Uudistunut sovellus tarjoaa helpon ja selkeän tavan tilata taksi. Eikä perillä odota ikävää hintayllätystä.
– Vaitiolovelvollisuus, siisti auto ja siisti kuljettaja sekä hyvät käytöstavat. Ne ovat tärkeimpiä.
Näin vastaa pitkän linjan taksiyrittäjä Ari Laine kysymykseen siitä, miten asiakkaiden luottamuksesta pidetään kiinni.
Laine on ajanut taksia toistakymmentä vuotta, leipälajinaan Kela-kyytejä. Taksitolpalla Laine voi arvioida kyydille kertyvän hinnan, koska tuntee kotikaupunkinsa Porin kadut. Moni asiakas tuntee myös hänet.
Yhtä mutkattomalta taksilla matkustaminen ei ole viime vuosina kuulostanut kaikkialla Suomessa. Vuoden 2018 lakiuudistus vapautti kilpailun ja myllersi etenkin pääkaupunkiseudun taksimarkkinat. Seurasi hämmennystä ja tarinoita hinnoista, jotka yllättivät perillä ikävästi.
”Asiakkaat ovat kehuneet Valopilkkua helpoksi ja näppäräksi.”
Keväällä tehdyn kyselytutkimuksen mukaan suomalaisten luottamus taksialaa kohtaan on laskenut. Monen vastaajan mukaan luottamusta palauttaisi selkeämpi hinnoittelu ja kiinteät hinnat (Omnibus, Valopilkku 2022).
Uudistunut Valopilkku-sovellus on vastannut asiakkaiden toiveisiin – ja lisännyt luottamusta kyyteihin.
Myös Laine ryhtyi keväällä Valopilkku-autoilijaksi. Hänen asiakkaidensa ei tarvitse enää kysyä hinta-arviota taksitolpalla. Useimmat heistä maksavat matkansa kiinteän hinnan etukäteen sovelluksessa. Valopilkkuun putkahtaa myös kuitti.
– Asiakkaat ovat kehuneet Valopilkkua helpoksi ja näppäräksi. Esimerkiksi Porin Suomi-areenaan menijät sanoivat, että Helsingissä tämä sovellus on aivan ehdoton. Perillä ei tarvitse etsiä pankkikorttia eikä odottaa kuitin tulostumista. Junaan kiirehtijäkin säästää siinä aikaa.
/etlehti.fi/s3fs-public/wysiwyg_images/tytti_valopilkku-1.jpg?itok=tnDRvsbE)
Tolkulliset hinnat
Valopilkun Head of Marketing Tytti Stranding kertoo, että sovelluksesta haluttiin tehdä helppokäyttöinen ja hinnoiltaan tolkullinen.
– Sovellus etsii valmiiksi lähtöosoitteen ja pyytää osoitteen, johon matkustaja on menossa. Sitten sovellus ehdottaa kiinteää hintaa. Näin tilaaja tietää heti, kuinka paljon kyyti maksaa, Stranding kuvailee.
Maksaminen sovelluksessa hoituu pankkikortilla, yrityskortilla tai MobilePaylla.
Myöhemmin mukaan tulee Strandingin mukaan Apple Pay. Itse tilaaminen ei maksa mitään.
– Halutessaan voi valita perinteisen tavan ja maksaa matkan vasta perillä taksan mukaan. Myös tällöin hinnat ovat selkeät ja tolkulliset, Stranding lisää.
Valopilkun voi tilata jo yli 175 paikkakunnalla Suomessa. Kun asiakas tekee tilauksen, lähin vapaa taksi ottaa sen vastaan.
Valopilkussa kuljettajat eivät kirjoita arvioita asiakkaistaan. Kaikkia palvellaan yhtä laadukkaasti.
Asiakkaat puolestaan voivat arvioida kyytinsä sovelluksessa.
– Jos kuljettaja saa huonoja arvioita, ne käydään hänen kanssaan henkilökohtaisesti läpi, Stranding kertoo.
Autoilijan nimi tiedossa
Strandingin mukaan taksikyydin luotettavuutta lisää merkittävästi se, että sovellus kertoo tilaajalle saapuvan auton rekisteritiedot, autoilijan nimen ja puhelinnumeron.
Tämä jäi myös porilaisen Laineen mieleen, kun hän haki toukokuussa ihka ensimmäistä Valopilkku-asiakastaan. Asiakas astui pihaan ja tiesi jo kertoa:
– Musta bemari tulee, ja Ari ajaa.
Lataa Valopilkku App Store -sovelluskaupasta
Lataa Valopilkku Google Play -sovelluskaupasta