Perussairaus ei useinkaan estä matkustamista, mutta on hyvä tietää, mitä matkavakuutus korvaa, jos sairaus pahenee reissussa.

Kansalaisia opastavan FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan tulee lähes päivittäin kyselyitä matkavakuutuksista.

Monet tiedustelut liittyvät siihen, kuinka matkavakuutukset korvaavat olemassa olevan sairauden, kuten astman, migreenin, epilepsian tai rytmihäiriöiden, pahenemisen matkalla.

– Kysyjälle tulee usein yllätyksenä tieto, että ne korvaavat vain rajoitetusti, sanoo vakuutusasiantuntija Katja Lappi.

Lue myös: Tiedätkö, mitä matkavakuutus korvaa?

Periaatteena on, että jos perussairaus odottamattomasti ja äkillisesti pahenee matkalla, vakuutus korvaa matkalla annettavaa välttämätöntä ja akuuttia ensiapuhoitoa enintään 7–10 päivän ajalta.

– Jos taas sairauden oireilu on tavallista ja odotettavissa olevaa, ei matkavakuutus kata hoitoa lainkaan, Lappi muistuttaa.

Kotiinkuljetusta ei korvata

Matkavakuutuksesta ei tyypillisesti korvata akuutin hoidon lisäksi muita perussairauden pahenemisesta aiheutuneita kuluja.

– Tällaisia menoeriä ovat esimerkiksi ennenaikainen paluu tai sairauskuljetus Suomeen, matkan keskeytymisestä tai pidentymisestä aiheutuneet lisäkustannukset tai peruuntuneet retket.

Usein ei myöskään korvata sellaisen sairauden pahenemista, jonka tutkimukset tai hoito ovat kesken matkalle lähdettäessä.

Taustaa: 70-vuotias matkailija, joko kelpaat vakuutusyhtiöllesi?

– Vakuutuksen ulkopuolelle voidaan lisäksi rajata tietyt sairaudet, kuten syöpä, nivelreuma tai tukirangan kuluma.

Jos joutuu peruuttamaan matka perussairauden yllättävän pahenemisen vuoksi, menetys yleensä korvataan. Ehdot kuitenkin vaihtelevat.

Yhteys heti vakuutusyhtiöön

Miten sitten pitäisi menetellä, jos haluaa selvittää vakuutusturvansa tilanteessa kuin tilanteessa? Miten kannattaa varautua?

– Tapaukset arvioidaan yksilökohtaisesti. Jos perussairaus alkaa oireilla reissussa, kannattaa ottaa heti yhteys vakuutusyhtiöön, Lappi neuvoo.

Matkavakuutuksen lisäksi on hyvä hankkia Kelasta matkalle mukaan  eurooppalainen sairaanhoitokortti.

– Sillä saa välttämätöntä hoitoa EU- ja Eta-maissa sekä Sveitsissä. Lisäksi Suomella on joidenkin maiden, esimerkiksi Australian, kanssa sopimuksia, joilla voi olla vaikutusta maassa saatavaan sairaanhoitoon. Muutoin kulut joutuu maksamaan itse. Kelalta voi jälkikäteen saada korvausta, mutta usein se on vain murto-osa syntyneistä kustannuksista., Lappi sanoo.

Jos henkilöllä on paljon oireileva perussairaus, se kannattaa ottaa huomioon jo matkakohdetta valitessa. On hyvä myös varautua jo etukäteen siihen, että hoidon saattaa joutua maksamaan itse.

– Jos vaikkapa miettii reissua Välimeren rannoille ja tekee valintaa kahden maan välillä, joista toinen kuuluu eurooppalaisen sairaanhoitokortin alueeseen ja toinen ei, turvallisempi valinta on kohde, jossa saa julkista terveydenhoitoa. Ja ennen kaukomatkan ostoa voi olla viisasta kysyä kohdemaan tilanteesta Kelasta, Lappi neuvoo.

Taustaa: Reissaatko riskillä? 10 kysymystä matkavakuutuksista

Tietoa oppaasta

FINE on julkaissut sivustollaan oppaan, jossa selvitetään, mitä matkavakuutus korvaa, jos perussairaus pahenee matkalla.

Opas muun muassa sisältää esimerkkejä vakuutusyhtiöiden korvauksista tilanteissa, joissa matkailija on perussairautensa vuoksi hakeutunut hoitoon.

Linkki oppaaseen: Mitä matkavakuutus korvaa, jos sairaus pahenee matkalla

Apua pulmiin

  • FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmissa ja valitusasioissa.
  • Neuvonta on avoinna ma–to, klo 10–16, puh. 09 6850 120.
  • www.fine.fi

     

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju