Kaupallinen yhteistyö

Hyvä tasapaino parantaa elämänlaatua, joten sitä kannattaa ylläpitää ikääntyessä.

Kokeile seisoa yhdellä jalalla 10 sekunnin ajan. Jos harjoitus tuntui haastavalta, on se merkki siitä, että sinun kannattaa treenata tasapainoasi.

”On täysin normaalia, että ikääntyneen tasapaino ei ole enää yhtä hyvä kuin nuorempana. Syitä tasapainon heikentymiseen voi olla monia. Lihasvoima heikkenee vanhetessa, ja monet sairaudet ja lääkkeet voivat vaikuttaa tasapainoon”, sanoo Terveystalon fysioterapeutti Maijastiina Kivinen.

Hän kuitenkin muistuttaa, että hyvää tasapainoa voi ylläpitää vanhanakin.

Tasapainoa voi treenata monin eri tavoin. Sitä kehittävät erityisesti liikuntalajit, joissa liikesuunta ja -nopeus vaihtelevat. Tällaisia ovat muun muassa hiihto, tanssi ja sulkapallo. Hyvään tasapainoon tarvitaan myös lihasvoimaa.

”Tasapainoa treenatakseen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse lähteä edes kotiovesta ulos”, Kivinen muistuttaa. ”Esimerkiksi ruokaa laittaessa tai puhelimessa puhuessa tasapainoa voi harjoittaa seisomalla silloin tällöin yhdellä jalalla.”

Myös epätasaisessa maastossa kävely kehittää tasapainoa.

Lenkille kannattaakin toisinaan suunnata asfalttipäällysteisen tien sijaan vaikkapa metsäpolulle.

Hyvä tasapaino voi auttaa välttämään harmia aiheuttavat liukastumiset.

”Talvella moni seniori pelkää liukastumista ja välttää siksi ulkoilua. Erityisesti ne, jotka ovat joskus satuttaneet itsensä liukastuessa, saattavat alitajuisesti välttää ulkona liikkumista talviaikaan”, Kivinen sanoo.

Hän kehottaa yrittää karistamaan kehosta turhasta varovaisuudesta aiheutuvan jäykkyyden. Kun keho on rento, on tasapainokin usein hyvä. Polviin kannattaa lisätä hieman joustoa ja ylävartalo ottaa mukaan liikkeeseen tasapainon tueksi, mikäli jännittää liukastumista jäykkänä.

”Jos keli on kovin liukas ja tiet jäisiä, ei välttämättä auta hyvä tasapainokaan. Kannattaakin satsata laadukkaisiin nastakenkiin, joita löytyy niin kävelyyn kuin juoksemiseenkin”, Kivinen vinkkaa.

Tasapainotellessa kehon eri osat toimivat aivojen sääteleminä yhteistyössä. Esimerkiksi silmillä, lihaksistolla ja sisäkorvan tasapainoelimellä on oma roolinsa tasapainon säätelyssä.

Toisto on erityisen tärkeää tasapainoa harjoittaessa, sillä kun liikemallit vahvistuvat aivoissa, on tasapainon korjaaminen yllättävässä tilanteessa helpompaa.

Kivinen kehottaa varaamaan rohkeasti ajan fysioterapeutille, mikäli haluaa ammattilaisen neuvoja tasapainon parantamiseen. Monelle tasapainon kohentuminen on elämänlaatua parantava tekijä. Kun tasapaino on hyvä, on liikkuminenkin helpompaa.

 


 

Näillä liikkeillä voit testata ja treenata tasapainoasi helposti kotona:

 

  1. Istuudu tuolille ja nouse seisomaan ilman, että otat käsillä tukea. Varmista, että polvet eivät taivu sisäänpäin vaan osoittavat samaan suuntaan varpaiden kanssa. Nouse suoraan ylös ja jää seisomaan hyvään, ryhdikkääseen asentoon.
  2. Aseta jalat peräkkäin niin, että ne ovat samassa linjassa. Alussa voit jättää jalkojen väliin hieman tilaa, jotta saat suuremman tukipinnan. Asennossa tulisi pysyä 30 sekuntia tukea ottamatta. Kun liike alkaa tuntua helpolta, tuo jalkoja lähemmäs toisiaan niin, että toisen jalan varpaat koskettavat toisen jalan kantapäätä.
  3. Seiso yhdellä jalalla. Kuinka kauan pysyt pystyssä? 10 sekuntiin voit olla jo tyytyväinen – ja 30 sekuntiin erittäin tyytyväinen!
  4. Kokeile nostaa lattialta kevyt esine, esimerkiksi aamutossu, ilman tukea. Liikkeen tulisi onnistua helposti ja turvallisesti.

 

Tervetuloa Terveystaloon

Terveystalo tarjoaa yleis- ja erikoislääkäripalveluiden lisäksi hammaslääkäripalveluita, diagnostiikkapalveluita, fysioterapiapalveluita sekä työterveys- ja työhyvinvointipalveluita. Lääkärikeskuksia ja sairaaloita on noin 170 ympäri Suomen. Terveystalon asiantuntijat auttavat sinua mielellään kaikissa terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Ajanvaraus hoituu kätevästi verkossa klikkaamalla tästä.