Ennen joko käveltiin tai marssittiin. Nykyään määrittelemme, millaiselle kävelylle lähdemme: huvi-, arki-, luonto-, terveys-, teho-, kunto-, sauva-, voima-, kimppa-, kaupunki-, kulttuuri-, vesi-, ylämäki-, mietiskely- vai kokouskävelylle. Annamme vinkkejä erilaisille kävelyn harrastajille.

Vinkkejä koiran ulkoiluttajalle

  • Vaihtele reittejä.
  • Mene luontoon, siellä koirakin viihtyy. Maastossa lihakset joutuvat monipuoliseen työhön, kun nostelet jalkoja epätasaisilla poluilla ja kiipeät ja laskeudut rinteitä.
  • Kun koira pysähtyy haistelemaan, käytä hetket hyväksesi. Ota puun rungosta kiinni ja venyttele pohkeita, reisiä ja rintalihaksia, pyörittele harteita ja tasapainoile yhdellä jalalla juuren tai kannon päällä.
  • Pinkaise välillä juoksuun, että syke nousee. Koira lähtee varmasti perässä. Sekin tykkää hengästyä.

Vinkkejä työmatkaliikkujalle

  • Työmatkat kannattaa hyödyntää kävelemällä osittain tai kokonaan matkan pituuden mukaan. Jo 15 minuuttia reipasta kävelyä päivässä parantaa sydämen ja verenkiertoelimistön kuntoa.
  • Jos et kävele koko matkaa, pysäköi auto pienen kävelymatkan päähän tai jää bussista 1–2 pysäkinväliä ennen määränpäätä.
  • Askelmittari innostaa keräämään askeleita. Suositus on
    10 000 askelta päivässä eli viitisen kilometriä tai puolen tunnin kävelylenkki päivittäin rutiini­kävelyn päälle.
  • Käy läpi arki- ja työrutiinejasi ja mieti, miten kävely parhaiten päiviisi istuisi. Kävelisitkö yhteen suuntaan vai molempiin, millaisen välimatkan, minä päivinä? Mitä se edellyttää pukeutumiselta, paljonko siihen pitää varata aikaa?

Vinkkejä sauvakävelijälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Sauvakävelyn tekniikka on sivuseikka, jos sauvat muuten tuntuvat hyvältä keksinnöltä eli innostavat liikkeelle ja auttavat tasapainossa.
  • Tekniikka ei kuitenkaan ole vaikeaa. Se joka haluaa sitä hioa, saa sauvailusta tavallista kävelyä monipuolisempaa liikuntaa. Askel pitenee ja vauhti kovenee.
  • Sauvojen on oltava riittävän lyhyet. Kun seisot kengät jalassa sauvat kädessä, kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa tai vähän alle.
  • Kun kävelet, pidä katse eteenpäin ja vartalossa pieni etunoja. Työnnä sauva takaviistoon, jolloin koko käsi ojentuu ja koukistuu seuraavaan työntöön.
  • Älä purista sauvoja. Sormet menevät nyrkkiin ja ojentuvat kävelyn rytmiin ja tekevät dynaamista lihastyötä.
  • Mene välillä maastoon ja ylämäkeen. Kun työnnät sauvalla kohti mäen huippua, tunnet, miten lihakset tekevät työtä. Lihaskunto kasvaa, jos lihakset selvästi väsyvät kävellessä.

Vinkkejä patikoijalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
  • Valmistaudu usean päivän patikoinnille kävelyretkillä kotimaastossa. Aloita maltillisesti ja lisää kilometrejä vähitellen. Niin rakennat pohjakuntoa ja testaat varusteesi.
  • Laita jalkaan käytössä koe­tellut, kunnolla sisäänajetut, nilkkaa tukevat ja pohjakuvioinniltaan pitävät vaelluskengät.
  • Hyvä urheilusukka on sau­maton ja hengittää, jolloin se ei hierrä.
  • Kerrospukeutumisessa ihoa vasten oleva alusasu päästää kosteuden läpi ja pysyy kuivana, päällimmäinen vaatekerros suojaa sateelta ja tuulelta.
  • Monen päivän vaellukselle tarvitset selkääsi hyvin istuvan rinkan. Kokeile rinkkaa kaupassa tavaran kanssa ja testaa lantiovyön ja olkaviilekkeiden sopivuus. Pakkaa niin, että paino jakautuu tasaisesti eikä rinkka vetäydy irti selästä.
  • Päivämatkalla hyvä reppu myötäilee selkää ja pysyy paikallaan. Kiristysvöillä repun voi säätää vartalon etupuolelta sopivaksi niin että se istuu mukavasti selässä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla