Minun oma hemmotteluhetkeni. Loistava syy mennä saunaan ja nauttia karkkia. Kenties kossuakin. Näin ajattelee moni suomalainen.

Löylyistä ja saunan lämmöstä voidaan todeta, että ne ovat hemmottelun aatelia. Suomalaisille mieluisin nautinto.

Jos saunominen ei iske, seuraavaksi suosituimmat hemmottelutuotteet ovat Fazerin suklaa ja suomalainen olut.

Suomalaisten tapoja hemmotella itseään tutki Suomalaisen Työn Liitto. Tutkimuksen kohteena olivat kotimaiset tuotteet.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Top 10 -listan kärjessä (katso alla) on saunan lisäksi pelkästään elintarvikkeita tai ruokatuotteita.  Hemmotteluhetkeen kuuluvat useimmiten myös kotimainen jäätelö, juustot ja salmiakki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Saunan lisäksi suomalaiset haluavat hemmotella itseään syömällä hyvin. Suomalaiset tuotteet istuvat hyvin suomalaiseen makuun ja sopivat hemmotteluun. Fazerin suklaa on hyvä esimerkki tutusta suomalaisesta brändistä, joka lupaa nautinnollisen hemmotteluhetken, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala tiedotteessa.

Kotimainen kulttuuri, kirjallisuus ja musiikki, tulevat mainituksi myös listauksessa, mutta ne eivät ihan yllä kärkikymmenikköön.

Näillä suomalaisilla tuotteilla hemmotellaan

  1. Sauna
  2. Fazerin suklaa
  3. Suomalainen olut
  4. Ravintolaillallinen
  5. Jäätelö
  6. Kotimainen ruoka
  7. Juustot
  8. Kahvi
  9. Ruisleipä
  10. Salmiakki
  11. Suomalainen musiikki
  12. Suklaa
  13. Pihvi
  14. Suomalainen kirja
  15. Leivonnainen
  16. Makkara
  17. Koskenkorva
  18. Joku muu kotimainen alkoholi

    Lähde: Suomalaisen Työn Liiton tilaama Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus

Naiset haluavat ravintolaillallisen

Suomalaisen työn liitto tutki jo aiemmin keväällä kotimaisten tuotteiden suosimista yleisesti. Silloin ilmeni, että suosio on huomattavasti yleisempää, mitä iäkkäämpi suomalainen on kyseessä.

Parhaiten suomalaisuutta kuvaava elintarvike on suomalaisten mielestä ruisleipä.  65–75-vuotiaat ovat vahvasti ruisleivän suosioita. Nuoremmille taas Fazerin Sininen suklaa edustaa suomalaisuutta parhaiten. Ruisleipä ei kuitenkaan kuulu nautinnollisen hetken kärkituotteisiin, toisin kuin kansallissuklaamme.

Naisten ja miesten mieltymykset suomalaisiin hemmottelutuotteisiin poikkeavat. Miehet ovat kovempia saunomaan sekä nauttimaan olutta ja pihviä. Naiset puolestaan haluavat hemmotella itseään suklaalla, jäätelöllä tai menemällä ulos syömään.

– Naisten vastauksissa nousee esiin hemmotteluhetkenä ravintolassa syöminen. Suomessa ulkona syöminen onkin kaksinkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana, Eljala sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla