Partaveitsenterävään muistiin voi vaikuttaa paljon myös itse, esimerkiksi näiden tehokkaiden keinojen avulla.

Kun ikää alkaa tulla lisää, alkaa monen muisti heikentyä salakavalasti. Myös Alzheimerin tauti on todellinen riski monelle, ja sen ensimmäiset merkit liittyvät useissa tapauksissa erilaisiin käytösoireisiin. Niitä ilmeneekin peräti yhdeksälläkymmenellä prosentilla kaikista tautiin sairastuneista henkilöistä - ikään tai sukupuoleen katsomatta. Yleisimpiä Alzheimerin käytösoireita ovat apatia, masennus sekä ahdistuneisuus, aistiharhat sekä harhaluulot, levottomuus, persoonallisuuden muutokset sekä seksuaaliset käytösoireet.

Jokainen ikääntyvä ei tietenkään sairastu Alzheimerin tautiin, mutta muistin terävänä säilyttämiseksi voi tehdä paljonkin. Esimerkiksi riittävä liikunta sekä sopiva ruokavalio tekevät suorastaan ihmeitä aivoille, tai ainakin hidastavat ikääntymisprosessia, jolloin asiat pysyvät mielessä pidempään. Mikäli haluat aivojesi pysyvän hyvässä kunnossa pidempään, voit kokeilla näitä, erittäin tehokkaiksi muistin säilyttämistä tukeviksi keinoiksi havaittuja asioita.

Ei sokeria

Sillä, mitä suuhusi pistät, on erittäin paljon vaikutusta myös aivojen toimintaan. Aivan ensisijainen tehokeino muistin parantamiseksi onkin liiallisen sokerin välttäminen, ja sokeripitoisen ruokavalion on havaittu heikentävän esimerkiksi lähimuistia. Sanomattakin lienee myös selvää, että sokerin vähentäminen tarkoittaa myös muutoin terveellisempää elämäntapaa.

Myös omega 3 -rasvahappojen nauttiminen, esimerkiksi kalaöljyvalmisteen muodossa, hellii aivoja ja parantaa niiden toimintaa. Öljyt myös vähentävät elimistössä vallitsevia mahdollisia tulehdusreaktioita, joiden on niin ikään todettu olevan yhteydessä muistiin sekä aivojen toimintaan. Terveellisiä öljyjä saat myös esimerkiksi pähkinöistä, joista erityisesti saksanpähkinöiden nauttimisella on todistettu olevan loistavia hyötyjä aivojen toiminnalle.

Meditaatio

Myös meditoiminen sekä mietiskely ovat hyvää harjoitusta aivoille, ja meditaation onkin havaittu lisäävän muistamista tehostavan harmaan aineksen määrää aivoissa. Kun ihminen ikääntyy, vähenee aivoissa olevan harmaan aineksen määrä - jolloin myös muistamis- sekä oppimiskyky heikkenevät. Eräässä taiwanilaisessa tutkimuksessa myös saatiin selville, että meditaatiota ja mindfullness-harjoituksia tehneet opiskelijat muistivat asioita huomattavasti paremmin kuin opiskelijat, jotka eivät meditaatiota harrastaneet.

Paino kurissa

Ylipaino tekee hallaa monien muiden ohella myös aivoille. Myös tästä syystä sitä olisi ensisijaisen tärkeää välttää, ja tutkimuksen perusteella mitä korkeampi painoindeksi henkilöllä on, sitä nopeammin hänen aivonsa ikääntyvät. Ylipainon on myös havaittu aiheuttavan geenimuutoksia siihen aivojen kohtaan, joka säätelee muistamiskykyä. Ylimääräiset kilot pudottamalla pidennät todennäköisesti myös ikääsi, sillä hyvinvointi sekä jaksaminen lisääntyvät.

Nuku riittävästi

Riittävällä unensaannilla on tietenkin vaikutusta myös muistiin, sillä univaje vaikuttaa siihen aivan suoraan. Mitä vähemmän unta siis saat, sitä huonommin tulet myös pärjäämään muistamista vaativissa tehtävissä ja asioissa. Eräässä tutkimuksessa myös verrattiin yö- ja päivävuoroa tekevien hoitajien matemaattista päättelykykyä, ja yövuoroa tekevistä peräti 68 prosenttia pärjäsi huonommin testeissä.

Älypelit

Erilaisten päättelyä vaativien pelien, kuten shakin, tetriksen tai tammen pelaaminen auttaa niin ikään pitämään aivot skarppeina, se parantaa muistia ja voi jopa vähentää Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä. Myös esimerkiksi sudokut, ristisanat tai kryptot ovat lähes parasta mahdollista virikettä aivoille. Eikä pidä unohtaa korttipelejä - joko moderneja tai perinteisiä. Yhtenä loistavana esimerkkinä älypelien tehosta voidaan pitää nykyisin 84-vuotiasta pokeritähti Doyle Brunsonia. Pokerin Hall of Fameenkin päässyt mies piti hermonsa viileinä ja aivonsa skarppeina pokeripöydässä pitkään, ja mies jäikin ammattiuraltaan eläkkeelle vasta hiljattain.

D-vitamiini

Vaikka ruokavalio olisikin kunnossa, saattaa joitakin vitamiineja olla hyvä nauttia myös purkista. Yksi sellainen on auringostakin saatava D-vitamiini, sillä matalien D-vitamiinitasojen on havaittu olevan yhteydessä lukuisiin terveysongelmiin. Satoja ihmisiä kattaneessa viisivuotisessa tutkimuksessa havaittiin, että vähäiset määrät D-vitamiinia ruokavaliossaan nauttineiden ihmisten kognitiiviset kyvyt sekä muisti olivat heikommissa kantimissa kuin heillä, jotka pitivät D-vitamiinitasonsa suosituissa määrissä.

Liikunta

Liikunta on hyväksi sekä fyysiselle, että henkiselle terveydellemme - kukapa ei olisi kokenut liikunnan jälkeistä euforian tilaa? Asiantuntijoiden mukaan pelkkä 15 minuutin pituinen polkeminen tavallisella kuntopyörällä voi parantaa jopa merkittävällä tavalla muistia sekä kognitiivisia kykyjä. Syykin liikunnan hyvää vaikutukseen on todennäköisesti selvillä - monissa tutkimuksissa on havaittu liikunnan lisäävän niiden proteiinien erityistä, jotka tukevat aivojen hyvinvointia.

Antioksidantit

Myös antioksidantit ovat oivallinen suojakeino aivoille, sillä ne laskevat tulehdusta aiheuttavien tekijöiden määrää elimistössä. Loistavia, aivoille ystävällisiä antioksidantteja saat muun muassa lisäämällä hedelmien sekä vihannesten määrää ruokavaliossasi. Voit myös ujuttaa kurkumaa sekä inkivääriä päivittäiseen ruokavalioosi - nekin kun tekevät hyvää koko kropalle.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla