Suomen Pankki on laskenut, että nykyvauhdilla käteisen käyttö hiipuu olemattomiin vuoteen 2030 mennessä.
Suomen Pankki on laskenut, että nykyvauhdilla käteisen käyttö hiipuu olemattomiin vuoteen 2030 mennessä.

Unohda käteinen ja pankkiautomaatin etsiminen! Älypuhelimella voi siirtää helposti rahaa kaverille ja maksaa ostokset kaupassa.

1. Mikä on mobiilimaksusovellus?

Se on älypuhelimeen ladattava sovellus, jolla voi siirtää rahaa pankkitililtä toiselle puhelinnumeroiden avulla. Maksusovellukset korvaavat käteisen käyttöä ja perinteisiä tilisiirtoja.

Raha-asioiden hoitaminen kännykällä yleistyy jatkuvasti. Esimerkiksi Danske Bank kertoo, että jo vuosi sitten puhelimella kirjauduttiin mobiilipankkiin useammin kuin tietokoneella verkkopankkiin.

Osa pankeista laskuttaa pankkiautomaatin käteisnostoista. Sovelluksien käyttäminen on ilmaista.

2. Miksi maksusovellusta kannattaa käyttää?

Mobiilimaksusovelluksesta on hyötyä tilanteissa, joissa tavallisesti kaivetaan esiin lompakko tai nostetaan käteistä automaatista. Sovelluksen avulla voi jakaa ravintolalaskun tai lähettää rahaa lapsille. Mobiilimaksu on kätevä esimerkiksi myyjäisissä, urheilutapahtumissa ja kirpputoreilla.

Jos rahan siirtää sovelluksella käteisnoston sijaan, voi jopa säästää, sillä osa pankeista laskuttaa pankkiautomaatin käteisnostoista. Sovelluksien käyttäminen on ilmaista.

Kahden euron kahvivelan kuittaaminen kaverille tilisiirrolla voi tuntua tyhmältä ja vaivalloiselta, mutta mobiilisovelluksen avulla se on nopeaa ja helppoa. Riittää, että osapuolet tietävät toistensa puhelinnumerot, tilinumeroita ei tarvitse kertoa.

MobilePayta voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat.

3. Kuka voi käyttää sovelluksia?

Mobiilimaksaminen on turvallista ja yksinkertaista, joten se sopii kaiken ikäisille. Danske Bankin teettämän tutkimuksen mukaan yli 60-vuotiaista joka neljäs on jo käyttänyt jotakin mobiilimaksamisen mahdollistavaa sovellusta.

Sovellukset toimivat Android- ja iPhone-älypuhelimilla.

4. Mitä eri sovelluksia on?

Suosituin on MobilePay. Sitä voivat käyttää kaikkien pankkien asiakkaat. Rekisteröitymiseen tarvitaan suomalainen henkilötunnus, pankkitili, maksukortti sekä sähköposti. MobilePay on Danske Bankin ylläpitämä.

Sovelluksien kirjosta ei kannata ahdistua.

Vaihtoehto on Siirto-palvelu, jota käytetään oman pankin sovelluksen kautta. Siirrossa ovat tällä hetkellä mukana Nordea, Osuuspankki ja S-Pankki. Nordean sovelluksen nimi on Siirto, OP:lla on Pivo ja S-Pankilla S-mobiili. Koska ne hyödyntävät samaa järjestelmää, näiden pankkien asiakkaat voivat siirtää rahaa toisilleen sekunneissa. Siirto-palvelun takana on Otto-pankkiautomaatteja ylläpitävä Automatia.

Sovelluksien kirjosta ei kannata ahdistua. Suomessa mobiilimaksaminen kehittyy yhä eikä yhtä vakiintunutta sovellusta vielä ole. Esimerkiksi Tanskassa lähes kaikki käyttävät jo MobilePayta. Ruotsissa on käytössä Swish-järjestelmä, johon kaikki pankit kuuluvat.

5. Miten rahansiirto puhelimella tapahtuu?

MobilePay-sovellukseen kirjaudutaan itse valitulla numerotunnuksella tai sormenjälkitunnisteella. Käyttäjä voi joko lähettää tai pyytää rahaa.

Ensin syötetään rahasumma. Toisen osapuolen puhelinnumero haetaan puhelimen nimiluettelosta tai syötetään käsin. Maksun yhteyteen voi kirjoittaa viestin. Lopuksi maksu vahvistetaan sormella pyyhkäisemällä.

Siirto-palvelun etu on se, että rahat siirtyvät heti riippumatta siitä, ovatko tilit eri pankeissa.

MobilePayssa rahat siirtyvät heti, jos molemmat käyttäjät ovat Dansken asiakkaita. Eri pankkien väleillä rahat siirtyvät samana päivänä, jos maksu tehdään arkisin ennen kello 16.30:tä. Jos se tehdään illalla tai viikonloppuna, rahat ovat perillä viimeistään seuraavana arkiaamuna. Viive johtuu siitä, että sovellus toimii maksukorttien kautta ja rahat joutuvat odottamaan pankkien välisiä siirtoajoja.

Siirto-palvelun etu on se, että rahat siirtyvät heti riippumatta siitä, ovatko osapuolten tilit eri pankeissa. Siirto ei perustu maksukortteihin vaan Automatian ylläpitämään järjestelmään.'

Lue myös:


6. Kuinka paljon rahaa voi siirtää?

MobilePaylla voi lähettää ja vastaanottaa rahaa 5 000 euroa kalenterivuodessa. Sovelluksessa on 100 euron vuorokausikohtainen käyttöraja, jonka voi nostaa 500 euroon tunnistautumalla sovelluksessa pankkitunnuksilla. Samalla vuotuinen käyttöraja nousee 15 000 euroon.

Siirto-mobiilimaksuissa eri pankeilla on sovelluksissaan erisuuruiset maksurajat. Esimerkiksi Nordean asiakas voi siirtää vuorokaudessa 1 700 euroa. Saapuville maksuille ei ole ylärajaa.

Sovellukset on suojattu käyttäjän valitsemalla numerokoodilla.

7. Onko rahan siirtäminen turvallista?

On. Puhelin antaa kuittauksen, kun maksusuoritus lähtee eteenpäin. Rahan perille saapumisen voi tarkistaa omasta verkko- tai mobiilipankista.

Sovellukset on suojattu käyttäjän valitsemalla numerokoodilla. Kun pitää huolen siitä, että kukaan muu ei tiedä koodia, ei edes puhelinvaras pääse käsiksi rahoihin. Varkaustapauksessa kannattaa silti varmuuden vuoksi ottaa yhteyttä omaan pankkiin ja pyytää, että mobiilimaksusovellus ja tili suljetaan.

8. Entä, jos en osaa käyttää maksusovelluksia?

Jos sovelluksien käyttöönotto tuntuu hankalalta, ei hätää. Kysy apua sellaiselta, jolle sovellus on jo tuttu, kuten ystävältä tai jälkikasvulta.

Oman pankin puoleen voi myös kääntyä. Monen maksusovelluksen kautta saa suoran yhteyden pankin asiakaspalveluun viestillä tai puhelinsoitolla.

Käteisautomaatteja on vähennetty rajusti.

Käteinen katoaa

  • Käteisen rahan käyttö on Suomessa laskenut vuosien varrella samaa tahtia kuin korttimaksut ovat kasvaneet. Suomen Pankki on laskenut, että nykyvauhdilla käteisen käyttö hiipuu olemattomiin vuoteen 2030 mennessä.
  • Käteisnostot ovat viime vuosina vähentyneet yli 10 prosentin vuosivauhtia.
  • Käteisautomaattejakin on vähennetty rajusti: vuonna 2015 suljettiin 117 pankki-automaattia. Käteispankkien määrä on tippunut viimeisen 15 vuoden aikana puolella.
  • Suurin syy käteisen käytön laskuun ovat lähimaksukortit, jotka ovat tehneet korttimaksamisesta entistä kätevämpää. Viime vuosina käteisen käyttö on vähentynyt myös uusien mobiilimaksusovellusten käytön yleistymisen vuoksi.
  • Suomen Pankki ennusti lokakuussa 2017, että tulevaisuudessa maksamiseen käytetään vain älypuhelinta.
  • Uudet mobiilimaksutavat syrjäyttävät sekä muovikorttien että käteisen käyttöä. Maksukortti siirtyy älypuhelimeen ja maksut puhelinsovellusten avulla tehtäviksi tilisiirroiksi.

 

Vierailija

Onko rahan siirtäminen älypuhelimella turvallista? 8 kysymystä ja vastausta mobiilimaksamisesta

Vierailija kirjoitti: Vierailija kirjoitti: Käytän tukena tätä: https://www.f-secure.com/en/web/home_global/safe Sen lisäksi pankissa kolme konttoa: 1/kontolle tulevat rahat 2/säästö 3/Mastercart Tällä kontolla pidän vain pientä summaa ja täydennän siirolla toisilta kontoilta tarpeen tullen. Miksi kontto, miksi ei tili? Oletko sanaristikkoihmisiä? Joissakin pankeissa on ruotsinkielisiä ja antavat kiireissään molempia ilmaisuja mutta se ei häiritse minua.
Lue kommentti
Vierailija

Onko rahan siirtäminen älypuhelimella turvallista? 8 kysymystä ja vastausta mobiilimaksamisesta

Vierailija kirjoitti: Käytän tukena tätä: https://www.f-secure.com/en/web/home_global/safe Sen lisäksi pankissa kolme konttoa: 1/kontolle tulevat rahat 2/säästö 3/Mastercart Tällä kontolla pidän vain pientä summaa ja täydennän siirolla toisilta kontoilta tarpeen tullen. Miksi kontto, miksi ei tili? Oletko sanaristikkoihmisiä?
Lue kommentti