Terveelliset elämäntavat ja liikunta – nämä kaksi auttavat myös uniapnean hoidossa. Pienikin painonpudotus, 5–10 prosenttia, lievittää sairauden oireita.

Uniapneasta, unen aikaisista hengityskatkoksista, joihin liittyy usein kovaäänistä kuorsausta, kärsii noin 150 000 suomalaista.

Uniapnean oireita ovat väsymys, päänsärky, keskittymisvaikeudet ja masentuneisuus, mutta moni huonosti nukkuva ei tiedosta oireiden olevan merkkejä sairaudesta.

Uniapnea on tavallisinta miehillä. Arvioilta noin 4 % kaikista 30–79-vuotiaista miehistä kärsii uniapneasta, ja eniten sitä on 50–60-vuotiailla. Ongelma on suurempi ylipainoisilla. Naisista uniapneasta kärsii noin 2 %, ja useimmin he ovat vaihdevuosi-iän ohittaineita.

Painonhallintaan tarvitaan tukea

Hengitysliitto haastatteli tammikuussa uniapneaa sairastavia jäseniään sairauden hyvästä hoidosta ja siihen liittyvistä asioista. Haastatellut kokivat hoidon erityisen hyväksi silloin, kun he olivat onnistuneet pudottamaan painoaan.

– Painonhallinta on kuitenkin edelleen monelle haaste ja siihen tarvitaan tukea. Onnistumisen lisäämiseksi toivomme uniapneaa sairastaville mahdollisuutta saada ohjausta terveellisestä ravinnosta ja oikeista ruokailutottumuksista, sanoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Seuranta tuo turvallisuudentunnetta

Haastatellut katsoivat, että hyvään hoitoon kuuluu myös tieto siitä, miten sairautta seurataan ja milloin on seuraava vastaanottokäynti. Laadukkaat apuvälineet ja ohjaus niiden käyttöön ovat niin ikään tärkeitä asioita.

Keskivaikeaa ja vaikeaa uniapneaa hoidetaan nenämaskin kautta annettavalla ylipainehoidolla eli CPAP-laitteella. Lievässä uniapneassa puolet sairastuneista hyötyy elämäntapahoidosta eikä välttämättä tarvitse CPAP-laitetta.

Uniapneaa sairastavalla nielun alueen lihakset veltostuvat unen aikana. Siitä seuraa ylähengitysteiden osittaista ahtautumista, mikä aiheuttaa hengityskatkoksia ja kuorsausta. Hengityskatkokset johtavat unen häiriintymiseen ja päiväväsymykseen. Sairauden taustalla on useita eri tekijöitä.

– Haastatellut toivovatkin kokonaisterveyden arviointia ja opastusta myös uniapnean liitännäissairauksiin kuten diabetekseen, sydänsairauksiin ja aivoverenkierron häiriöihin. Painonlasku edistää myös sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa sekä tuottaa edullisia sydänvaikutuksia. Paras hoitotulos saadaan vaikuttamalla kaikkiin eri tekijöihin, Puolanne toteaa.

Vierailija

Uniapnea helpottuu, kun paino putoaa

Tuli mieleen etteikö chap-laitteen käyttöä voi harjotuttaa osastolle sisään kirjoittautuneena...Ja jos purenta on kiskon takia vaikeutunut,onko kisko 'rikkonut' ts. napsauttanut leukanivelen poies paikoiltaan..?Itelläni on yökisko just sen takia,kun puren hampaita yhteen ja purenta vaikeutuu ja suu lukkoon,'kiinni asentoon'.Tsemppiä
Lue kommentti
Vierailija

Uniapnea helpottuu, kun paino putoaa

Minullakin n. 7 vuotta sitten todettu lievä uniapnea joka mielestäni jatkuvasti on pahentunut. Olen käyttänyt erikoishammaslääkärin kautta saamaani kuorsauskiskoa. Nyt on purentani muuttunut siinä määrin että tuottaa vaikeuksia syödäkin. Kisko ei enää auta, herään jatkuvasti kuorsaukseen ja hengitys ei kulje. Hammaslääkäri vain nostaa kädet pystyyn ja neuvoo kokeilemaan cpap- laitetta. Kokeilin 3 yötä enkä pystynyt mukkumaan. Kauheaa! En ole ylipainoinen, jos alan laihduttaa menen...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto