Kaurapuurolla ei turhaan ole terveellisen ruuan myyttiä. Keräsimme luotettavista lähteistä kahdeksan faktaa kauran terveysvaikutuksista.

1. Pitää kolesterolin kurissa

Kauran sisältämä vesiliukoinen ravintokuitu, beetaglukaani, muodostaa suolistossa veden kanssa geelin, joka estää ruoassa olevaa kolesterolia imeytymästä elimistöön.

2. Sitoo sappihappoja

Lisäksi kauran ja veden synnyttämä geeli sitoo ohutsuolessa itseensä sappihappoja. Kaura pienentää samalla sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

3. Puurona parhaimmillaan

Suositellun päivittäisen määrän, 3 g beetaglukaania, saa esimerkiksi 6 viipaleesta kauraleipää tai reilusta, 2 dl kaurahiutaleita sisältävästä puuroannoksesta.

4. Täyttää ja tyhjentää

Kauran kuidut hidastavat mahalaukun tyhjenemistä ja ravinteiden imeytymistä ohutsuolessa, tasaavat aterian jälkeistä verensokerin nousua ja auttavat säilyttämään kylläisyyden tunteen pitkään.  Kuidut lisäävät suolistossa kulkevan massan määrää ja helpottavat vatsan toimintaa.

5. Suojaa suolistosyövältä

Kun suolisto voi hyvin, myös suolistosyöpien riski pienenee. Näin ajatellen kauralla on suolistossasi varsin tärkeä tehtävä.

6. Monipuolisesti tärkeitä kivennäisaineita

Kaurasta saa tasapainoisessa suhteessa hiilihydraatteja, hyvälaatuista proteiinia ja hyvää rasvaa. Kauraan on pakattu myös B- ja E-vitamiineja sekä kivennäisaineita, kuten sinkkiä, seleeniä, magnesiumia ja rautaa.

7. Harvinaista lysiini-aminoahappoa

Siinä on muihin viljoihin nähden enemmän lysiini-aminohappoa, jota on saatava päivittäin ravinnosta. Lysiiniä tarvitaan muiden aminohappojen tavoin valkuaisaineiden valmistamiseen elimistössä.

8.  Sopii keliaakikolle

Vehnän, rukiin ja ohran käyttö on keliaakikolta kielletty, mutta useimmat keliaakikot voivat syödä kauraa, kunhan se on puhdaskauraa eli tuotettu erillään gluteenia sisältävistä viljoista. Kaura ei sisällä gluteenia.

 

Lähteet:

http://www.oatsandhealth.org/
http://kehittyvaelintarvike.fi/
http://www.kaurayhdistys.fi/

Bambiina

Kaura on terveysruokaa – 8 hyvää syytä keittää kaurapuuroa

Olen kauran ystävä ollut lapsuudesta saakka, ja syönyt sitä mitä moninaisemmin. Nykyään olen jättämässä valkoisen vehnäjauhon kokonaan pois ja tilalle olen ottanut esim. leipomiseen kaurajauhon. Vatsani kanssa minulla ei ole ollut koskaan sanottavampia ongelmia. Syön myös omenan päivässä. Rakastan talkkunaa ja viiliä yhdessä, mutta laitan paljon myös ns. kylmäpuuroa näistä aineksista.
Lue kommentti