Kun äkillinen alaselkäkipu iskee, tärkeintä on lieventää oiretta parasetamolilla ja lähteä liikkeelle kivun sallimissa rajoissa.

Valtaosa selän kiputiloista johtuu pienestä kudosvauriosta alaselän välilevyssä. Puhutaan noidannuolesta. Toinen yleinen selkävaiva on välilevynpullistuma. Se voi ärsyttää tai puristaa jalkaan menevää hermoa, jonka seurauksena kipu säteilee sekä selkään että jalkaan. Sitä sanotaan iskiaskivuksi.

Iän myötä selkärankaan tulee kulumia ja nivelrikkomuutoksia, jotka ahtauttavat selkäydinkanavaa tai juurikanavia, jolloin hermot voivat joutua puristukseen. Tästäkin voi aiheutua selkäkipua mutta myös alaraajakipua, -väsymistä ja tuntohäiriöitä sekä katkokävelyoiretta.

Pieni liike on hyvästä

Jos lääkäri toteaa, ettei selkäkivun taustalla ole vakavaa syytä, hoidoksi määrätään riittävä annos parasetamolia. Täydellistä lepoa tulisi välttää; kotona voi hoidella pieniä arkisia askareita. Selkä todennäköisesti toipuu sillä tavoin paremmin kuin vain pitkällään ollen.

Jos selkäkipu ei hellitä noin kuudessa viikossa ja tekee olon hankalaksi edelleen, kannattaa hakeutua lääkärille, joka selvittää kivun syytä. Pitkittyvän selkäkivun hoidossa on hyötyä lihasvoimaharjoittelusta. Lääkäriltä tai fysioterapeutilta voi pyytää ohjeita kotijumppaan tai kuntosalillle.

Parasetamolin rinnalle lääkäri antaa usein reseptillä tulehduskipulääkkeen ja heikon opioidin yhdistelmän. Lihastreeniä kannattaa jatkaa kivun kadottuakin, sen on nimittäin tutkimuksissakin todettu ehkäisevän selkäkivun uusiutumista.

Vältä liikakiloja ja tupakointia

Selkäkivuille harvoin löytyy yhtä yksittäistä syytä, mutta kivun riskiä lisääviä tekijöitä on useita. Hankalat työasennot ja selkää kuormittava työ lisäävät selkävaivoja. Vaikka jatkuva istuminen rasittaa selkää, niin sillä ei ole suoraa yhteyttä alaselkäkipuihin.

Lihavuus ja tupakointi todennäköisesti lisäävät selkäkipujen ilmaantumista. On todettu myös, että perintötekijöillä on merkittävä osuus selkäkivun synnyssä.

Alaselkäkivun Käypä hoito -suositus päivitettiin 10.9.2014.

www.kaypahoito.fi

Vierailija

Näin hoidat alaselkäkipua

Hienoja vinkkejä kaikilta niitä jakaneilta. Niihin lisäisin vielä, että ne syvemmät vatsalihakset olis tärkeemmät reenin kohde. Siinä kun alaselkään tulee niitä perusvaivoja ja kipua, alkaa pinnalliset lihakset hullunlailla tukemaan ja menevät kramppiin. Eli kylkinostoja sekä puolihoover. Nämä toimi minulla. Joillakin menee lonkankoukistajat jumiin, joka kiristää selkää myöden. Venyttelyä siis niiden kävelylenkkien yhteyteen. Tarkista näihin liikkeisiin ja venytyksiin ohjeet fysioterapeutilta...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju