Ennen joko käveltiin tai marssittiin. Nykyään määrittelemme, millaiselle kävelylle lähdemme: huvi-, arki-, luonto-, terveys-, teho-, kunto-, sauva-, voima-, kimppa-, kaupunki-, kulttuuri-, vesi-, ylämäki-, mietiskely- vai kokouskävelylle. Annamme vinkkejä erilaisille kävelyn harrastajille.

Vinkkejä koiran ulkoiluttajalle

  • Vaihtele reittejä.
  • Mene luontoon, siellä koirakin viihtyy. Maastossa lihakset joutuvat monipuoliseen työhön, kun nostelet jalkoja epätasaisilla poluilla ja kiipeät ja laskeudut rinteitä.
  • Kun koira pysähtyy haistelemaan, käytä hetket hyväksesi. Ota puun rungosta kiinni ja venyttele pohkeita, reisiä ja rintalihaksia, pyörittele harteita ja tasapainoile yhdellä jalalla juuren tai kannon päällä.
  • Pinkaise välillä juoksuun, että syke nousee. Koira lähtee varmasti perässä. Sekin tykkää hengästyä.

Vinkkejä työmatkaliikkujalle

  • Työmatkat kannattaa hyödyntää kävelemällä osittain tai kokonaan matkan pituuden mukaan. Jo 15 minuuttia reipasta kävelyä päivässä parantaa sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa.
  • Jos et kävele koko matkaa, pysäköi auto pienen kävelymatkan päähän tai jää bussista 1–2 pysäkinväliä ennen määränpäätä.
  • Askelmittari innostaa keräämään askeleita. Suositus on
    10 000 askelta päivässä eli viitisen kilometriä tai puolen tunnin kävelylenkki päivittäin rutiini­kävelyn päälle.
  • Käy läpi arki- ja työrutiinejasi ja mieti, miten kävely parhaiten päiviisi istuisi. Kävelisitkö yhteen suuntaan vai molempiin, millaisen välimatkan, minä päivinä? Mitä se edellyttää pukeutumiselta, paljonko siihen pitää varata aikaa?

Vinkkejä sauvakävelijälle

  • Sauvakävelyn tekniikka on sivuseikka, jos sauvat muuten tuntuvat hyvältä keksinnöltä eli innostavat liikkeelle ja auttavat tasapainossa.
  • Tekniikka ei kuitenkaan ole vaikeaa. Se joka haluaa sitä hioa, saa sauvailusta tavallista kävelyä monipuolisempaa liikuntaa. Askel pitenee ja vauhti kovenee.
  • Sauvojen on oltava riittävän lyhyet. Kun seisot kengät jalassa sauvat kädessä, kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa tai vähän alle.
  • Kun kävelet, pidä katse eteenpäin ja vartalossa pieni etunoja. Työnnä sauva takaviistoon, jolloin koko käsi ojentuu ja koukistuu seuraavaan työntöön.
  • Älä purista sauvoja. Sormet menevät nyrkkiin ja ojentuvat kävelyn rytmiin ja tekevät dynaamista lihastyötä.
  • Mene välillä maastoon ja ylämäkeen. Kun työnnät sauvalla kohti mäen huippua, tunnet, miten lihakset tekevät työtä. Lihaskunto kasvaa, jos lihakset selvästi väsyvät kävellessä.

Vinkkejä patikoijalle

  • Valmistaudu usean päivän patikoinnille kävelyretkillä kotimaastossa. Aloita maltillisesti ja lisää kilometrejä vähitellen. Niin rakennat pohjakuntoa ja testaat varusteesi.
  • Laita jalkaan käytössä koe­tellut, kunnolla sisäänajetut, nilkkaa tukevat ja pohjakuvioinniltaan pitävät vaelluskengät.
  • Hyvä urheilusukka on sau­maton ja hengittää, jolloin se ei hierrä.
  • Kerrospukeutumisessa ihoa vasten oleva alusasu päästää kosteuden läpi ja pysyy kuivana, päällimmäinen vaatekerros suojaa sateelta ja tuulelta.
  • Monen päivän vaellukselle tarvitset selkääsi hyvin istuvan rinkan. Kokeile rinkkaa kaupassa tavaran kanssa ja testaa lantiovyön ja olkaviilekkeiden sopivuus. Pakkaa niin, että paino jakautuu tasaisesti eikä rinkka vetäydy irti selästä.
  • Päivämatkalla hyvä reppu myötäilee selkää ja pysyy paikallaan. Kiristysvöillä repun voi säätää vartalon etupuolelta sopivaksi niin että se istuu mukavasti selässä.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju