Kaalikeittoa, näkkileipää, pelkkiä hedelmiä. Vieläkö muistat nämä unohdetut dieetit? Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo kertoo kuurien molemmat puolet.

  • 1. Kaalikeittodieetti

    Saa syödä keittoa niin paljon kuin haluaa.

    • Plussaa:
      Helppo ja edullinen dieetti.
    • Miinusta:
      Yksitoikkoinen ruokavalio, johon kyllästyy nopeasti.
      Herkkävatsaiselle voi tulla vatsavaivoja kaalista.
      Keitetyn kaalin haju saattaa olla epämiellyttävä.

      Lue myös: Kenelle kaali sopii tai ei sovi?

  • 2. Näkkileipädieetti

    Pelkkää näkkileipää ja rajoituksella lisukkeita leivän päälle.

  • 3. Hedelmädieetti 

    Hedelmädieetissä syödään lähes ainoastaan hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja siemeniä. Eläinkunnan tuotteita ei syödä lainkaan.

    • Plussaa:
      Runsaasti kasvikunnan tuotteita.
    • Miinusta:
      Erittäin yksipuolinen ruokavalio ja pitkäaikaisesti noudatettuna riski ravintoaineiden puutoksille.
      Lisäksi sokeria saadaan turhankin runsaasti.
      Dieetissä on paljon monimutkaisia sääntöjä.

      Taustaa: Näin paljon "terveelliset" herkut sisältävät sokeria

  • 4. Lentoemäntädieetti

    Neljän päivän rajoitettu dieetti, sisältää muun muassa greippiä, lihaa ja kananmunia sekä vihreitä kasviksia.

  • 5. Mehupaasto

    Puhdistautumisen nimessä mehuja ja vettä.

  • 6. Atkinsin dieetti

    Erittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka sisältää lihaa, kalaa, munia, juustoa ja vain vähän tiettyjä vihanneksia.

    • Plussaa:
      Vihannekset.
      Monipuolisuus verrattuna muihin laihdutuskuureihin.
    • Miinusta:
      Dieetti on haitallista sydänterveydelle, mikäli laihduttaja valitsee runsaasti kovia rasvoja.
      Vähäinen kuidun saanti aiheuttaa ummetusta.
       

      Mielenkiintoinen artikkeli: "Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti"

6 klassikkodieettiä ja ravitsemusterapeutin analyysit

Mielestäni tämä juttu on ala-arvoinen. Erinäisten dieettien läpikäymisen sijaan tulisi kertoa terveellisistä elämäntavoista. Eikö ravitsemusterapeuttien tulisi tyrmätä tällaiset jojolaihdutukseen johtavat dieetit sen sijaan, että listaavat niiden "hyviä" puolia? Lisäksi toivoisin ettette jakaisi virheellistä tietoa kovista rasvoista. Atkins-dieetin kohdalla kerrotte, että kovien rasvojen käyttö vaikuttaa epäedullisesti sydänterveyteen. Tämä ei ole totta. Kovien rasvojen käytöllä ei ole yhteyttä...
Lue kommentti