Jos hiihto ei innosta, kokeile lumikenkäilyä. Räpylämäisillä kengillä pääset maastoihin, joihin muuten olisi vaikea päästä.

Kaatunut lumikenkäilijä. Sellainen on lumikenkäkouluttaja Sami Halénin mielestä todella harvinainen näky. Itse asiassa hän ei muista itsekään pyllähtäneensä kuin joskus alamäen pehmeään lumeen.

– Lumikenkäily on todella turvallinen talvilaji. Siinä voi itse säädellä oman tahtinsa ja pehmeä lumi jalkojen alla on turvallinen ja miellyttävä nivelille.

Kävele aamutossut jaloissa

Lumikenkäily on nostanut Suomessa nopeasti suosiotaan. Parhaiten lajiin pääsee tutustumaan järjestetyllä lumikenkäretkellä.

– Melkein joka paikkakunnalla latuyhdistykset ja -seurat järjestävät opastusta, kursseja ja välinevuokrausta, myös Suomen Ladun sivuilla ilmoitetaan ahkerasti tapahtumista, Sami Halén neuvoo.

Mutta kun lumikengät saa vihdoin jalkaansa, mitä kannattaa ottaa huomioon?

– Ensinnäkin monelle tulee yllätyksenä, ettei lumikenkiä tarvitse ylen määrin nostella. Me yleensä lohdutamme aloittelijoita sanomalla, että jos osaa kävellä, osaa myös lumikenkäillä. Lumikenkien kärjet sojottavat jo luonnostaan vähän ylöspäin, mutta muuten kävely saa muistuttaa pikemminkin aamuista lantustamista tohvelit jalassa sängystä keittiöön, Halén kertoo.

Aloita tasamaalta

Vaikka lumikengillä pääsee melkein mihin vain, on ensikertalaisen turvallisinta testailla ensin tasaisemmilla tantereilla.

– Hiljalleen yhä jyrkemmät mäet ovat mahdollisia. Lumikenkien pohjissa on piikkejä, joissa on hyvä pito, siksi niillä voi mennä jopa paljon jyrkemmistä kohdista kuin suksilla, Halén opastaa.

Lumikengissä kantapäät nousevat. Tätä ominaisuutta kannattaa ylämäissä käyttää hyväkseen.

– Paino kannattaa silloin suunnata päkijöille, niin että kantapäät nousevat ylös.

Lumikenkäilijän apuvälineistä, sauvoista, on ylämäissä mukavasti apua tasapainoon. Sen lisäksi niillä saa tietysti hyvin tehostettua sauvakävelyn tapaan ylävartalon liikettä.

– Alamäessä sauvat kannattaa sijoittaa vartalon taakse. Jos nimittäin jostain syystä lumikengät liukuisivat, painopiste on jo valmiiksi takana, ja silloin pyllähtää pepulleen.

Mutta emmehän me pyllähdä, emmehän?

– Oikeastaan kaatuma-alttein hetki lumikenkäilyssä taitaa olla se, kun ne on ottanut pois jalasta. Tavallisilla kengillä samanlainen laahustaminen vie helposti jalat alta, kun niissä ei ole piikkejä lisäämässä pitoa.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.