Rokotevastaisuus on yleistynyt myös yli kuusikymppisillä. Varsinkin matkustavan eläkeläisen kannattaa suojata itsensä.

1. Mitä yli 60-vuotiaan rokotusohjelmaan pitäisi kuulua?

Jokaisella aikuisella tulisi olla kurkkumätä- ja jäykkäkouristusrokotteen antama suoja. Se uusitaan 10 vuoden välein. Jos ei ole sairastanut tuhka- ja vihurirokkoa eikä sikotautia, pitäisi ottaa MPR-rokote. Yli 60-vuotiailla se on usein saamatta, koska MPR-rokotukset aloitettiin lapsilla vasta 1980-luvulla. Toisaalta moni vanhemmista ihmisistä on sairastanut nämä taudit lapsuudessa.

Polion suojaksi riittää, jos on aikoinaan saanut siltä suojaavat perusrokotukset. Tehoste kannattaa kuitenkin ottaa, jos matkustaa maahan, jossa on vielä poliotartuntoja. THL yllä­pitää listaa näistä maista.

Kaikki yli 65-vuotiaat saavat kunnalta ilmaiseksi joka syksy influenssarokotuksen. Ahvenanmaalla pysyvästi asuvat rokotetaan veloituksetta punkkien levittämää puutiaisaivo­tulehdusta vastaan TBE-rokotteella.

2. Kuinka suuri sairastumisriski on, jos yli 55-vuotias ei ota enää yhtään rokotetta elämässään?

Suomessa rokottamattoman riski saada vaikkapa tuhkarokko tai polio on hyvin pieni, koska valtaosa ihmisistä on rokotettuja. Esimerkiksi Britanniassa oli pari vuotta sitten aikuisten tuhkarokkotapauksia.

Sen sijaan meilläkin on maaperässä jäykkäkouristusbakteerin itiöitä. Tartunnan voi saada vaikka puutarhatöitä tehdessä likaisesta pistohaavasta.

Hinkuyskä ei kuulu aikuisten kansalliseen rokotusohjelmaan muilla kuin varusmiehillä, ja tartunnan voi saada, jos matkustaa vaikkapa Australiassa tai Yhdysvalloissa. Vanhuksilla hinkuyskä aiheuttaa pitkään kestävän hakkaavan yskän, mutta ei ole samaan tapaan hengenvaarallinen kuin pikkulapsilla.

Kurkkumätäsuojan saa nykyään jäykkäkouristusrokotteen mukana. Kurkkumätätapauksia on viime vuosina ollut esimerkiksi Latviassa ja Espanjassa. Lisäksi Pohjois-Suomessa todettiin joulukuun alussa kurkkumätä yhdellä turva­paikanhakijalla.

Ne, joilla on muita perussairauksia, kuten astma, diabetes tai reuma, saavat helpommin ainakin influenssan tai pneumokokkitartunnan.

3. Voiko rokottamisesta olla jotakin haittaa huonokuntoiselle vanhukselle?

Kaikista rokotteista voi tulla pistoskohtaan kuumotusta, turvotusta tai kutinaa. Se johtuu yleensä rokotteiden herättämästä vastaainemuodostuksesta eikä ole vaarallista.

Yli 65-vuotiaan kannattaa ottaa elävä heikennetty rokote vain, jos todella tarvitsee sitä. Esimerkiksi keltakuumerokote voi aiheuttaa harvinaisen keltakuumeen tapaisen taudin, jos yleiskunto on heikentynyt.

Syöpää, kroonisia sydän- ja keuhkotauteja tai reumaa sairastavan tulee tarkkaan harkita rokotustarpeensa, jos matkustaa kaukomaille.

4. Kuinka moni yli 65-vuotiaista ottaa ilmaisen influenssarokotteen vuosittain?

Myös yli 65-vuotiaat epäröivät ottaa influenssarokotteita. Enää 40 prosenttia ottaa syksyisin ilmaisen influenssarokotteen. Vielä pari vuotta sitten rokotuksen otti 50 prosenttia. Luku on kaukana Euroopan neuvoston asettamasta tavoitteesta, joka on 75 prosenttia.

Yli 65-vuotiaiden rokotevastaisuutta ei ole paljon tutkittu. Jotkut luulevat, että influenssa ei ole kovin vakava tauti. Rokotteella pystytään estämään keskimäärin seitsemän tautitapausta kymmenestä. Samalla vähenevät jälkitaudit, kuten viruksen aiheuttama keuhkokuume. Influenssarokotteen teho vaihtelee vuosittain, sillä sekä A- että B-virus voivat muuntautua matkalla Suomeen.

5. Uusimmilla rokotteilla voidaan torjua pneumokokin aiheuttamaa keuhkokuumetta ja vyöruusua. Kenen kannattaa ottaa nämä rokotteet?

Pneumokokkirokotteella voi vähentää riskiä sairastua pneumokokin aiheuttamaan keuhkokuumeeseen tai verenmyrkytykseen. Iän mukana riski sairastua keuhkokuumeeseen kasvaa.

Keuhkokuumetta aiheuttavat muutkin bakteerit ja virukset. Rokote estää vain noin yhden kymmenestä keuhkokuumetapauksesta. Tämä on hyvä tiedostaa, jos ostaa vajaat 90 euroa maksavan rokotteen.

Vyöruusurokotteen teho on nyt noin 60 prosenttia, mutta markkinoille on lähivuosina tulossa huomattavasti tehokkaampi rokote. Rokotteen hinta on 200 euroa.

6. Tietävätkö ihmiset yleisesti, miten kattava heidän rokotesuojansa on?

Sikainfluenssan estoon annetun Pandemrix-rokotejaon jälkeen eli 2009–2010 alettiin aikuisistakin kerätä julkisen terveydenhuollon rokoterekisteriä. Rokotetiedon kerääminen eri sähköisistä potilastietojärjestelmistä on ollut ongelmallista. Yksityisvastaanotoilla annetut rokotteet eivät vielä välity tähän rekisteriin. Työterveysasemilla on aikuisista usein kattavat rokotustiedot. Armeijan käyneistä löytyy tieto siellä annetuista pistoksista. Osa rokotustiedoista on ihmisten omissa jo rypistyneissä rokotuskorteissa.

7. Puutiaisaivokuumerokote suojaa harvinaisemmalta punkin levittämältä taudilta. Kenen se kannattaa ottaa? Onko yleisempään punkin levittämään tautiin, borrelioosiin, tulossa rokotetta?

Puutiaisaivokuumetta alkaa olla ympäri Suomea, mutta erityisesti Ahvenanmaalla ja rannikkoseudulla. Jos liikkuu paljon luonnossa, voi rokotteesta olla hyötyä.

Borrelioosiin on kehitetty rokotteita. Yksi oli jo markkinoilla Yhdysvalloissa kymmenisen vuotta sitten. Siitä ei tullut myyntimenestystä, ja lisäksi se aiheutti niveloireita. Tällä hetkellä kehitteillä oleva uusi rokote on kenttätutkimusvaiheessa myös Suomessa. Milloin rokote saadaan markkinoille, riippuu tuloksista.

8. Minkälainen rokotesuoja olisi tarpeen aktiiviselle eläkeläiselle, joka matkustaa myös kaukomailla?

Paljon matkustavalle räätälöidään rokotesuoja oman riskikäyttäytymisen ja maksuhalukkuuden sekä matkakohteen mukaan. Pitkille matkoille Aasiassa tarvitaan perusrokotteiden ja A-hepatiittisuojan lisäksi monin paikoin Japanin aivokuume-, lavantauti- ja koleranestorokote. Afrikkaan mennessä taas voidaan harkita keltakuume- ja A-hepatiittirokotteen lisäksi meningokokki-, lavantauti- ja kolerarokotteita. On myös hyvä muistaa, että influenssa on yleisin matkailijan rokotuksilla ehkäistävä tauti.

Vaikeaan antibioottiripuliin on kehitteillä rokote.

9. Mitä uusia rokotteita on lähivuosina tulossa markkinoille? Mitkä niistä ovat hyödyllisimpiä 60+ ikäluokalle?

Vaikeaan antibioottiripuliin (Clostridium difficile) on kehitteillä rokote. Lisäksi MRSA-bakteerin aiheuttamaan tulehdukseen on jo pitkään yritetty luoda rokotetta. Nämä olisivat molemmat hyödyllisiä vanhusväestölle.

Sitä mukaa kun eri mikrobien taudinaiheuttamistapaa opitaan ymmärtämään, tutkitaan, voisiko rokotteista olla apua. Esimerkiksi Alzheimerin taudin taustalta on löydetty tautia aiheuttava prioni eli proteiinin kaltainen hiukkanen, joka aiheuttaa tarttuvia tauteja. Se saattaa auttaa rokotteen kehittelyssä. Sillä on kuitenkin vielä pitkä tie.

Trooppisista taudeista rokotteita on kehitetty muun muassa dengue-kuumeeseen, mala­riaan ja ebolaan. Näistä näyttää laajassa mittakaavassa lähivuosina toteutuvan vain dengue-kuumerokote, joka juuri sai myyntiluvan Meksikossa.

Asiantuntija THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek, joka toimii myös Lääkärikeskus Aavan matkailuklinikan lääkärinä.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto