Auto on useimmille asunnon ja mökin jälkeen kolmanneksi arvokkain hankinta. Turhasta ei kannata maksaa.
Tämä autossa maksaa
Pääomakulut ovat isoin menoerä, jos alla on uusi auto. 24 000 euron auton hinnasta voi kadota kolmessa vuodessa kolmannes, 8 000 euroa. Lähes yhtä ison summan voivat viedä ajoneuvovero, mahdollinen käyttövoimavero ja vakuutukset.
Käyttökulut koostuvat polttoaine- ja rengaskuluista sekä huolloista. 15 000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä polttoainekulut ovat bensa-autolla yli 3 000 euroa ja dieselillä yli 2 000 euroa. Rengaskuluja kertyy vajaat 1 000 euroa ja huollot vievät noin 1500 euroa. Kaikkiaan käyttökuluja kertyy kolmessa vuodessa 4 500–5 500 euroa.
Kokonaiskustannus kolmen vuoden autoilulle on lähes 20 000 euroa, eli yli 500 euroa kuussa. Kilometrille kertyy hintaa reilut 40 senttiä.
Lähde: Autoliiton kustannuslaskuri, autoliitto.fi
1. Uusi vai käytetty?
Uuden auton puolesta puhuu moni asia. Uudet autot ovat yleensä turvallisempia kuin vanhat, kuluttavat vähemmän polttoainetta ja ovat ympäristölle ystävällisempiä.
Rahallisesti uusi auto on kuitenkin huono sijoitus, sillä sen arvo alenee nopeasti. Kokonaiskustannuksia lisäävät etenkin lisävarusteet, jotka nostavat auton hintaa, mutta menettävät rahallisen arvonsa nopeasti.
Käytetyn auton arvo alenee hitaammin, mutta korjausmenot ovat todennäköisesti suuremmat. Säästöä ei pidä lähteä hakemaan karsimalla huolloista tai muusta ylläpidosta. Huoltopaikat kannattaa kilpailuttaa, sillä hinnoissa on isoja eroja.
2. Onko ostamiselle vaihtoehtoja?
Auton ostamisen vaihtoehtona on leasing-sopimuksen tekeminen. Sopimus solmitaan määräajaksi, esimerkiksi kolmeksi vuodeksi, ja autosta maksetaan sovitun suuruinen kuukausimaksu, joka yleensä sisältää kaikki autosta aiheutuvat kulut vakuutusta ja polttoainetta lukuun ottamatta.
Leasingin etuna on, että autoilun kulut on helppo ennakoida. Huono puoli on se, että auto ei missään vaiheessa muutu omaksi.
Suomessa on jo muutamia yrityksiä, jotka tarjoavat esimerkiksi kuukausi- tai minuuttipohjaiseen laskutukseen perustuvaa autoilua. Uudet palvelut sopivat niille, joiden vuotuinen ajomäärä ei ole kovin suuri. Jos kilometrejä kertyy 10 000 tai yli, oma auto tulee edullisemmaksi.
Jos autolle on tarvetta vain satunnaisesti, perinteiset autovuokraamot ovat hyvä vaihtoehto. Pikkuauton voi saada viikonlopuksi vuokralle reilulla satasella.
3. Miten ennakoin auton kuluja?
Useimmat autosta aiheutuvat kulut voi ennakoida. Vakuutusmaksut tulevat ajallaan, renkaat on vaihdettava määräajoin ja niin edelleen.
Äkilliset korjausmenot voivat kuitenkin yllättää. Useimmat automerkit tarjoavat uusille autoille ylläpito- tai huoltosopimuksia, joiden kuukausimaksu kattaa kaikki normaalit huollot. Sopimusten ehdot vaihtelevat merkeittäin, mutta yleisesti hinnat ovat noin 50 euroa kuussa, jos ajomäärä on alle 15 000 kilometriä vuodessa. Enemmän ajavalla kuukausimaksu voi nousta paljon korkeammaksi. Hinta nousee myös auton iän myötä.
Tiesitkö? Suomessa on liikennekäytössä 2 643 820 henkilöautoa.
4. Bensa vai diesel?
Edullisin energianlähde riippuu ajomääristä. Tällä hetkellä bensan ja dieselin hintaero on kohtuullisen suuri, mutta tilanne voi vaihdella nopeasti. Lisäksi mahdolliset muutokset polttoaineiden verotuksessa vaikeuttavat pitkän aikavälin suunnittelua.
Dieselin etuina ovat alhaisempi hinta ja pienempi kulutus. Kustannuksia taas lisää dieselautoista vuosittain maksettava käyttövoimavero, joka onkeskikokoiselta autolta nelisensataa euroa vuodessa.
Vaikka bensiini on dieseliä kalliimpaa, bensa-autolla ajaminen on halvempaa, jos vuotuinen ajomäärä jää reiluun 20 000 kilometriin. Kustannusten kannalta oleellista on hankkia omaan käyttöön sopivankokoinen, mahdollisimman vähäpäästöinen ja vähän kuluttava auto.
5. Vai kannattaako hankkia sähköauto?
Sähköautot ovat valitettavan kalliita. Niiden hinnat ovat 10 000–15 000 euroa vastaavia polttomoottoriautoja korkeampia. Ajaminen sen sijaan on halpaa. Latauskustannukset ovat noin kaksi euroa sadalta kilometriltä, kun bensiinikäyttöisen auton polttoainekustannus on noin kymmenen euroa sadalta kilometriltä. Jostain syystä sähköautoistakin on maksettava käyttövoimaveroa - toisin kuin bensiiniautoista.
Jos ajomatkat ovat valtaosin muutaman kymmenen kilometrin mittaisia, voi pistokehybridi olla hyvä vaihtoehto. Sillä lyhyet matkat taittuvat sähkön voimin ja pidemmät polttomoottorilla. Silloin polttoainekulut tulevat edulliseksi.
6. Kannattaako ottaa tuulilasivakuutus?
Nykyautojen tuulilasit ovat herkkiä särkymään. Tuulilasin joutuu vaihtamaan keskimäärin kolmen vuoden välein, mutta lasi voi hajota monta kertaa vuodessakin. Uuden lasin hinta on muutamasta sadasta eurosta yli tonniin.
Pienen kiveniskemän paikkaaminen maksaa alle satasen. Jos autossa on noin 150 euroa vuodessa maksava tuulilasivakuutus, vaihdon omavastuu on pari sataa. Jos lasi menee usein, vakuutus kannattaa, mutta ennakointi on vaikeaa.
Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2017.