Viisi suomalaista naista lähti keramiikkakursille Keski-Italiaan. Mitä heidän opettajansa heiltä odotti?

Keskiaikainen Villamagnan kylä sijaitsee Keski-Italiassa kukkulalla, jonka rinteitä peittävät viiniköynnökset ja oliivilehdot. Turistit ovat siellä harvinaisuus. 

Sinne suomalaisnaisten joukko kuitenkin matkusti. Liisa, Ritva, Sisko, Suoma ja Marjatta viettivät viikon kylässä. He matkustivat Villamagnaan osallistuakseen paikallisen keramiikkataiteilija Giuseppe Liberatin keramiikkakurssille. Naisryhmä oli pajan ensimmäinen ulkomaalaisista osallistujista koostuva kurssi. 

– Opin yllättävän paljon. Mielelläni olisin jatkanut pidempäänkin, koska viikossa ei ehtinyt tehdä kaikkea. Keskiaikainen kyläympäristö vuorineen virittivät luovuuteen, pohtii Ritva Poikela.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Marjatta (oikealla) ja Ritva keskittyvät työhön. Giuseppe Liberatin tytär Marta neuvoo.
Marjatta (oikealla) ja Ritva keskittyvät työhön. Giuseppe Liberatin tytär Marta neuvoo.

Giuseppe Liberati on syntyperäinen villamagnalainen. Hän perusti oman työpajan valmistuttuaan Chietin taideakatemiasta 1985. Mies aloitti perinteisen talouskeramiikan tekijänä, mutta laajensi pian muihin keramiikkatöihin.

– Ei tarvitse hylätä perinteitä, vaikka siirtyykin uusille urille ja haluaa jättää jälkensä aikaan, jossa elämme, Liberati sanoo.

Moderniin keramiikkaan siirtynyt Liberati on saanut lukuisia taidepalkintoja ja hänellä on ollut näyttelyitä sekä eri puolilla Italiassa että naapurimaissa. Hänen intohimonsa on kokeilla uutta: erilaisia värejä, uusia aineita, erilaisia polttotekniikoita.

Liberatia inspiroi luonto ja hän on huolissaan tavasta, jolla ihminen tuhoaa tätä planeettaa. Töissään Liberati tuntee voivansa ilmaista sisintään ja näkemyksiään. Hän kertoo kokevansa onnistumista, jos hän pystyy välittämään ajatuksensa taideteoksen kautta katsojalle.

– Silloin en ole tehnyt vain yksinkertaista keramiikkaa.

Suomalaisten keramiikkakurssilaisten töitä.
Suomalaisten keramiikkakurssilaisten töitä.

Entä miten Giuseppe Liberati neuvoo keramiikkakurssista tai muista taideharrastuksista haaveilevia?

  1. Sinulla tulisi olla kärsivällisyyttä katsoa, havainnoida ja kuunnella.
  2. Ole valmis löytämään jotain uutta itsestäsi.
  3. Haluan oppilaiden hoksaavan, että käsityön tekeminen vaatii ensijaisesti päätä ja sen jälkeen käsiä.
  4. Toivon, että jokainen saa mahdollisuuden kokea, kuinka on onnistunut luomaan jotain tyhjästä. 

Lue suomalaisnaisten matkakertomus ET-lehden numerosta 20/2016. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla