniini

Ei ole varsinainen unilääke, vaan aivojen käpyrauhasen tuottama pimeähormoni.

Melatoniinia käytetään yleisimmin silloin, kun vuorokausirytmiä pitää siirtää esimerkiksi ulkomaan matkan takia. Myös vuorotyön tekijöiden käytössä. Sopii joskus iäkkäille, joiden oma melatoniinintuotanto on vähentynyt. Ei lamaa keskushermostoa. Pitää ottaa joka ilta samaan aikaan.

  • Valeriaana

Saatavana luontaistuotekaupoista tai apteekista ilman reseptiä. Valeriaana on rauhoittava yrtti, josta ei varsinaiseen unettomuuteen ole kuitenkaan tutkitusti selvää apua.

Mittaa oma unentarpeesi

  • Valitse rauhallinen elämäntilanne, kuten kesäloma, jolloin voit nukkua vapaasti.
  • Jätä vireystilaan vaikuttavat aineet mahdollisuuksien mukaan pois: kahvi, kolajuomat, tupakkatuotteet, alkoholi ja unilääkkeet.
  • Mene illalla nukkumaan, kun nukuttaa, ja herää aamulla ilman herätyskelloa.
  • Tee näin niin kauan, että nukut kolmena yönä peräkkäin yhtä kauan.
  • Oma, luonnollinen unentarpeesi on löytynyt!

8 kysymystä vaikeista uniongelmista

Sisältö jatkuu mainoksen alla