Nyt tilaajaa hemmotellaan! ET:n tilaajana saat nyt lukea kaikki Sanoman aikakauslehtiä verkossa. Ulottuvillasi on 15 huippulehteä.

ET:n tilaajana voit nyt lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä digitaalisesti. Digilehdet-palvelussa käytössäsi ovat ET:n lisäksi ET Matkaopas, ET Terveys, Kodin Kuvalehti, Gloria, Glorian Koti, Glorian ruoka & viini, Hyvä Terveys, Meidän Perhe, Me Naiset, Cosmopolitan, Sport, Suuri Käsityö,Tiede ja Vauva.

Kunkin lehden uusin numero ilmestyy Digilehdet-palveluun samana päivänä kun se ilmestyy paperipainoksenakin. Palvelussa on lehtiä vuoden 2015 alusta asti.

Näin saat edun käyttöön

Jos sinulla jo on digilukemiseen tarvittavat tunnukset, kirjaudu sisään Digilehdet-palveluun etusivun yläkulmasta olevasta Kirjaudu-painikkeesta.

Ellet ole vielä ottanut tilaukseesi kuuluvaa digiominaisuutta käyttöön, tee se ensin osoitteessa https://oma.sanoma.fi/aktivoi/digilehdet. Aktivoinnin jälkeen pääset kirjautumaan suoraan digilehdet.fi-palveluun.

Ellei sinulle vielä tule ET-lehteä, tilaa se täältä

Lue lisää Digilehdet-palvelusta täältä.

Kaupallinen yhteistyö

Silmälaseilla saa helposti muutettua tyyliä aina tilanteen mukaan. Kehyksetkin ovat nykyään varsin edullisia, niitä voi siis omistaa useampia.

Miten silmälasit vaikuttavat tyyliin? Specsaversin järjestämän Suomen sähäkin silmälasimalli -kilpailun finalistit kertovat!

Tuula Karhu, 61, Joensuu

En tyydy peruslaseihin!

”Sain lasit ikänäön myötä. Silmälasit vaikuttavat tyyliini tosi paljon, ne tuovat oman säväyksen asuun. Minulla on tällä hetkellä viidet eri kehykset, niitä on ihana vaihdella. En tyydy peruslaseihin. On kiva, että lasit ovat nykyään edullisia, niitä on paremmin varaa vaihdella. Arjessa ja juhlassa voi käyttää eri laseja. Onneksi kahdet lasit yksien hinnalla –tarjouksia on usein.”

 

Paula Lahtinen, 50, Espoo

Kun kyllästyn, vaihdan uusiin!

”Olen käyttänyt silmälaseja 11-vuotiaasta, eli minulla on ollut niitä lukuisia. Olen aina tykännyt laseista. Nuorempana en kuitenkaan vaihtanut niitä niin usein. Tyylini on vaihdellut vuosien aikana. Välillä olen valinnut klassisempia kehyksiä ja iän myötä erilaisia, en kuitenkaan koskaan ihan tavallisia. Käytän samoja laseja maksimissaan kaksi vuotta. Kun kyllästyn, vaihdan uusiin!”

 

Eeva Aminoff, 54, Helsinki

Silmälaseissa pitää olla asennetta!

”Silmälaseissa pitää olla asennetta! Niiden pitää myös sopia tyyliin ja fiilikseen. Minulla on nyt käytössä kolmet lasit. Olen säästänyt myös pyöreät John Lennon -tyyliset kehykset 80-luvulta. Ne ovat taas muotia. En usko, jos joku sanoo, että hänelle eivät sovi lasit. Valikoimaa on niin paljon, että jokaiselle löytyy varmasti sopivat. Iäkkäämmätkin voivat rohkeasti ostaa uudenlaisia kehyksiä.”

Sähäkin silmälasimalli -kilpailu

Specsavers järjesti tänäkin vuonna kilpailun, jossa valittiin Suomen sähäkin silmälasimalli. Kilpailu toteutettiin yhteystyössä ET-lehden kanssa. Kilpailun kummina toimi Pirjo Nuotio. Kolme finalistia pääsi stailattuina Gloria Fashion Show -tapahtumaan, Specsaversin mainoskuvauksiin sekä saivat Specsaversin lahjakortit. Tuomariston valitsema voittaja pääsee hemmottelumatkalle M/S Viking Gracella.

 

Kokosimme yhteen tärkeät kysymykset ja vastaukset, jotka auttavat sinua ymmärtämään muistiasi – ja myös unohtelua.

1. Voiko muistia kehittää?

Muisti kehittyy koko ajan, ja se voi heikentyä tai vahvistua. Yksitoikkoiset askareet eivät anna aivoille riittävästi haasteita.

Välillä tekee hyvää rikkoa arjen turvalliset rutiinit ja kokeilla vaikkapa uutta reittiä töihin tai harrastuksiin.

Myös muistipelit ja visaiset pulmat auttavat parantamaan muistiasi. Kokeile esimerkiksi tätä hauskaa peliä, jossa voit testata valokuvamuistiasi.

2. Pitääkö unohtelusta huolestua?

Pienet unohtelut kuuluvat jokaisen elämään, eikä niistä kannata huolestua.

Muistisi on parhaimmillaan, kun keskityt yhteen asiaan, kuten lukemiseen, neulomiseen ja ruoanlaittoon, kerrallaan. Useat samanaikaiset tehtävät kuormittavat työmuistia, jolloin sattuu helposti myös kömmähdyksiä.

Jos sinulla on monta rautaa tulessa, kellota tehtävät peräkkäin ja aivosi toimivat tehokkaammin.

Keskustele kuitenkin lääkärin kanssa, jos oma tai läheisesi käytös muuttuu tai muisti ei tunnu enää kannattelevan arjessa.

3. Miten ruokavalio vaikuttaa muistiin?

Muisti toimii kuin mikä tahansa elimistön osa: sitä pitää ravita, jotta se suoriutuu tehtävistään.

Hyvät ravintoaineet ja etenkin B-vitamiinit ovat tärkeitä muistille. Täysjyväviljat, kasvikset ja hedelmät pitävät verensokerin tasaisena ja aivot vireinä – mutta joskus saa toki myös herkutella.

4. Voiko unohtaminen olla hyödyllistä?

Unohtelu on monesti melko pinnallista, kuten avainten unohtamista. Unohtaminen puolestaan on mielen aktiivista toimintaa, joka tapahtuu suuremmassa mittakaavassa.

Kaikkea ei tarvitse muistaa, ja mielenterveyden kannalta on joskus hyväkin unohtaa asioita.

5. Onko muistilla ja älykkyydellä yhteys?

Älykkyyttä voi lisätä harjoittamalla työmuistin käyttöä. Mitä nopeammin ja vaivattomammin pystyy yhdistelemään asioita toisiinsa, sitä enemmän kehittää älyään. Hyvä työmuisti kasvattaa joustavaa älykkyyttä, jota voidaan mitata älykkyystesteillä.

Vinkki: Treenaa muistiasi tällä hauskalla muistipelillä, jossa voit testata valokuvamuistiasi!

Bethover B12 -vitamiini muistin tueksi

  • Annostus: 1 tabletti päivässä. Vadelmanmakuisen tabletin voit imeskellä tai pureskella.
  • Ei sisällä eläinperäisiä ainesosia, ja soveltuu myös kasvisruokavaliota noudattaville.
  • Pakkauskoot: 50, 100 ja 150 tablettia.
  • Ravintolisä. Saatavilla apteekeissa.
  • Lue lisää www.bethover.fi.