Mitä tehdä, jos hiihtolomamatkaan tulee mutkia. Lento viivästyy, hotelli on ihan muuta kuin kuvassa? Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies varoittaa matkailun sudenkuopista.

Hiihtolomalla on ihana paeta kylmää, pimeää ja arkea. Vähän levätä. Entä jos näin ei kaikki menekään?

Lento myöhästyy, matkalaukku katoaa tai majoitus ei vastaa sovittua. Miten selvitä lomamatkalta ilman vatsahaavaa tai uuden loman tarvetta?

Lentomatkustaja, tarkista oikeutesi

Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäki myöntää, että lentomatkustamiseen liittyvistä ongelmista kysellään heiltä koko ajan yhä enemmän.

– Erityisesti lentojen peruuntumisesta ja viivästymisistä ja siitä, miten niitä korvataan, kysellään lähes päivittäin, Kivimäki kertoo.

Matkustamista helpottaa tekee turvallisemmaksi se, että EU-kansalaisilla on turvanaan yhtenäiset matkustajan oikeudet.

– Lentoyhtiöiden toiminta on näyttäytynyt useissa ongelmatapauksissa meille kuitenkin aika ongelmallisena. Kuluttajien kyselyihin vastataan niistä hitaasti, tiedotus on takkuillut ja viivästysten ja peruutusten syitä perustellaan huonosti, jos ollenkaan, Kivimäki kertoo.

Hän muistuttaa kuitenkin, että lentoyhtiöillä on aina velvollisuus huolehtia matkustajan pääsystä perille määränpäähänsä. Odotusaikana lentoyhtiön täytyy tarjota maksutta huolenpitoa, kuten aterioita ja virvokkeita, kahta maksutonta puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä.

– Tämä kattaa myös viivästyksestä johtuvat välttämättömät hotelliyöpymiset ja kuljetukset lentoaseman ja hotellin välillä.

Enemmän tulkintaristiriitoja tuleekin korvauskysymyksistä, jos matkustaja hakee vakiokorvausta ja vahingonkorvausta vaikkapa kovasti myöhästyneestä lennosta.

– Lentojen viivästymisissä ja peruuntumissa lentoyhtiön vetoavat yleensä poikkeuksellisiin olosuhteisiin, jolloin matkustajalla ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. Tällaisten olosuhteiden määritteleminen onkin sitten hankalampi juttu.

Matkustaja, reklamoi nopeasti

Jos sitten lomamatkakohteen majoituksessa on ongelmia tai se ei vastaa sovittua, täytyy asiasta ilmoittaa välittömästi hotellille tai oppaalle, jos kyseessä on valmismatka.

– Jos valittaa vasta matkan jälkeen puutteesta, joka olisi voitu korjata matkan aikana, se ei oikeutta pääsääntöisesti enää hinnanalennukseen, Kivimäki toteaa.

Valmismatkat ovat yleisesti melko turvallinen ja vaivaton tapa matkustaa, mutta viime aikoina nekin ovat työllistäneet kuluttajakeskusta.

– Meille on tullut kyselyitä siitä, kun valmismatkan ohjelma on tilauksen jälkeen heikentynyt ilman, että hintaa on tarkistettu.

Kivimäki kehottaakin ihmisiä olemaan tarkkana myös valmismatkojen suhteen. Jos esimerkiksi matkatoimisto ei ole entuudestaan tuttu, kannatta etsiä muiden matkustajien kokemuksia erilaisilta verkon keskustelupalstoilta.

Vältä elektroniikan ostamista ulkomailta

Kuluttajakeskus on saanut viime aikoina useampia yhteydenottoja, joissa on kerrottu mönkään menneistä elektroniikkaostoista muun muassa Espanjan lomakohteissa. Eräs suomalainen oli muun muassa hankkinut tablettitietokoneen, joka kotimaassa osoittautui vastoin myyntipuheita lähes arvottomaksi piraattituotteeksi.

– Lomamatkalla kannattaa jättää elektroniikkaostokset tekemättä, jos tekniikka ei ole kovin tuttua.

Myös lomatuotteita kauppaavien henkilöiden kanssa on syytä olla valppaana. Kuluttajakeskuksen mukaan useat kymmenet suomalaiset allekirjoittavat erilaisia lomaosake -tai matkatarjouksia.

Myyjä, joka lupaa edullisia hotelliöitä ja lahjakorttia risteilylle, saa kuluttajan unohtamaan, että etukäteen maksaminen on riski. Kivimäen mielestä erilaisiin lomatuotteiden esittelytilaisuuksiin ei houkutteluista ja tarjouksista huolimatta kannata osallistua, ellei ole jo aiemmin selvittänyt myyjän taustaa.

Tihrusta ehdot tarkkaan

Nykyään, kun valtaosa matkoista ostetaan verkosta, Saija Kivimäki muistuttaa, että on tärkeää tarkistaa myyjän olevan luotettava. Ensimmäisenä kannattaa selvittää, että verkkosivuille löytyy yhteystiedot. Jos ne ovat epäselvät, kannattaa jättää varaus tekemättä. Myös matkatoimiston googlettamalla löytyy usein kuluttajien kokemuksia.

– Ja sitten on syytä lukea tarkkaan kaikki sopimusehdot ennen kuin maksaa, Kivimäki neuvoo. Ja maksamiseen verkossa hän suosittelee aina luottokorttia ja tarkkoja silmiä.

– Turhasta näppäilyvirheestä voi kertyä tuntuva lisämaksu ja joissain tapauksissa on ostettava kokonaan uusi lippu.

Jos matkalla kuitenkin kaikesta varoittelusta huolimatta kompastuu johonkin sudenkuoppaan, Saija Kivimäki neuvoo olemaan yhteydessä Euroopan Kuluttajakeskukseen.

– Myös meidän internet-sivuillemme on kerätty kattava määrä erilaisia toimintaohjeita kuluttajille, niihin kannattaa tutustua.