Lomamatka meinasi mennä pipariksi, kun pankki sulki ilmoittamatta luottokortin. Kuinka käy maailmalla silloin?

Reissuilla moni kaivaa lompakosta käteisen sijaan kortin, mutta entäpä jos korttia käytetään salaa väärin ja se joudutaan sulkemaan?

Miten pankin asiakas voi suojautua aiheettomilta luottokorttilaskuilta, Nordean lehdistöpäällikkö Anni Kuusisto?

– Helppo ja varma tapa suojata omaa korttia mahdolliselta väärinkäytöltä on käyttää korttiin liittyviä turvaominaisuuksia. Kortin verkkokäyttö on mahdollista estää kokonaan ja sallia kortin verkkomaksut esimerkiksi ainoastaan ostosten tekemisen ajaksi. Toinen tehokas tapa suojautua kortin väärinkäytöltä on rajata sen maantieteellistä käyttöaluetta hyödyntäen korttien maarajausta. Molempien asetusten muuttaminen onnistuu konttorin ja asiakaspalvelun lisäksi kätevästi verkkopankin kautta.

Uskaltakaako luottokorttia käyttää verkko-ostoksilla?

– Verkossa kortilla maksamisen turvallisuutta lisäävät kansainvälisten korttiyhtiöiden säännöt, jotka takaavat maksun palauttamisen maksajalle, jos tapahtuma on reklamoitu.

Maksajan turva ei rajoitu ainoastaan korttitietojen väärinkäyttöön, vaan se pätee myös tilanteissa, joissa kortinhaltijan itse tekemään verkko-ostokseen liittyen on ongelmia – esimerkiksi konkurssitapaus tai verkkokauppa ei toimita tuotteita. Vastaavaa turvaa ei sisälly käteisellä tai verkkopankin kautta tililtä maksettuihin maksuihin.

Lue lisää: 28 vinkkiä verkkomaksamiseen.

Mitä pitää huomioida, jos luottokorttia käyttää ulkomailla?

– Yleisesti ottaen voidaan todeta, että maksaminen ulkomailla ei juurikaan eroa maksamisesta kotimaassa. Matkoilla on aina hyvä palauttaa mieleen kotimaassakin pätevät turvallisen maksamisen ohjeet, kuten summan varmistaminen ennen hyväksymistä, tunnusluvun suojaaminen, kortin säilyttäminen näköetäisyydellä maksutilanteessa ja kuitin pyytäminen myös mahdollisesti epäonnistuneista ostoksista.

Etenkään matkalla ei kaikkia kortteja kannata kantaa mukanaan tai säilyttää samassa paikassa. Ennen matkaa on aina hyvä tutustua esimerkiksi
Ulkoasianministeriön matkustustiedotteisiin. Kotimaahan palattua kannattaa kortin maantieteellinen käyttöalue rajata jälleen omaa arkea ja tarvetta vastaavaksi.

Taustaa: Älä pilaa kesääsi unohtamalla nämä pankkiasiat.

Jos kortti katoaa, se on heti suljettava. Joskus taas pankki voi sulkea kortin havaitessaan epäilyttäviä ostotapahtumia. Miten kortin sulkemiseen kannattaa varautua?

– Kortin sulkeminen on aina ikävä ja toisinaan myös yllättävä tilanne. Varakortti oman ensisijaisen kortin rinnalle on toimiva tapa varmistaa maksamisen sujuminen myös yllättävissä tilanteissa.

Pankki saattaa veloittaa epämääräiset laskut asiakkaan tililtä, vaikka on niiden takia jo sulkenut kortin. Miksi ihmeessä?

– Monessa tapauksessa tapahtuma itsessään on välitetty eteenpäin maksuverkkoon eikä sen peruuttaminen ole mahdollista.

Jos selvittelyn kohteena olevat tapahtumat on maksettu luottokortilla, ne voidaan ottaa huomioon asiakkaan laskutuksessa siten, että tapahtumat vähennetään asiakkaan laskun loppusummasta heti. Mahdollisesti aiheutuneet aiheettomat korot ja kulut hyvitetään asiakkaalle puolestaan reklamaatiokäsittelyn päätyttyä.

Taustaa: Osaatko käyttää pankkikorttiasi?

Korttireklamaatio on lähetettävä kirjallisesti pankkiin, eikä sitä voi täyttää sähköisesti. Miksi reklamaation tekeminen on tehty niin hankalaksi?

– Kortteihin liittyvät väärinkäytökset ovat aina ikävä tilanne. Toimeksiannon tapahtumien selvittämiseen on tultava asiakkaalta, eli asiakas kiistää maksut omikseen. Käsittelyaika on pitkälti sidonnainen kansainvälisten korttijärjestöjen (Visa / MasterCard) reklamaatiota koskeviin säännöksiin ja niissä tarkemmin määriteltyihin aikarajoihin, jotka liittyvät esimerkiksi kauppiaan velvollisuuteen ja mahdollisuuteen antaa vastine reklamoituun tapahtumaan.

Onko luottokortti turvallinen maksuväline?

– Yhteenvetona voidaan todeta, että kortti on turvallinen maksuväline niin verkossa kuin ulkomailla, monessa tapauksessa jopa käteisen käyttöä turvallisempi. Varastettua käteistä rahaa ei korvaa mikään, mutta kortin katoamistapauksessa on kortti puolestaan suljettavissa yhdellä puhelinsoitolla. Mikäli vahinko on jo päässyt tapahtumaan, ovat tapahtumat edelleen reklamoitavissa.

Lue myös: Kortti vai käteinen raha?

5 vinkkiä kortin käyttäjälle

  • Käytä kortin turvaominaisuuksia. Voit estää verkkokäytön ja rajata kortin maantieteellistä käyttöaluetta.
  • Muista turvallisen maksamisen ohjeet: varmista summa ennen hyväksymistä, suojaa tunnusluku, säilytä kortti näköetäisyydellä maksutilanteessa ja pyydä kuitti myös epäonnistuneista ostoksista.
  • Ota heti yhteys pankkiin, jos kortti katoaa tai huomaat, että sitä on käytetty luvatta.
  • Reklamoi epäselvistä tapauksista mahdollisimman nopeasti, mutta varaudu pitkään selvittelyaikaan. Joskus reklamaation oheen vaaditaan rikosilmoitus.
  • Hanki varakortti siltä varalta, että varsinainen korttisi katoaa tai se joudutaan sulkemaan.

Kortti suljettiin juhannuksena

Juhannusreissulla meinasi käydä huonosti, kun kortti ei kelvannut huoltamolla. Kun pankkiautomaattikaan ei korttia huolinut, oli pakko kirjautua verkkopankkiin. Siellä vilkkui luottokortin kohdalla varoitusmerkki, jonka aiheuttajaksi paljastui kaksi kummallista katevarausta. Yhteensä reilun 600 dollarin varaukset oli tehty juhannusaattona, jolloin sekä kortti että sen omistaja olivat olleet kaukana niin oikeista kuin verkkokaupoistakin.

Ei auttanut kuin soittaa pankin asiakaspalveluun.

Asiakkaan valvontavastuu

Ystävällinen virkailija kertoi, että pankki oli sulkenut korttini heti huomattuaan epäilyttävät katevaraukset. Minulle asiaa ei muistettu kertoa. Sattuuhan sitä.

Virkailija tilasi minulle uuden kortin, vieläpä pikana. Se maksoi muutaman euron, mutta ilman maksukorttia on hankala elää, eikä käteistäkään lompakossa ollut. Virkailija suositteli, että hankkisin samalla toisen luottokortin – ihan vain siltä varalta, että pääasiallisesti käyttämäni kortti syystä tai toisesta lakkaisi taas toimimasta. Näin pankki kuulemma neuvoo nykyään tekemään.

Rikosilmoitus vaadittiin

Kun korttiasiat oli saatu hoidettua, jäi epäselväksi enää mystisten katevarausten kohtalo. Pankki ei kuulemma voinut niille mitään tehdä, vaan minun oli itse tarkkailtava veloitetaanko laskut kortiltani. Näin kävikin parin päivän kuluttua.

Saadakseni rahat takaisin, joudun tulostamaan pankin verkkosivuilta löytyvän korttireklamaatiokaavakkeen ja täyttämään sen käsin. Jostain syystä kaavaketta ei voi täyttää sähköisesti. Tässä tapauksessa reklamaatiokaavakkeen lisäksi tarvittiin kopio rikosilmoituksesta.

Pankki käsittelee reklamaation parissa viikossa, mutta kansainväliset säännökset antavat myyjälle jopa pari kuukautta aikaa vastata reklamaatioon. Aiheeton veloitus katoaa luottokorttitililtäni siis vasta syyskuussa – jos katoaa.