Kaalikeittoa, näkkileipää, pelkkiä hedelmiä. Vieläkö muistat nämä unohdetut dieetit? Ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo kertoo kuurien molemmat puolet.

  • 1. Kaalikeittodieetti

    Saa syödä keittoa niin paljon kuin haluaa.

    • Plussaa:
      Helppo ja edullinen dieetti.
    • Miinusta:
      Yksitoikkoinen ruokavalio, johon kyllästyy nopeasti.
      Herkkävatsaiselle voi tulla vatsavaivoja kaalista.
      Keitetyn kaalin haju saattaa olla epämiellyttävä.

      Lue myös: Kenelle kaali sopii tai ei sovi?

  • 2. Näkkileipädieetti

    Pelkkää näkkileipää ja rajoituksella lisukkeita leivän päälle.

  • 3. Hedelmädieetti 

    Hedelmädieetissä syödään lähes ainoastaan hedelmiä, marjoja, pähkinöitä ja siemeniä. Eläinkunnan tuotteita ei syödä lainkaan.

    • Plussaa:
      Runsaasti kasvikunnan tuotteita.
    • Miinusta:
      Erittäin yksipuolinen ruokavalio ja pitkäaikaisesti noudatettuna riski ravintoaineiden puutoksille.
      Lisäksi sokeria saadaan turhankin runsaasti.
      Dieetissä on paljon monimutkaisia sääntöjä.

      Taustaa: Näin paljon "terveelliset" herkut sisältävät sokeria

  • 4. Lentoemäntädieetti

    Neljän päivän rajoitettu dieetti, sisältää muun muassa greippiä, lihaa ja kananmunia sekä vihreitä kasviksia.

  • 5. Mehupaasto

    Puhdistautumisen nimessä mehuja ja vettä.

  • 6. Atkinsin dieetti

    Erittäin vähähiilihydraattinen ruokavalio, joka sisältää lihaa, kalaa, munia, juustoa ja vain vähän tiettyjä vihanneksia.

    • Plussaa:
      Vihannekset.
      Monipuolisuus verrattuna muihin laihdutuskuureihin.
    • Miinusta:
      Dieetti on haitallista sydänterveydelle, mikäli laihduttaja valitsee runsaasti kovia rasvoja.
      Vähäinen kuidun saanti aiheuttaa ummetusta.
       

      Mielenkiintoinen artikkeli: "Tämä on suomalaisten suurin ruokasynti"

Vierailija

6 klassikkodieettiä ja ravitsemusterapeutin analyysit

Mielestäni tämä juttu on ala-arvoinen. Erinäisten dieettien läpikäymisen sijaan tulisi kertoa terveellisistä elämäntavoista. Eikö ravitsemusterapeuttien tulisi tyrmätä tällaiset jojolaihdutukseen johtavat dieetit sen sijaan, että listaavat niiden "hyviä" puolia? Lisäksi toivoisin ettette jakaisi virheellistä tietoa kovista rasvoista. Atkins-dieetin kohdalla kerrotte, että kovien rasvojen käyttö vaikuttaa epäedullisesti sydänterveyteen. Tämä ei ole totta. Kovien rasvojen käytöllä ei ole yhteyttä...
Lue kommentti

Aurinkovoide suojaa, mutta vain jos sitä levittää reilulla kädellä. Vain harva käyttää voidetta riittävästi.

1. Heijastaa ja imee säteet

Aurinkovoiteissa käytetään fysikaalista tai kemiallista suojaa tai molempia. Fysikaalinen suoja heijastaa UV-säteilyä pois iholta, kemiallinen imee säteet itseensä.

Voiteet auttavat ehkäisemään ihon palamista ja aurinkokeratoosia, josta voi kehittyä okasolusyöpä. Suojavoiteiden käytön on osoitettu vähentävän myös melanoomaa.

2. Suojakertoimet liioittelevat

Suojakerroin määrittää, kuinka hyvin voide suojaa auringon UVB-säteiltä ja kauanko auringossa voi oleilla palamatta. Esimerkiksi suojakerroin 15 tarkoittaa, että auringossa voi olla palamatta 15 kertaa pidempään kuin ilman suojaa. Moni levittää voidetta kuitenkin vain murto-osan siitä määrästä, jolla suojakerroin on laskettu, eikä lisää voidetta iholle tarpeeksi usein.

3. Kerroin vähintään 30

Suojakertoimen on hyvä olla vähintään 30 vartalolle ja 50 kasvoille. Tarkista purkin kyljestä, että voide suojaa sekä UVA- että UVB- säteilyltä.

4. Pihistelemättä paras

Riittävä määrä voidetta vartalon iholle on oman kourallisen verran ja kasvoille teelusikallinen, mielellään puoli tuntia ennen ulos menoa. 

5. Älä tuudittaudu

Mikään voide ei suojaa täydellisesti UV-säteiltä. Eliniän aikana karttuva aurinkoaltistus lisää ihosyöpien riskiä. Auringossa kannattaa siis oleilla maltillisesti, eikä paahtaa itseään ylenpalttisesti aurinkovoiteen turvin. Muista, että aurinkoisesta säästä voi nauttia myös varjossa.

Asiantuntijana syöpätautien erikoislääkäri Meri-Sisko Vuoristo.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 7/2017.

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi: