Nukahtamiseen käytetyn melatoniinin pakkausohjeet perustuvat vanhentuneeseen tietoon, varoittaa unitutkija, professori Markku Partinen.

Kävitkö apteekissa? Ostitko melatoniinia? Muistitko lukea valmisteen mukaan liitetyt lääkeohjeet suurennuslasin kanssa, kuten tunnollinen terveyskuluttaja ainakin?

Ruusut siitä sinulle – mutta risukimppu suomalaiselle lääketeollisuudelle.

Professori, neurologian dosentti ja unitutkija Markku Partinen Helsingin yliopistosta ja Helsingin Uniklinikalta varoittaa, ettei melatoniinipakkauksen otto-ohjeisiin kannata luottaa.

– Ohjeissa väitetään, että melatoniiniannos kuuluisi niellä ”noin tunti” ennen yöpuulle menoa tai ainakin ”lähellä nukkumaanmenoaikaa”. Aivan väärin. Ohjeet perustuvat vanhentuneeseen tietoon, Partinen sanoo.

Reseptivapaa melatoniini pitäisi niellä reilusti aiemmin.

Oikea aika jo ennen iltahämärää

Melatoniini on aivojen tuottama pimeävalohormoni, joka edistää unen laatua ja auttaa elimistöä noudattamaan vuorokausirytmiä. Toisin sanoen melatoniini ajastaa kehon niin sanottua sisäistä kelloa.

Hormonin eritys käpyrauhasessa alkaa tavallisesti iltayhdeksän maissa, kun hämärä laskeutuu. Tätä prosessia avittaa suun kautta otettu melatoniini.

Reseptivapaa melatoniini pitäisi kuitenkin niellä reilusti aiemmin ennen kuin aivojen käpyrauhanen alkaa erittää pimeävalohormoniaan.

– Melatoniinin oikea ottoaika on 3–5 tuntia ennen hämäräntuloa. Eli alkuillasta viimeistään viiden–seitsemän paikkeilla.

– Käpyrauhaselle ei ole hyötyä vasta nukkumaanmenovaiheessa otetusta melatoniinista, unitutkija painottaa.

 Melatoniini antaa sykäyksen

 Apteekin itsehoitomelatoniinit ovat merkistä riippumatta lyhytvaikutteista lääkemuotoa. Suomalaisilla lääkemarkkinoilla on myös yksi pitkävaikutteinen melatoniini, mutta se vaatii lääkereseptin.

–Lyhytvaikutteisen melatoniinin ongelmana on lyhyt puoliintumisaika. Sen teho toisin sanoen katoaa jo 40–45 minuutin kuluttua lääkkeen otosta.

Ottoajalla on siis väliä, sillä riittävän varhain otettu purkkimelatoniini näyttää tutkimusten mukaan antavan käpyrauhaselle elimistön sisäistä kelloa tahdistavan impulssin, jonkinlaisen sykäyksen.

– Miksi alkuilta on sitten otollisin hetki, eikä esimerkiksi hetki ennen nukkumaanmenoa, on tutkijoille yhä arvoitus, Partinen kertoo.

Vastuu on lääkevalmistajan

Vastuu lääkepakkauksen sisällä olevan ohjelehdykän tekstistä on melatoniinin ollessa kyseessä lääkevalmistajan, ei valvovan lääkeviranomaisen. Näin siksi, että melatoniini luokitellaan nykyisin ravintolisäksi.

Tuhannet kuluttajat kuitenkin uskovat saavansa melatoniinista lääkkeen kaltaista apua univaikeuksiinsa. Markku Partinen arvelee, että kyse on lumevaikutuksesta.

– Jos luottaa siihen, että melatoniini edistää unta, voi olla helpompi rauhoittua ja nukahtaa.

Terveyshaittaa vanhentunein pakkausohjein otetusta melatoniinista ei tutkijan mukaan ole.

– Aamulla vain saattaa väsyttää enemmän.

Lähteitä:

1. Wilhelmsen-Langeland A, Saxvig IW, Pallesen S, et al. A randomized controlled trial with bright light and melatonin for the treatment of delayed sleep phase disorder: effects on subjective and objective sleepiness and cognitive function. J Biol Rhythms. 2013; 28(5): 306-21.

2. Saxvig IW, Wilhelmsen-Langeland A, Pallesen S, Vedaa O, Nordhus IH, Bjorvatn B. A randomized controlled trial with bright light and melatonin for delayed sleep phase disorder: effects on subjective and objective sleep. Chronobiol Int. 2014; 31(1): 72-86.

3. van Geijlswijk IM, Korzilius HP, Smits MG. The use of exogenous melatonin in delayed sleep phase disorder: a meta-analysis. Sleep. 2010; 33(12): 1605-14.

4. van Geijlswijk IM, van der Heijden KB, Egberts AC, Korzilius HP, Smits MG. Dose finding of melatonin for chronic idiopathic childhood sleep onset insomnia: an RCT. Psychopharmacology (Berl). 2010; 212(3): 379-91.

5. Keijzer H, Smits MG, Peeters T, Looman CW, Endenburg SC, Gunnewiek JM. Evaluation of salivary melatonin measurements for Dim Light Melatonin Onset calculations in patients with possible sleep-wake rhythm disorders. Clin Chim Acta. 2011; 412(17-18): 1616-20.

6.  Herman JH. Circadian rhythm disorders: diagnosis and treatment. Kirjassa: Sheldon, Ferber, Kryger and Gozal, toim. Principles and Practice of Pediatric Sleep Medicine. New York, Elsevier Saunders, 2014: 35-43.
 

Vierailija

Melatoniiniohjeet johtavat harhaan

Tämä artikkeli väitteineen on kyllä pelkkää höpöhöpöä. Kyllä unitutkija Partinen on nyt päätynyt täysin harhaan. Olen käyttänyt lyhytvaikutteista 3 mg melatoniinitablettia iltaisin jo vuosia juuri siten että otan sen tarvittaessa n 30 min- 1 tunti tai jopa juuri ennen sänkyyn menoa ja se toimii hyvin. Jos en jostain syystä tuolloin menekään/pääsekään nukkumaan niin tunnen selkeästi sen vaikutuksen ja olo on todella tokkurainen noin parisen tuntia. Jos jätän melatoniin ottamatta niin uni ei...
Lue kommentti
Vierailija

Melatoniiniohjeet johtavat harhaan

Mahtaisko olla kyseessä reseptillä saatavan melatoniinin ja reseptivapaan vahvuuden ja vaikutuksen erilaisuus ? Mieheni sai lääkäriltä melatoniinireseptin jossa on huomattavasti enemmän melatoniinia kuin ilman reseptiä ssatavassa. Lääkäri oli sanonut, että reseptitön aine on toisille tehotonta ja liian lyhytvaikutteista etenkin heille, jotka heräilevät aamuyöstä.
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto