Leikattu polvi tai kipeä olkapää voivat olla esteenä autoilulle. Ratkaisun tuo automaattivaihteisto, joka auttaa kuljettajaa keskittymään ajamiseen ja lisää siten myös liikenneturvallisuutta.

 ”Tässä iässä osaan jo arvostaa mukavuutta. Enää en tunne tarvetta ’jättää mustaa jälkeä R-kioskin eteen’ Kari Hotakaista lainatakseni. Voin siis jättää käsivaihteiston turhan rääkkäämisen nuoremmille, kertoo Ulla Jarva

"Olen pyöritellyt rattia reilusti yli 30 vuotta. Mielenkiinnolla lähdin koeajamaan tuliterää kuusiportaisella automaattivaihteistolla varustettua autoa. "

Ehdottomasti vaikeinta oli unohtaa vasemman jalkani olemassaolo. Sitä ei kerta kaikkiaan tarvita mihinkään.

Kaupunkiajossa, ruuhkaliikenteessä ja muissa hankalissa ajotilanteissa automaatti oli lyömätön. Lähdin liikennevaloista todella sutjakkaasti. Jonon yllättävä nytkähtely ei puuduttanut kytkinjalkaani, koska heiluttelin sitä huolettomasti tyhjän panttina.

Polven nivelrikkokaan ei ilmoitellut olemassaolostaan. Hartiani ja ranteeni eivät rasittuneet jatkuvasta vaihdekepin veivaamisesta. Mäkilähdöt olivat suoranainen nautinto, koska auto ei vahingossakaan valunut taaksepäin.

Normaaliajossa en edes huomannut vaihteelta toiselle siirtymistä. Nopeissa kiihdytyksissä, kuten ohitustilanteessa, vaihto tuntui pienenä nykäyksenä. Muun liikenteen jalkoihin en todellakaan jäänyt.”

Koeajossa Peugeot 3008 THP 156
automaatti. Moottori: 1,6-litrainen bensaturbo, 156 hv ja 240 Nm.
Yhdistetty kulutus 7,7 l/100 km,
CO₂-päästöt 178 g/km. Hinta
alkaen 29160 e. www.peugeot.fi

Yhdeksän myyttiä automaattivaihteista

1 Automaatilla on vaikea ajaa.

Tarua. Automaattivaihteisella autolla ajettaessa kuski voi keskittyä vain kaasun ja jarrun käyttöön. Se helpottaa etenkin kaupunkiajoa. Käsivaihteistoon tottuneen voi olla aluksi vaikea tottua ajamaan autolla, jossa ei ole kytkintä. Vasen jalka täytyy pitää tietoisesti pois polkimilta ja keskittyä painamaan kaasua ja jarrua oikealla jalalla. Sulavaa jarrun käyttöä kannattaa harjoitella ennen muun liikenteen joukkoon lähtemistä.

2 Automaatti kuluttaa enemmän.

Totta ja tarua. Takavuosina automaattivaihteiset autot olivat tosiaankin janoisempia kuin käsivaihteiset. Uusien autojen kohdalla väite ei enää välttämättä pidä paikkaansa. Etenkin kaksoiskytkimellä varustetut vaihteistot ovat jo hyvinkin pihejä. Ja oli automaatin tyyppi mikä tahansa, on sillä aina yksi etu käsivaihteiseen verrattuna: automaatti osaa
aina valita oikean vaihteen, toisin kuin ihminen.

3 Automaattivaihteinen auto on turvallisempi.

Totta. Liikenteessä tup­paa tapahtumaan koko ajan kaikenlaista, mikä vaatii kuljettajan huomiota. Kun automaatti vapauttaa vaihteiden venkslaamiselta, kuskille jää enemmän aikaa keskittyä liikenteeseen. Liikenneturva on kannustanut iäkkäitä autoilijoita vaihtamaan auto­maattivaihteiseen autoon
järjestämällä koeajopäiviä.
 

4Automaatti kiihtyy hitaammin.

Totta ja tarua. Pitää kutinsa monien vanhempien autojen suhteen ja joidenkin automaattivaihteistojen kanssa – tosin sillä edellytyksellä, että kuski osaa kiihdyttää käsivalintaisella oikein. Osa uusista automaateista pesee taitavankin suharin. Maantieajossa automaatilla kiihdyttäminen vaatii pientä ennakointia, sillä vaihteistolta kestää hetken löytää sopiva vaihde.

5 Automaattivaihteinen auto maksaa enemmän.

Totta.  Valitettavasti hienompi tekniikka usein on kalliimpaa. Automaattivaihteiston lisähinta riippuu automerkistä ja -mallista. Keskihintaisissa perheautoissa kustannus on parisen tonnia. Automaattivaihteet saa nykyään useimpiin edullisiin automalleihin. Halvin automaattivaihteinen auto maksaa noin 12 000 euroa. Alle 20000 eurolla löytyy 59 eri automallia, kun eri varustetasot
lasketaan mukaan.

6 Automaatti menee helposti rikki ja sen korjaaminen on kallista.

Totta ja tarua. Esson
baarin nurkkapöydässä kuulee helposti tarinoita eri automaattivaihteistojen vikaherkkyydestä. Varmaa tietoa asiasta on hankala saada, sillä valmistajat eivät ongelmista huutele. Tosiasia on, että automaattivaihteiston korjaaminen on kallista. Toisaalta automaattivaihteisto on paljon vaikeampi saada rikki kuin käsikäyttöinen. Lisäksi automaatti vähentää auton voimansiirtoon kohdis­tuvaa rasitusta.

7 Talviajo on vaikeaa automaatilla.

Tarua. Päinvastoin, liikkeellelähtö liukkaalla onnistuu automaatilla paljon helpommin, koska kuski voi keskittyä kaasun oikeaan annosteluun. Mäkilähdötkin sujuvat paremmin, sillä auto ei pääse luisumaan taaksepäin.

8 Asuntovaunun vetäminen on kiellettyä.

Tarua.  Automaattivaihteisto ja asuntovaunu ovat hyvä yhdistelmä. Etenkin leirintäaluepyörittely ja liikkeellelähtö ovat automaatilla helppoja.
Tärkeintä on muistaa, ettei autolla saa kiskoa painavampaa vaunua kuin rekisteriotteessa on sallituksi ilmoitettu. Raskaan vaunun vetäminen aiheuttaa lisäkuormitusta vaihteistolle, erityisesti mäkisessä maastossa. 

9 Automaattiautoa ei saa käynnistää mäkistartilla.

Totta.  Jos automaatti­vaihteisesta autosta hyytyy akku, sitä ei saa yrittää käyntiin mäkistartilla. Autoa ei saa myöskään lähteä omin neuvoin hinaamaan, vaan pitää ottaa yhteys asiantuntevaan hinauspalveluun.

hmmmmn

Automaattivaihteet helpottavat ajoa

Se on täysin tottumiskysymys ajaako manuaalilla vai automaatilla. Jos vaihteiden vaihto tuottaa päänvaivaa, on sitten automaatti varmasti oikea vaihtoehto. Ennakoiva ajotapa helpottaa kummasti manuaalilla ajoa, kun esim. ennakoi ajoissa saapuessa risteykseen ja antaa vaan kierrosten laskea ja vaihtaa aina tarpeeksi pienen vaihteen, eikä yritä jurnuttaa isolla vaihteella tai aja kytkin painettuna pohjaan vapaalla. Kun on oikea vaihde valmiina pykälässä, ei tarvitse jatkuvasti luistattaa kytkintä...
Lue kommentti