Saako oopperassa buuata? Entä minne kannattaa ensikertalaisena istua? Oopperan päädramaturgi ja tiedottaja vastasivat kiperiin kysymyksiin.

1. Saako kesken esityksen huutaa kannustushuutoja? Mitä yleisö yleensä huutaa, jos on oopperassa huutaakseen?

"Huutaminen on suorastaan suositeltavaa, vaikuttavan suorituksen jälkeen. Kannattaa kuitenkin odottaa aarian tai tanssinumeron loppua.

Perinteinen huuto on bravo ja jopa superlatiivi bravissimo on mahdollinen. Jos ollaan tarkkoja, naisille voisi huutaa brava ja useille esiintyjille bravi.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kansallisoopperassa kuulee aivan äärimmäisen harvoin huudettavan buu, mutta jo saksalaisissa oopperataloissa oopperaintoilijat ottavat tällä tavoin kiihkeästi kantaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Minne kannattaa ensikertalaisena istua, että saa esityksestä mahdollisimman paljon irti?

"On makuasia, haluaako istua permannolla lähempänä näyttämöä vai jollakin kolmesta parvesta. Jotkut pitävät permannon eturiveistä, koska niiltä näkee parhaiten esiintyjien ilmeet ja pienet eleet – aivan ensimmäisillä riveillä tekstityslaitteen seuraaminen tosin vaatii notkeaa niskaa.

Jotkut haluavat olla ensimmäisellä parvella saadakseen näyttämökuvasta kokonaiskäsityksen, toiset ovat sitä mieltä, että toisella parvella akustiikka toimii hyvin.

Kolmannellakin parvella kuuluvuus on hyvä, mutta aivan näyttämön perälle ei välttämättä näe. Akustisesti olosuhteet ovat suotuisimmat permannon ja parvien keskiosissa."

3. Miten pitkään esitykseen, esimerkiksi Wagnerin viisituntiseen Tristaniin ja Isoldeen kannattaa valmistautua?

"Wagnerin oopperat eivät välttämättä tunnu pitkiltä, sillä parhaimmillaan Wagner saa kuulijansa kokemaan ajan aivan arkielämästä poikkeavalla tavalla.

Pitkissä oopperoissa on yleensä kaksi väliaikaa, joten virkistäytymiseen on riittävästi mahdollisuuksia.

Ohjelmistosta löytyy myös paljon lyhyempiä esityksiä. Useimmat illat vievät 2–3 tuntia väliaikoineen, nykytanssi-illat voivat olla alle kaksituntisiakin."

4. Saako esityksestä poistua kesken? Miten sen voi tehdä mahdollisimman kohteliaasti?

"Joskus tulee sellaisia  tilanteita, että katsomosta on pakko lähteä kesken esityksen. Parasta olisi tietysti poistua väliajalla, mutta lähteminen onnistuu kyllä muutenkin.

Jos tilanteen tietää etukäteen, suosittelemme paikkoja parvien sivuilla aitioissa. Aitioista pääsee helposti ulos häiritsemättä vierustovereita. Jos taas haluaa istua permannolla, kannattaa valita paikka rivin päästä."

5. Minkälaisissa tilanteissa on sopivaa taputtaa? Onko noloa taputtaa väärässä kohtaa?

"Oopperassa ja baletissa taputetaan jokaisen näytöksen päätyttyä ja usein myös soolonumeron tai dueton päätteeksi.

Jos ei ole aivan varma aarian lopusta, voi tietysti odotella muita – jos malttaa.

Muissa kohdissa taputtaminenkaan ei ole ollenkaan noloa. Laulajien, soittajien ja tanssijoiden ei tiedetä koskaan pahastuneen aplodeista!"

6. Jos vierustoverin parfyymi ärsyttää hengitysteitä, kannattaako asiasta huomautella?

"Kuten muihinkin tilaisuuksiin, voimakkaimmat tuoksut kannattaa jättää laittamatta myös ooppera- ja balettiesitykseen. Siten kaikkien ilta olisi mahdollisimman miellyttävä."

Tutustu myös toisten katsojien antamiin ensikertalaisen vinkkeihinhttp://oopperabaletti.fi/kulisseissa/katsojat-kertovat-katsojille/

Musiikkitalon etiketti konserttiin: https://www.musiikkitalo.fi/fi/artikkelit/ensimmaista-kertaa-konsertissa-musiikkitalossa 

Vastaajina Oopperan päädramaturgi Juhani Koivisto ja tiedottaja Johanna Järventaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla