
Clara Steffa lienee Suomen nuorimpia keramiikkakokoelman omistajia. Hän sai isoisänsä Tim Steffan Marita Lybeck -kokoelman, jota ihailee myös isä Pablo Steffa. Tunnetko Lybeckin värikkään tuotannon? Antiikki & Design -lehti tapasi keräilijän ja perheen.
Tim, Pablo ja Clara ovat Steffojen perhe kolmessa sukupolvessa. Heistä vanhin, Tim Steffa, tutustui Marita Lybeckin keramiikkaan taiteilija ja muotoilija Howard Smithin opastuksella kolmekymmentä vuotta sitten. Antiikki & Design-lehden verkkosivuilla perhe kertoo suhteestaan suomalaiseen muotoilijaan ja tämän teoksiin.
Amerikkalaissyntyinen Tim Steffa ihastui Lybeckin tuotannon muotokieleen ja demokraattisuuteen; esineet on tehty kaunistamaan jokapäiväistä arkea. Pääosa kokoelmasta on käyttöesineitä, kuten terriinejä, kuppeja, kannuja ja kermakkoja. Tim Steffan mielestä Lybeck ei ollut tarpeeksi arvostettu ja tunnettu. Poika Pablo ihastui muotokieleen samoin.
– Marita Lybeck oli minulle aluksi aika vieras nimi, mutta ihastuin heti hänen muotokieleensä. Esineissä on vahva käsityön tuntu, mutta ne ovat myös korkeatasoista muotoilua. Värit, lasitukset ja muodot ovat minun silmiini aivan kohdillaan, kuvitustoimisto Agent Pekkaa vetävä Pablo Steffa sanoo.
– Jatkan kokoelman kartuttamista. Lybeckin keramiikkaa liikkuu harvakseltaan antiikkimarkkinoilla. Olen myös huomannut, että hinnat vaihtelevat suuresti.
Aika näyttää, mitä Clara Steffa tekee omistamallaan kokoelmalla, mutta ainakin hän tykkää esineistä.
Suosikiksi nousee keltainen korvaton kuppi.
– Pidän siitä, koska se on keltainen, ja minä tykkään keltaisesta.
Tieto
Kuka oli Marita Lybeck?
Helsingissä syntynyt Marita Lybeck (1906–1990) oli suomalaisen käyttökeramiikan uudistaja, jonka Emmel-yritystä on pidetty Iris-tehtaan kaltaisena tuoreen keramiikkakielen luojana. Hän on kuitenkin jäänyt monille vieraaksi siitäkin huolimatta, että hän työnsä huomioitiin hopeamitalilla Milanon triennaalissa 1954.