Tekeekö mielesi lisätä pyöräilyä, mutta kunto ei riitä? Silloin ratkaisu on sähköpyörä.  

Sähköpyörä on loistava keksintö. Sillä ajaminen on kevyempää kuin tavallinen pyöräily, mutta kunto ja terveys paranevat silti. Lisäksi tutkimusten mukaan sähköpyörän hankkiminen saa ihmisen pyöräilemään enemmän.

Sähköpyörää käyttävät pyöräilevät useammin ja pidempiä matkoja kuin tavallisella pyörällä kulkevat. Sen ansiosta sähköpyöräilijän päivittäinen energiankulutus nousee helposti suuremmaksi kuin tavallista pyörää käyttävän. 

Testasimme kaksi hyvin erilaista sähköpyörää. Niistä toinen on hyvä yleispyörä kaikenlaiseen liikkumiseen, toisen käyttöympäristö taas on rajatumpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaupungille ja karavaanareille

GZR Pedelec Fat 4.0 on kompaktin kokoinen kaupunkipyörä, jossa on mukavan pysty ajoasento. Pyörässä on seitsemän vaihdetta, mutta pitkää maantielenkkiä sillä ei tee mieli lähteä ajamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pyörän nimessä oleva fat-sana viittaa hyvin leveisiin renkaisiin. Vaikka niiden halkaisija on vain 20 tuumaa, pyörällä pääsee silti näppärästi kanttareiden ja muiden töyssyjen yli, sillä renkaiden reilu ilmatila toimii jousituksen tavoin.

GZR Pedelec Fat 4.0:n rengas on peräti 10 senttiä leveä. Vaihteita on seitsemän.
GZR Pedelec Fat 4.0:n rengas on peräti 10 senttiä leveä. Vaihteita on seitsemän.

Leveiden renkaiden huono puoli on se, että ilman sähköavustusta pyörällä on raskas ajaa. Reipasvauhtinen luomuajelu vaatii Kalle Palanderin reisilihaksia, eikä miedompi sähköavustuskaan riitä tekemään ajamisesta kevyttä.

Luomuajelu vaatii Kalle Palanderin reisiä.

Sähköpyöräksi GZR on melko simppeli. Polkijaa avustavan sähkömoottorin tehoa voi säätää napista painamalla. Tehovaihtoehtoja on kolme. 

Kun sähköavustuksen kytkee täysille, pyörä muuttuu lähes sähkömopoksi. 25 kilometrin maksimivauhtiin pääsemiseen riittää, että polkimia pyörittelee verkalleen sen verran, että sähkömoottori pysyy käynnissä.

Rivakampi polkeminen ei vaikuta nopeuteen, mutta se vähentää moottorin sähkönkulutusta, mikä taas pidentää akun toiminta-aikaa.

Pyörän akku on istuimen takana ja se on helppo irrottaa latausta varten.
Pyörän akku on istuimen takana ja se on helppo irrottaa latausta varten.

Kun sähköavustus on tehokkaimmalla tasolla, toimintamatka on noin 35 kilometriä.

Akun lataaminen vie muutaman tunnin, joten sen ehtii tehdä vaikka työpäivän aikana. Jos akku tyhjenee kesken pyöräretken, ihan lyhyen paussin aikana sitä ei saa ladattua edes puolilleen. 

GZR:n erikoisuus on se, että sen saa taitettua kasaan kuljetusta varten. Rungossa on salpa, jonka vapauttamalla pyörä taittuu keskeltä niin, että etu- ja takarengas ovat liki vierekkäin.

Taitetun pyörän mitat ovat noin 90 x 90 x 50 senttiä, ja sitä voi kantaa rungossa olevasta kahvasta. Kovin pitkiä matkoja pakettia ei tosin raahaa kuin voimamies, sillä painoa on yli 25 kiloa. Esimerkiksi karavaanareille taitto-ominaisuudesta on kuitenkin varmasti hyötyä.

Taitettuna pyörä mahtuu vaikkapa asuntoauton tavaratilaan.
Taitettuna pyörä mahtuu vaikkapa asuntoauton tavaratilaan.

 

Vaikka GZR Pedelec Fat 4.0 ei välttämättä ole kaikkein paras yleispyörä, sopii se erinomaisesti lyhyiden matkojen taittamiseen. Lisäksi taittorunkoisia ”läskipyöriä” ei ole markkinoilla liiaksi asti, joten sellaista haluavalle GZR on houkutteleva vaihtoehto.

Jokapaikan kulkija

Toinen koeajamamme pyörä on Helkama SE10L.

Se on pätevä yleispyörä, jolla taittuu pitempikin työmatka tai pyöräretki. SE10L on kuin mikä tahansa laadukas 10-vaihteinen retkipyörä, jota on täydennetty jouhevasti toimivalla sähköavustuksella. Sen ansiosta Helkamalla ajaa ilokseen myös ilman sähköä. 

Helkamassa, kuten muissakin sähköpyörissä, moottori lakkaa avustamasta polkijaa, kun nopeus ylittää 25 km/h.
Helkamassa, kuten muissakin sähköpyörissä, moottori lakkaa avustamasta polkijaa, kun nopeus ylittää 25 km/h.

Helkama SE10L:n sähkömoottorin toimintaa säädetään ohjaustankoon kiinnitetävällä ohjauspaneelilla. Vaihtoehtoja on useita, ja tehokkaimmallakin asetuksella joutuu koko ajan polkemaan, jotta vauhti säilyy.

Ajaminen on kuitenkin silloin paljon kevyempää kuin tavallisella polkupyörällä. Aivan kuin ajaisi koko ajan myötätuulessa tai loivassa alamäessä. 

Monelle kanssapolkijalle on kova pala, kun heistä viilettää kevyesti ohi ylämäessä.

Suurin apu sähköstä on ylämäissä. Monelle kanssapolkijalle on kova pala, kun heistä viilettää ohi kevyen näköisesti. Moottorillakin on rajansa: kun satakiloinen kuski ja hyvin jyrkkä mäki kohtaavat, ei moottorissa enää riitä puhti.

Ohjauspaneeli kertoo nopeuden, akun varauksen ja sähkömoottorin avustustason.
Ohjauspaneeli kertoo nopeuden, akun varauksen ja sähkömoottorin avustustason.

Helkaman pysty ajoasento sopii useimmille kuskeille. Pyörästä on lisäksi kaksi runkokorkeutta, joten pitkät ja pätkät löytävät omille mitoilleen passelin vaihtoehdon.

Korkeampi malli muistuttaa perinteistä miestenpyörää, ja se kulkee nimellä SE10.

Käytännöllisyys on Helkamassa huomioitu hyvin. Pyörässä on valmiina leditoiminen ajovalo. Tavaratelinettä ei ole, mutta jos pyörään sellaisen haluaa, on sitä varten kiinnityspaikat valmiina. 

Sähkömoottori on sijoitettu pyörän keskiöön.
Sähkömoottori on sijoitettu pyörän keskiöön.

Pyörän akku on kiinni rungossa, ja sen irrottaminen vaatii avainta. Yhdellä latauksella ajaa pisimmillään liki 200 kilometriä. Tehokkaimmalla avustuksellakin pääsee noin sata kilometriä. Akun lataaminen kestää viitisen tuntia. 

Helkama on niin oiva kokonaisuus, että se täyttänee erinomaisesti useimpien pyörätarpeet. 

Tekniset tiedot

Helkama SE10L

10 vaihdetta (Shimano Deore), 28" renkaat, Shimanon hydrauliset jarrut, Shimano Steps -sähkömoottori (250 W / 60 Nm) Li-Ion-akku (504 Wh), latausaika 5 h.
Toimintasäde max. 180 km.
Hinta 2790 e.
helkamavelox.fi

GZR Pedelec Fat 4.0

7 vaihdetta (Shimano), 20" renkaat, Tekro-levyjarrut, sähkömoottori (250 W), Li-Ion-akku (400 Wh), latausaika n. 5 h.
Toimintasäde max. 35 km.
Hinta 899 e.
verkkokauppa.com

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla