Syöpäsuositukset on päivitetty. Terveellisille elintavoille annetaan niissä taas suuri merkitys.

Suomessa arviolta joka kolmas sairastuu jossain kohti elämässään syöpään.

Peräti 50 prosenttia syövistä olisi kuitenkin mahdollista ehkäistä, jos ihmiset kiinnittäisivät enemmän huomiota terveellisiin elintapoihin.

Lajissaan neljäs eurooppalainen syöpäsuositus on nyt julkaistu. Sen mukaan syöpää ehkäisee alkoholin ja tupakan välttäminen. Tupakointi kun on yksi eniten syöpää aiheuttajista tekijöistä. Myös auringossa oloa on syytä vähentää.

ET-lehti uutisoi kuukausi sitten suurtutkimuksesta, jossa tarkasteltiin syövän ja ylipainon yhteyttä. Lihavuus lisää ainakin kymmenen eri syövän riskiä, tutkimus osoitti.  Suomen Syöpäjärjestöjen mukaan yksi tärkeimmistä tavoista ehkäistä syöpää on painon hallitseminen.

Syöpäsuosituksen laatinut yhteiselin on ennen kaikkea huolissaan  eurooppalaisten ruokailutottumuksista, liikkumattomuudesta ja ylipainosta. Se haluaa kansalaisten syövän enemmän täysjyväviljoja, hedelmiä ja vihanneksia halvan roskaruuan sijaan.

– Kyse on jokaisen omista valinnoista, mutta syöpäriskiä pienentäviä elintapoja on edistettävä yhteiskunnallisella päätöksenteolla, erityisesti tupakka- ja alkoholipolitiikalla sekä tukemalla terveellisiä elinympäristöjä, pääsihteeri Sakari Karjalainen kertoo Syöpäjärjestöjen tiedotteessa. Karjalainen työskentelee Suomen Syöpäyhdistyksessä.

Euroopassa syöpä on toiseksi yleisin kuolemien aiheuttaja.  Syöpäsuositusten noudattaminen pienentää todennäköisyyttä sairastua myös muihin vakaviin sairauksiin, kuten diabetekseen sekä sydän- ja verisuonitauteihin.

Lue myös: Lihavuus lisää ainakin 10 syövän riskiä.

X

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Uusi syöpäsuositus: Vältä alkoholia ja tupakointia

No niin, siinäpä olikin aikamoinen tietopläjäys. Melanooman yleisyyteen/ lisääntymiseen saattaapi olla syynä myöskin otsonikerroksen ohentuminen Älä ota purkista aurinkovoidetta, mutta ota purkista d-vitamiinia... ei sillä, itse kylläkin käytän d-vitamiinia kohtuullisesti enemmän kuin virallinen suositus suosittaa
Lue kommentti
Vierailija

Uusi syöpäsuositus: Vältä alkoholia ja tupakointia

Olikohan tohtori Tolonen tuolla edellä D-vitamiinista ja muusta puhumassa? - Eipä silti, en halveksu tuota tietopakettia. Aamuisin minäkin nappaan purkista yhtä ja toista vitamiinia ja ravintolisää - D-vitamiinia myös. Ja ainakin tupakka on poissa syntilistaltani, samoin alkoholi. Eräs naapurini, seitsenkymppinen rouva, suojaa kesäisin aina säärensä ja käsivartensa pitkillä housunlahkeilla ja hihoilla, myös käyttää aurinkohattua. Hän kertoi lääkärinsä suositelleen tätä, sairastetun ihosyövän...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto