Sisäisesti ja ulkoisesti nuorentava sinkki tehostaa vastuskykyä ja tekee hyvää iholle ja hiuksille.

Sinkki on paljon vartija varsinkin kypsässä iässä. Sinkki vaikuttaa hormonitasapainon säilymiseen ja sillä on muitakin sisäisesti ja ulkoisesti vaikuttavia ominaisuuksia.

Sinkki vaikuttaa myönteisesti sekä aivojen vireyteen että ihon ja hiusten kuntoon. Sen sanotaan myös laimentavan vaihdevuosi-ikäisten kuumia aaltoja.

Puhtia vastustuskykyyn

Yli sata elimistölle tärkeää entsyymiä saa sinkistä puhtia. Se on verisuonille tärkeä antioksidantti ja parantaa siinä samalla vastuskykyämme. Sinkkilisän uskotaan myös hieman lyhentävän flunssan kestoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Raskas työ, kova treenaaminen ja hikoilu syövät sinkkivaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sinkin puute liittyy myös syömishäiriöihin. Esimerkiksi Ruotsissa asia nousi taannoin vahvasti esiin, kun kruununprinsessa Victorian anoreksiaa lääkittiin sinkkikuurilla, jossa hän sai sinkkiä 45 milligrammaa vuorokaudessa.

Lasten hidastuneen kasvun hoitamisessakin sinkkiä on käytetty.

Näistä saat sinkkiä

Hyviä sinkin lähteitä ovat osterit sekä muut äyriäiset, sisäelimet, ruotoineen syötävät kalat, poro ja siipikarja sekä maitotuotteet. Sinkkiä saa myös vehnänleseistä, vihreistä vihanneksista kuten pinaatista ja parsakaalista, tummasta suklaasta sekä siemenistä ja pähkinöistä. 

Eläinperäinen sinkki imeytyy paremmin kuin kasviperäinen. Myös hyvin kuitupitoinen ruokavalio – joka muuten on terveellinen – vähentää sinkin imeytymistä.

Sinkkiä pitäisi saada 15 milligrammaa vuorokaudessa. Yleensä suomalaiset saavat tarpeeksi sinkkiä ravinnosta, jos ruokavalio on monipuolinen ja tasapainoinen. 

Vanhuksilla sinkin saanti on usein huomattavasti suosituksia vähäisempää, mikä alentaa vastustuskykyä.

Puutos näkyy ihossa ja hiuksissa

Sinkin puutos voi ilmetä iho-ongelmina, hiustenlähtönä ja hauraina kynsinä. Haavat saattavat parantua hitaasti ja infektiot toistua usein, jos sinkin saanti jää vähälle. Lisäksi haju- ja makuaisti voivat heiketä ja ruokahalu huonontua.

Lähteet: Ravintoterapeutti Kaisa Jaakkola, tri Matti Tolonen ja www.terveyskirjasto.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla