Yksipuolisesti syövää voi uhata anemia, ja etenkin kasvissyöjän on oltava tarkkana. Tiedätkö, miten voit edistää raudan imeytymistä?

Jos rautaa saa ravinnosta liian vähän, saattaa seurauksena olla anemia. Vanhan kansan anemiasta käyttämä termi verenvähyys kertoo jotain taudin taustoista: anemiassa on kyse veren punasolujen liian pienestä määrästä ja siten matalasta hemoglobiiniarvosta. Anemiaa on useita tyyppejä, joista raudanpuuteanemia on yleisin.

Lievän anemian oireita ovat väsymys ja suorituskyvyn lasku. Vaikeammassa anemiassa väsymys on voimakasta, lisäksi potilasta saattaa huimata ja henkeä voi ahdistaa. Muita oireita ovat esimerkiksi päänsärky, huomattava kalpeus, ruokahaluttomuus tai kivut sydänalassa.

Rautalääkekuuria ei pidä aloittaa omin päin.

Raudanpuuteanemia liittyy tavallisimmin runsaisiin kuukautisiin ja joskus verenvuotoon ruuansulatuskanavassa. Kun raudanpuute todetaan, sen syy on aina selvitettävä. Anemiaa ehkäistään ja hoidetaan viikkoja tai kuukausia kerrallaan kestävillä rautalääkekuurilla. Vatsan- ja suoliston verenvuodot, vuotavat peräpukamat ja vakavat sairaudet pitää tutkimuksissa sulkea pois.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Omin päin ei silti ole rautalääkekuuria syytä aloittaa, sillä liika raudansaanti kuormittaa maksaa ja munuaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hemoglobiini puolestaan alenee monissa kroonisissa sairauksissa. Yleisin matalan hemoglobiinin syy on munuaisten vajaatoiminta. Munuaispotilaat tarvitsevat usein pistoksina annettavaa erytropoietiinia eli urheiludopingista tuttua ”epoa”, joka aktivoi luuytimen punasolujen tuotantoa.

Muita anemiaan johtavia tiloja ovat reumasairaudet, elimistön krooniset tulehdustilat ja syövät. Anemian harvinaisia syitä ovat esimerkiksi punasolujen kiihtynyt hajoaminen tai luuydinsairaus.

Lihatuotteiden raudasta imeytyy parikymmentä prosenttia, kasviksien raudasta vain pari prosenttia.

Kasvissyöjälle tarpeeksi

Yksipuolinen ruokailu lisää sekin raudanpuutosanemian vaaraa. Erityisesti kasvissyöjän on syytä olla tarkkana. Kasvikunnan tuotteista saa huonosti imeytyvää rautaa eli non-hemirautaa. Sitä on tosin kohtuullisesti esimerkiksi nokkosessa tai täysjyväviljassa, mutta raudan saanti saattaa jäädä kasvissyöjällä silti vajaaksi. Jos potee selittämätöntä väsymystä, kannattaa mittauttaa hemoglobiininsa.

Sen sijaan lihakunnan rauta on paremmin imeytyvää hemirautaa. Kun kasvikunnan raudasta imeytyy keskimäärin pari prosenttia, eläinkunnan raudasta imeytyy parikymmentä prosenttia.

Monipuolisuus on valttia

Iäkkäillä on ylipäätään usein vajetta riittävästä energiasta eli kaloreista, ja ruokavalio voi olla yksipuolinen.

Olisi hyvä varmistaa, että lautasella on päivittäin proteiineja eli valkuaisaineita. Lämpimällä aterialla voisi nauttia vaikkapa broileria, punaista lihaa ja kalaa vuorotellen. Leivän päälle voi ostaa leikkeleitä, kinkkua, meetvurstia sekä graavi- ja savukalaa.

Raudan imeytymistä estävät maitotuotteiden kalsium sekä kahvi ja tee.

Mutta millaisissa ruuissa on parhaiten rautaa? Maksa on ykkönen, mutta sitä ei edelleenkään suositella syötäväksi kovin usein. Maksassa on liikaa A-vitamiinia ja ympäristöstä kertyneitä raskasmetalleja. Maksaa voi syödä kerran, kaksi kuukaudessa. Maksamakkarasta saatu rautamäärä pysyy kohtuullisena, jos aikuinen nauttii esimerkiksi pienen pötkön viikossa.

Tehosta imeytymistä

Tiesitkö, että voit myös tehostaa raudan imeytymistä? C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään etenkin silloin, kun rauta on peräisin kasvikunnan tuotteista. Kannattaakin syödä rautaa sisältävän täysjyväleivän päälle vaikkapa appelsiini, annos marjoja tai juoda lasi täysmehua.

On kuitenkin myös aineita, jotka estävät raudan imeytymistä elimistösi käyttöön. Sellaisia ovat etenkin maitotuotteiden kalsium sekä kahvi ja tee. Ota rautatabletti vasta kaksi tuntia niiden syönnin ja juonnin jälkeen.

Asiantuntijoina kehittämispäällikkö Anni Helldán THL:stä sekä farmaseutti, tuotetiedon koordinaattori Hertta Hurme Yliopiston Apteekista.

 

Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 6/2016.

Sisältö jatkuu mainoksen alla