Kun äkillinen alaselkäkipu iskee, tärkeintä on lieventää oiretta parasetamolilla ja lähteä liikkeelle kivun sallimissa rajoissa.

Valtaosa selän kiputiloista johtuu pienestä kudosvauriosta alaselän välilevyssä. Puhutaan noidannuolesta. Toinen yleinen selkävaiva on välilevynpullistuma. Se voi ärsyttää tai puristaa jalkaan menevää hermoa, jonka seurauksena kipu säteilee sekä selkään että jalkaan. Sitä sanotaan iskiaskivuksi.

Iän myötä selkärankaan tulee kulumia ja nivelrikkomuutoksia, jotka ahtauttavat selkäydinkanavaa tai juurikanavia, jolloin hermot voivat joutua puristukseen. Tästäkin voi aiheutua selkäkipua mutta myös alaraajakipua, -väsymistä ja tuntohäiriöitä sekä katkokävelyoiretta.

Pieni liike on hyvästä

Jos lääkäri toteaa, ettei selkäkivun taustalla ole vakavaa syytä, hoidoksi määrätään riittävä annos parasetamolia. Täydellistä lepoa tulisi välttää; kotona voi hoidella pieniä arkisia askareita. Selkä todennäköisesti toipuu sillä tavoin paremmin kuin vain pitkällään ollen.

Jos selkäkipu ei hellitä noin kuudessa viikossa ja tekee olon hankalaksi edelleen, kannattaa hakeutua lääkärille, joka selvittää kivun syytä. Pitkittyvän selkäkivun hoidossa on hyötyä lihasvoimaharjoittelusta. Lääkäriltä tai fysioterapeutilta voi pyytää ohjeita kotijumppaan tai kuntosalillle.

Parasetamolin rinnalle lääkäri antaa usein reseptillä tulehduskipulääkkeen ja heikon opioidin yhdistelmän. Lihastreeniä kannattaa jatkaa kivun kadottuakin, sen on nimittäin tutkimuksissakin todettu ehkäisevän selkäkivun uusiutumista.

Vältä liikakiloja ja tupakointia

Selkäkivuille harvoin löytyy yhtä yksittäistä syytä, mutta kivun riskiä lisääviä tekijöitä on useita. Hankalat työasennot ja selkää kuormittava työ lisäävät selkävaivoja. Vaikka jatkuva istuminen rasittaa selkää, niin sillä ei ole suoraa yhteyttä alaselkäkipuihin.

Lihavuus ja tupakointi todennäköisesti lisäävät selkäkipujen ilmaantumista. On todettu myös, että perintötekijöillä on merkittävä osuus selkäkivun synnyssä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Alaselkäkivun Käypä hoito -suositus päivitettiin 10.9.2014.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

www.kaypahoito.fi

Hienoja vinkkejä kaikilta niitä jakaneilta. Niihin lisäisin vielä, että ne syvemmät vatsalihakset olis tärkeemmät reenin kohde. Siinä kun alaselkään tulee niitä perusvaivoja ja kipua, alkaa pinnalliset lihakset hullunlailla tukemaan ja menevät kramppiin. Eli kylkinostoja sekä puolihoover. Nämä toimi minulla.

Joillakin menee lonkankoukistajat jumiin, joka kiristää selkää myöden. Venyttelyä siis niiden kävelylenkkien yhteyteen.

Tarkista näihin liikkeisiin ja venytyksiin ohjeet fysioterapeutilta.

Niillä hoito-ohjeilla jos ei helpota kuudessa viikossa, on syytä niihin jatkotutkimuksiin.

Jokaisella kuitenkin yksilölliset syyt kipuihin ja jokainen tuntee ne tavallaan.

Ja jokaisessa tapauksessa ovat ikävä vaiva.

Diagnoosina nikaman painauma, välilevyn rappeumaa sekä pullistuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla