Aaltoilevatko suorat viivat silmissäsi? Näetkö epätarkasti? Puuttuuko tekstistä kirjaimia? Nämä ovat tyypillisiä silmänpohjan ikärappeuman oireita. Niihin kannattaa reagoida nopeasti.

Silmänpohjan ikärappeuma on erittäin yleinen näköä vakavasti heikentävä sairaus Suomessa. Teollistuneissa maissa se on yleisin yli 65-vuotiaiden näkövammaisuuden aiheuttaja.

Kaikista näkövammarekisteriin ilmoitetuista näkövammoista 41 prosenttia aiheutuu silmänpohjan ikärappeumasta. Yli 65-vuotiailla silmänpohjan ikärappeuman osuus näkövammoista on 59 prosenttia.

Ikärappeuma yleistyy, sillä suomalaiset ikääntyvät. Monella on rappeumamuutoksia myös tietämättään.

Silmätautien erikoislääkäri Petri Usmi Mehiläisestä kertoo, että ikääntynyt potilas saattaa huomata näön heikentymisen vasta, kun näkö heikkenee molemmista silmistä. 

– Yhdessä silmässä voi olla pitkälle edennyt ikärappeuma, mutta ihminen on tottunut näkemään hyvin toisella silmällä. Tällöin hän havahtuu näön heikkenemiseen vasta, kun rappeumamuutoksia tulee toiseenkin silmään, Usmi kertoo. 

Ikärappeuman oireisiin on tärkeää reagoida nopeasti, jotta mahdollisen kostean ikärappeuman hoito voidaan aloittaa mahdollisimman aikaisin.

Noin kymmenellä prosentilla rappeumapotilaista esiintyvä kostea ikärappeuma voi viedä keskeisen alueen näön jopa viikoissa tai kuukausissa, ellei vaivaa hoideta. Kosteaa ikärappeumaa hoidetaan lasiaisinjektioilla.

Riskitekijöitä ikä ja elintavat

Suurin silmänpohjan ikärappeuman riskitekijä on yli 60-vuoden ikä. Muita riskitekijöitä ovat tupakointi, perintötekijät, ylipaino sekä korkea verenpaine ja vähäinen kasvisten syöminen.

– Silmät kannattaa tutkituttaa niiden yleisen terveyden takia ensimmäisen kerran nelikymppisenä. Sen jälkeen tutkimus on hyvä tehdä kolmen vuoden välein, jos silmissä ei ilmene muutoksia, Petri Usmi sanoo.

Mahdolliset rappeumamuutokset havaitaan silmälääkärin tutkimuksessa. Diagnostiikkaa voidaan tarkentaa valokerroskuvauksella (OCT), joka on nopea ja kivuton tutkimus. Se kestää 10 minuuttia. Sama tutkimus voi paljastaa myös muita tarkan näön alueen sairauksia.

– Ikärappeuman oireet on tärkeää tunnistaa ajoissa, mennä ajoissa lääkäriin ja saada diagnoosi sekä aloittaa hoito, Petri Usmi painottaa.

Näin tunnistat silmänpohjan ikärappeuman oireet

  • Näkökentän keskelle ilmaantuu sumea tai tumma piste.
  • Suorat viivat aaltoilevat tai näyttävät katkenneilta.
  • Tekstistä puuttuu kirjaimia tai maisemassa on tyhjä kohta.
  • Värien erottaminen toisistaan voi vaikeutua.
  • Lähi- ja kaukonäkö heikkenevät.

Mikä flunssajuoma maistuu hyvältä vielä viidennen mukillisen jälkeen? Testasimme.

Flunssassa on syytä juoda paljon, sillä ruoka ei maistu ja kuume lisää nesteen tarvetta.  ET:n toimitus testasi, miltä erilaiset flunssajuomat maistuvat. Löysimme uusia yllätyssuosikkeja!

1. Syystäkin klassikko: Teetä ja sitruunaa 

Moni kaipasi makeutukseksi sokeria tai maitoa ja hunajaa, mutta sitruunan ja teen sekoitusta pidettiin yleisesti raikkaan makuisena. Klassikkojuomaa jaksaa juoda useita mukillisia.

”Sitruuna maistuu mukavasti.”
”Toi mieleen lapsuuden. ”

2. Helppo juotava: Para-hot

Pussillinen jauhetta sekoitetaan kuumaan veteen ja saadaan mustaherukan makuinen juoma, jossa on 500 milligrammaa parasetamolia. Juoman makua pidettiin parempana kuin hajua.

”Mieto, hyvä maku.”
”Voisi juoda hyvin vaikka litran”.

3. Lapsuuden trauma: Sipulimaito

Maidossa kiehautettu sipuli herätti raadissa tunteita jo etukäteen. Jotkut tyytyivät vain haistamaan, ja osalle riitti kertamaistiainen.

”Ihan kuin suolatonta kalakeittoa.”
”Yäk! Maistuu lapsuudelle!”

4. Mielipiteiden jakaja: Finrexin

Vanha tuttu asperiini on eukalyptukselta ja mentholilta maistuvan juoman vaikuttava aine. Raati piti tuoksusta, sitä oli hyvä hengittää. Puolet tykkäsi mausta, puolet ei.

”Mieto, terveellinen maku.”
”Eukalyptys tekee hyvää kurkulle.”

5. Yllätyssuosikki: Kokis ja inkivääri

Kiinasta lähtöisin oleva flunssajuoma syntyy, kun Coca-Colaa ja tuoretta raastettua inkivääriä keitetään 10 minuuttia. Inkivääri toi ”tehoa” ja aukaisi hengityksen.

”Loistava makuyhdistelmä!”
”Tilkka rommia voisi tehdä tästä vielä parempaa.”

6. Parantavaa makua: Echinaforce

Kuuman veden joukkoon sekoitettu Echinaforce maistui yhden mielestä pihanurmikolta ja toisen mielestä parantavalta. Moni olisi mieluummin nauttinut tipat sellaisenaan.

”Tarpeeksi pahaa, tuntuu lääkitsevän.”

Aika eläkeiästä eteenpäin on merkittävä elämänvaihe. Seniorikouluttaja ja psykoterapeutti Marjatta Grahn kertoo, miten siihen voi valmistautua.

1. Etsi itsellesi esikuvia

Kiinnostu vanhemmista ihmisistä. Katsele ympärillesi. Mikä vanhoissa koskettaa sinua? Entä mitä toivot, että sinusta välittyisi niille, jotka sinut näkevät?

Ala kuvitella ja suunnitella omaa vanhenemistasi. Minkälainen vanha ihminen haluat olla?

2. Seuraa aikaasi

Kun pidät itsesi ajan tasalla, et syrjäänny. Lue lehtiä, seuraa uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Voit myös osallistua keskusteluihin nuorempien kanssa – siten pääset perille tämän hetken puheenaiheista.

3. Etsi sanoja itsellesi

On tärkeää lukea kirjoja, jotka sanottavat omia kokemuksiasi. Silloin et jää niiden kanssa yksin.

Myös huumori huojentaa. Esimerkiksi Eeva Kilven teokset Rajattomuuden aika ja aforismikokoelma Kuolinsiivous ilmaisevat hyvin sitä hämmennystä, joka meidät valtaa kun muutumme.

”-- minun täytyy hoitaa tämä vanhus, jossa asustan ja jonka etenevään haurastumiseen olen sidottu kuin rapistuvaan yksiöön.” (Kuolinsiivous, 2012)

Meissä on iätön tarkkaileva minä, vanhus, nuori ja lapsi.

4. Tutustu muuttuvaan ulkonäköösi

...ja opi pitämään siitä. Ulkonäön muokkaamista ei tarvita. Älä säikähdä muutoksia – ja kun kuitenkin säikähdät, katso peiliin ja näe kuvasi hyväksi. Muista, miten murrosikäisenä katsoit peiliin ja aloit etsiä uutta nuoren naisen tai nuoren miehen olemustasi.

5. Vanhenemista ei tarvitse peitellä

Vaateta itsesi kuitenkin niin, ettet tunne hankaluutta tai häpeää ulkoisesta olemuksestasi, jotta siitä ei tulisi estettä vuorovaikutukselle. Kun voit olla huolitellusti huoleton ulkonäkösi suhteen, saat itseluottamusta ja olet vapaa kohtaamisiin.

Joka tapauksessa edustat vanhaa ihmistä. Mieti: minkälainen vanhuuden edustaja olet?

6. Säilytä kiinnostuksesi

Pysy uteliaana loppuun asti. Ole kiinnostunut sukupolvien ketjusta ja sukusi nuorimmistakin jäsenistä.
 

Lue Marjatta Grahnin henkilöhaastattelu ET-lehden numerosta 19/2017.