Omaisen tai läheisen kadotessa tunteet heilahtelevät toivosta epätoivoon. On tärkeätä pyrkiä toimimaan järkevästi ja yhteistyössä viranomaisten kanssa.

1. Tarkista lähiseutu ja ystävät

Ennen poliisiln pakeille menemistä kannattaa varmistua siitä, että henkilö todella on kateissa. Tarkista asuinympäristö ja selvitä, ettei kadonnut ole esimerkiksi lähisairaalassa, kesämökillä tai ystävien luona. Jos hän on kadonnut aiemminkin, tarkista paikka, mistä hän löytyi viimeksi.

Jos epäilet, että kadonnut saattaa olla rikoksen uhri, hengenvaarassa tai kyvytön huolehtimaan itsestään (lapsi, vanhus, sairas henkilö), soita heti yleiseen hätänumeroon 112.

2. Tee katoamisilmoitus

Jos kadonnutta ei löydy, tee virallinen katoamisilmoitus poliisiasemalla. Kerro poliisille kadonneen tuntomerkeistä, vaatetuksesta ja mahdollisesta kulkuvälineestä (ks.lista alla). Ota mukaan tuore valokuva. Anna tietoa myös kadonneen taustasta, mielentilasta, suunnitelmista ja rahavaroista.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Selvitä poliisille, missä ja kuinka tiiviisti kadonnutta on jo etsitty. Viranomaiset aloittavat etsinnän, jos on perusteltua syytä olettaa kadoneen joutuneen hengenvaaraan, onnettomuuteen tai rikoksen uhriksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suomessa toimii Punaisen Ristin koordinoima 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä Vapepa, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon pelastushenkilöstöä vaativissa tehtävissä.

Jos haluat hyödyntää sosiaalista mediaa kadonneen etsinnässä, tee se yhteistyössä poliisin kanssa.

3. Hanki edunvalvonta

Pitkään kadoksissa olevalta henkilöltä jää usein asioita, jotka vaativat hoitamista. Tällöin voit tehdä maistraatille ilmoituksen edunvalvonnan tarpeessa ilmeisesti olevasta henkilöstä. Tarvittaessa maistraatti tekee hakemuksen käräjäoikeudelle edunvalvojan määräämiseksi kadonneelle. Kadonneen läheinen voi tehdä hakemuksen myös suoraan käräjäoikeudelle.

4. Pidä poliisi ajan tasalla

Jos kadonnut löytyy tai tulee itse kotiin, viranomaisille on ilmoitettava siitä heti. Ilmoitus tehdään samalle taholle, jonne katoamisilmoitus on tehty, eli joko poliisilaitokselle tai hätänumeroon.

Etsimistä helpottavat:

Henkilötiedot: nimi, henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero.

Tuntomerkit: ikä, pituus, paino, ruumiinrakenne, hiusten väri, pituus, muoto ja mahdollinen kaljuuntuminen, silmien väri, silmälasit, erityistuntomerkit (proteesit, kuulolaitteet, raajan puuttuminen tai muu invaliditeetti, tatuoinnit, ontuminen tai muu liikkumisen erityispiirre).

Vaatetus: vaatteiden malli, merkki, väri, repeytymät, paikkaukset, jalkineet sekä mahdolliset reput, kassit tai salkut.

Mahdollinen kulkuväline: polkupyörän merkki, väri ja malli; mopon tai moottoripyörän merkki, väri, malli ja rekisteritunnus; auton merkki, väri, malli, rekisteritunnus sekä vuosimalli, tyyppi ja erityistuntomerkit; veneen malli, rekisteritunnus ja mahdolliset erityistuntomerkit.

Lähde: poliisi.fi, suomi.fi

Lue ET-lehdestä 9/2018 kotkalaisen Esa Anttalaisen haastattelu, jossa hän kertoo poikansa katoamisesta. Lehti ilmestyi 25.4.2018

Vain hädässä olevan puhelin voidaan paikantaa

  • Voisi ajatella, että paikantamalla matkapuhelin kadonnut löydettäisiin tehokkaasti tai ainakin hänen jäljilleen päästäisiin nopeasti.
  • Hätäkeskus ei kuitenkaan saa käyttää paikannusta, jos on kyse poliisitutkinnallisesta asiasta, esimerkiksi kun kyseessä on kadonnut henkilö, joka ei ole hädässä tai välittömässä vaarassa.
  • Matkapuhelinpaikannusta ei myöskään tehdä, jos kyseessä on rikoksen estämiseksi tai rikoksen selvittämiseksi tarvittava tieto. Näissä tapauksissa poliisilla on muita keinoja selvittää asiaa.
  • Hätäpaikannuksen tekeminen edellyttää aina perusteltua olettamaa, että hätäpaikannuksen kohteena oleva henkilö on akuutissa hengen tai terveyden vaarassa.

112.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla