Jatkossa automme ovat niin fiksuilla laitteilla varustettuja, että ne osaavat soittaa hätänumeroon 112.

Suomessa on arvioitu, että jopa kahdeksan prosenttia auto-onnettomuuksissa kuolleista olisi voitu pelastaa, jos kaikissa autoissa olisi hätäkeskukseen soittava järjestelmä. Sitä kutsutaan eCall-järjestelmäksi, ja se on tulossa Suomen markkinoille noin kolmen vuoden päästä.

Onnettomuuden tapahtuessa eCall välittää myös auton tarkat sijaintitiedot hätäkeskukseen.  Silti eCall ei seuraa auton sijaintia jatkuvasti, vaan se aktivoituu ainoastaan onnettomuustilanteissa.

– Näin apua saadaan nopeasti paikalle, vaikka kuljettaja ja matkustajat olisivat menettäneet tajuntansa tai eivät osaisi kertoa sijaintiaan. Auton kuljettaja voi myös itse aktivoida järjestelmän tarvitessaan apua, kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotteessaan.

Trafin mukaan kuolemantapausten vähenemisen lisäksi loukkaantuneiden toipumisennuste paranee tällä järjestelmällä. Se on käyttäjälleen maksuton. Myöskään siihen tarvittava laitteisto ei nosta auton hintaa merkittävästi, sanoo Trafi.

Ensimmäiset julkista eCall-palvelua hyödyntävät uudet autot tulevat Suomeen loppuvuodesta 2017. Laite on mahdollista myös asentaa vanhempaan autoon, kun järjestelmä on käytössä.

Suomessa eCallin käyttöönottoa valmistelevat viranomaiset ja VTT.