Joka toisella 60 vuotta täyttäneellä naisella on vaivaisenluu, miehistä kahdella kymmenestä. Vaivaa voi helpottaa myös itse.

Oikea koko

Yleisin ulkoinen syy vaivaisenluulle on korkeakorkoisten ja kapeakärkisten kenkien käyttö. Valitse lesti, jossa varpaat mahtuvat olemaan suorassa ja erillään. Myös liian pieni sukka edistää vaivaisenluun syntyä ja pahentaa jo valmista vaivaa.

Ole avojaloin

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Hyvä tapa ehkäistä ja hoitaa vaivaisenluuta on kulkea mahdollisimman paljon avojaloin. Se on laiskan ihmisen jalkajumppaa ja riittää hyvin, jos vaivaisenluuta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Paljasjalkakengät

Paljasjalkakengillä voi liikkua myös kaduilla. Sukkamaisen ohut pohja antaa tunteen kuin kävelisit paljain jaloin, mutta silti se suojaa jalkoja kaikelta terävältä. Jos jaloissa on pahoja kipuja, kevytjalkineissa voi käyttää iskua vaimentavia pohjallisia.

Vaivaisenluun piinaamia jalkoja voi jumpata kotona puoliksi leikatun tennispallon avulla. Katso jumppaohjeet tästä.

Välineet avuksi

Apteekin apuvälineet helpottavat vaivoja. Kokeile punoittavalle kyhmylle tarkoitettua voidetta, jatkuvaa hankausta ehkäisevää silikonisuojaa tai varpaan virheasentoa korjaavaa lastaa.

Voimistele

Jalkaterapeutin opettama spiraalidynaaminen voimistelu opettaa jalkaterän ja jalan kaaret liikkumaan oikealla tavalla. Voimistelun avulla lievä ja keskivaikea vaivaisenluu voivat korjautua jopa täysin. Tulokset alkavat näkyä aikaisintaan kuuden viikon kuluttua.

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET-lehden numerossa 13/2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla