Kotihoidossa hoidettavat vanhukset ovat entistä sairaampia, ja heitä on yhä enemmän. Suomen lähihoitajat sanovat kotihoidon olevan kriisissä.

  • ”Liian huonokuntoisia ihmisiä ei tule hoitaa kotona. On epäinhimillistä, kun asiakas odottaa sängyssä eritteissään hoitajan tuloa. Ruoka lämmitetään eteen ja jätetään asiakas syömään. Todennäköisesti ei syö. Jotkut olisivat jopa syöttämisen tarpeessa.”

Lähi- ja perushoitajia edustava Super on julkistanut jäsenkyselynsä tulokset, jotka ovat karua luettavaa.

Vastaajista jopa 95 prosenttia on huolissaan hoidon laadusta. Henkilöstöä on liian vähän 70 prosentin mielestä.

Sairaana töihin – tai pomo huutaa

Puolet lähi- tai perushoitajista on huolissaan omasta jaksamisesta. Vuoden aikana jopa yli 60 prosenttia vastaajista oli tullut sairaana töihin. He kun eivät halunneet kuormittaa työkavereitaan tai eivät uskaltaneet olla pois työstä sairaana.

  • ”En uskalla olla pois, koska olen sijainen ja pienessä ryhmässä työkaverit kuormittuvat kohtuuttomasti.”
  • ”Jos soittaa ja ilmoittaa, että on kipeänä, pomo huutaa, että hoida itse sijainen kotoa käsin.”

Kyselyn vastaajista 65 prosenttia kertoi, ettei sijaista oteta alle kolme päivän sijaisuuksiin säästösyistä tai koska sijaista ei saada.

"Tämä on asiakkaalta varastamista"

Kaikki nämä resurssipulat ja ongelmat heijastuvat kotikäyntien pituuteen. 

Kotihoidon asiakkaille ja omaisille kyllä markkinoidaan laadukasta palvelua sekä parempaa pärjäämistä. Mutta mikä onkaan totuus? 

Esimerkiksi asiakkaan luona voidaan ollakin vain 10 minuuttia, suunnitellun 30 minuutin sijaan. Tämä on varastamista, Super mainitsee.

  • ”Asiakkaan tarvitsema aika ja hänen saamansa aika eivät ole sama. Esim. jos on luvattu 30h/kk niin totuus on että asiakas saa 2x15min/vrk eli 15h/kk. Ei tuossa ajassa tehdä kuntouttavalla työotteella. Siinä ajassa käytät vessassa, annat lääkkeet ja huolehdit ruokailusta eli lämmität ruoan ja jätät asiakkaan syömään tietämättä, paljonko hän syö.”
  • ”Hävettää käydä 5–10 minuutin käyntejä, jotka eivät palvele millään lailla asiakasta.”
  • ”Ihan hullua, että kotihoidossa asiakkaat ovat kuin vankeja kodissaan neljän seinän sisällä.”

Superin selvityksessä myönnetäänkin, että asiakas ei saa sitä palvelua, mistä hän maksaa.

– Kun kotihoidon asiakkaan kunto heikkenee ja on ilmeistä, että hän tarvitsee ympäri vuorokautista hoitoa,  täytyy yksilöllisesti ja laaja-alaisesti arvioida, onko kyseessä olevan asiakkaan paikka kotona, sanoo Super lausunnossaan.

Sitaatit ovat ”Asiakkaat ovat ihmisiä – eivät prosentteja” -selvityksestä.