Mielitkö moottoripyörän selkään taas pitkän tauon jälkeen? Silloin kannattaa päivittää taidot nopeasti ennen liikenteeseen menoa.

Jos et ole pitkään aikaan ajanut moottoripyörällä, ota muutama ajotunti taitojen verryttämiseksi. Näin saat ajokokemusta opastetusti ja pääset tutustumaan nykypyörien  ominaisuuksiin. Tätä mieltä on ainakin autokoulupomo.

– Moottoripyöräily on taitoa vaativa yksilölaji. Ensin keskustelemme asiakkaan kanssa hänen taustoistaan ja ajokokemuksestaan. Sen jälkeen hän saa 1,5 tuntia pyörän käsittelyopetusajoa kevytmoottoripyörällä. Päivän tai parin päähän varataan toinen ajokerta. Usein 2–4 ohjattua ajokertaa riittää, kertoo helsinkiläisen Haagan Autokoulu Oy:n toimitusjohtaja Jouko Kalliola.

Senioreita ei autokouluissa juuri käy. Haagassakin heitä on vain kourallinen vuosittain, usein pyöräkauppiaan lähettäminä. Kalliola toivookin, että kaupat ohjaisivat uutta pyörää ostavia motoristeja ajokoulutukseen ”ruosteenpoistoon”.

–  Joka kevät erottaa liikenteen seasta kokemattoman tai seniorimotoristin, jota moottoripyörä vie, vaikka motoristin pitäisi viedä pyörää.

Lue myös: Tiesitkö tämän hämmentävän luvun? Suomessa on 670 000 yli 65-vuotiasta moottoripyöräkortin omistajaa

Osa kauppiaista tarjoaa pyöränoston kylkiäisiksi ratapäiviä, joissa opetellaan kaarreajotekniikkaa, jarrutusta ja hidasta ajoa. Koulutusta voi etsiä myös moottorikerhojen ja moottoriratojen internetsivuilta. Kaikille avoimia tapahtumia on joka kevät ja kesä.

Näön heikkeneminen ja näkökentän kaventuminen haittaa ajamista aina. Moottoripyörän kypärä kaventaa näkökenttää entisestään. Asiasta kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa.

Ikä sinänsä ei estä moottoripyöräilyä. Esimerkkinä tästä on motoristi Aimo Heinonen, joka vielä vuonna 2013 kiersi Road Racingin Superbike B-sarjassa tonnisella GSX-R:llä kiusaamassa nuoria kundeja ja gimmoja. Hän oli tuolloin 70-vuotias.

Mielenkiintoinen artikkeli:
Yli 60-vuotiaat muita harvemmin liikenneonnettomuuksissa

Lue myös siitä, kun nuoruudenrakkaus palasi Tarmo Suonojan elämään: