Oikutteleeko mahasi? Silloin kuin vatsaa pitää rauhoittaa, kannattaa avuksi ottaa kaura ja tattari – mahdollisuuksien mukaan.

1. Kaura auttaa vatsaa

  • Kuitupitoinen kaura tasapainottaa ja rauhoittaa vatsaa.
  • Liukenemattomat kuidut auttavat suolta toimimaan. Kuidun mukana elimistö saa suoja-aineita, kuten vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja. Nämä tukevat suoliston ja koko kehon hyvinvointia.
  • Kaura sopii herkällekin vatsalle, gluteeniton kaura myös keliaakikoille.
  • EU:n hyväksymien terveysväittämien mukaan kaura auttaa vatsan hyvinvoinnin lisäksi verensokerin tasapainottamisessa ja kolesterolin hallinnassa.
  • Päivittäinen kuiduntarve on 25–35 g. Saat 20 prosenttia päivittäisestä kuiduntarpeesta syömällä esimerkiksi 2 viipaletta kauraleipää tai 2 dl keitettyjä kaurasuurimoita aterian lisäkkeenä.
  • Kauraa on helppo lisätä ruokavalioon, sillä erilaisia kauratuotteita on runsaasti.

Lue myös: Saatko tarpeeksi tätä vitamiinia? Puutos surkastuttaa aivojasi

2. Tattari sopii puuroon

  • Herkkävatsaisille sopiva tattari on helposti sulavaa, mutta täyteläistä.
  • Ravintoarvoiltaan tattari on erinomainen. Siemenissä on runsaasti lyseeni-amino-happoa sekä kalsiumia, rautaa ja muita tärkeitä kivennäisaineita.
  • Gluteeniton tattari on hyvä vehnän vaihtoehto keliaakikoille, mutta oiva lisä tavalliseenkin ruokavalioon.
  • Perinteisesti tattarista on tehty puuroja ja blinejä. Uusien tuotteiden myötä käyttö on monipuolistunut. Kokeile samettista pikapuuroa tattarihiutaleista tai tarjoa tattaria riisin tapaan kypsennettynä sellaisenaan tai salaattien joukossa.
  • Tattarin vaikutuksia kolesteroliin tutkitaan, sillä terveysvaikutuksia näyttää olevan. Tattarin sisältämä proteiini saattaa vähentää kolesterolin imeytymistä.

    Lähde: Suomen Kaurayhdistys ry, etlehti.fi